Architektura i budownictwo w archeologii średniowiecza 2800-C-BUD
.Zajęcia obejmą następujące tematy szczegółowe:
1. Zarys architektury romańskiej w Polsce
– rodzaje budowli
– stosowane techniki budowlane
- cechy stylistyczne i detal architektoniczny
2. Zarys architektury gotyckiej w Polsce
– rodzaje budowli
– stosowane techniki budowlane
- cechy stylistyczne i detal architektoniczny
3. Budownictwo drewniane
- plac budowy
- przegląd technik i konstrukcji
4. Budownictwo murowane
- plac budowy
- stosowane techniki murarskie
- sposoby fundamentowania
5. Dokumentacja badań archeologiczno-architektonicznych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
- znajomość podstawowych pojęć i terminologii stosowanej w archeologii (K_W02)
- rozszerzona wiedza w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych
(K_W03)
- szczegółowa, specjalistyczna wiedza o wybranych społecznościach pradziejowych,
starożytnych i średniowiecznych, obejmująca terminologię, teorie i metodologię z zakresu
archeologii (K_W06)
- szczegółowa wiedza o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju
archeologii (K_W11)
- znajomość i rozumienie zaawansowanych metod analizy i interpretacji informacji zawartych
w publikacjach naukowych (K_W13)
- umiejętność samodzielnego formułowania wniosków, argumentowania i tworzenia
syntetycznego podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów (K_U05)
- zdolność wykrywania złożonych zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi
procesami kulturowymi (K_U07)
- umiejętność prowadzenia polemiki naukowej (K_U08)
- gotowość do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz
świadomość konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów (K_K01)
- uznanie istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów
dziedzictwa kulturowego ludzkości (K_K02)
- docenianie niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu
przeszłości człowieka (K_K03)
- umiejętność krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze
świadomością wieloaspektowości interpretacji (K_K04)
- umiejętność wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury
kultury ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia
przeszłości człowieka (K_K05)
Kryteria oceniania
• aktywne uczestnictwo w zajęciach warsztatowych (budowa muru, analiza pomiarów cegieł)
• zdolność krytycznej analizy i umiejętność określania stylów obiektów architektonicznych
• stopień przyswojonej wiedzy faktograficznej – wyniki kolokwiów
Literatura
Architektura gotycka
1995 Architektura gotycka w Polsce, red. T. Mroczko, Warszawa
Arszyński M.
1970 Technika i organizacja budownictwa ceglanego w Prusach w końcu XIV i w pierwszej połowie XV wieku, Studia z Dziejów Rzemiosła i Przemysłu, t. 9, red Z. Kamieńska, Wrocław-Warszawa-Kraków, s. 7-139
Barnycz-Gupieniec R.
2000 Studia nad drewnianym budownictwem w średniowiecznej Polsce na tle porównawczym, Łowicz
Gruszecki A.
1965 Metoda graficzna badań pomiarowych cegły przy ustalaniu chronologii obiektów architektonicznych, „kwartalnik Architektury i Urbanistyki”, t. X, z. 1, s. 55-58
Kajzer L.
1984 Wstęp do badań archeologiczno-architektonicznych, Łódź
Kąsinowski A.
1970 Podstawowe zasady murarstwa gotyckiego na Pomorzu Zachodnim, Studia z Dziejów Rzemiosła i Przemysłu, t. 10, red Z. Kamieńska, Wrocław-Warszawa-Kraków, s.47-131
Mierosławski M.
1995 Zabudowania drewniane i konstrukcje ciesielskie na grodzie pułtuskim w XIII i XIV wieku, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, R. XLIII, nr 4, s.433-447
Świechowski Z.
2001 Architektura romańska w Polsce, Warszawa
Wyrobisz A.
1963 Budownictwo murowane w Małopolsce w XIV i XV wieku, Wrocław-Warszawa-Kraków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: