Dystrybucja i promocja książki 2700-M-IN-Z3DIPK-EDY
Wyjaśnia się pojęcie dystrybucji. Charakteryzuje modele dystrybucji książek: scentralizowany, funkcjonalny i rozproszony. Omówienie możliwych kanałów dystrybucji. Przedstawienie i analiza działalności najważniejszych polskich firm prowadzących handel hurtowy. Omawiana jest ewolucja tego sektora od momentu transformacji rynku książki w Polsce w 1989 r. aż do obecnej stabilizacji i wyraźnej supremacji kilku silnych podmiotów. Problemy wyboru odpowiednich działań promocyjnych. Zagadnienia związane z promocją sprzedaży, Public Relations i Publicity
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza: podstawowe wiadomości na temat funkcjonowanie hurtu księgarskiego oraz jego relacji z wydawnictwami i księgarstwem, znajomość zasad rządzących popytem na rynku książki. Podstawowa wiedza na temat strategii promocji książki, kształtowania wizerunku instytucji rynku książki.
Umiejętności: gromadzenie i opracowywanie różnego typu informacji potrzebnych do efektywnego funkcjonowania instytucji rynku książki, umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy w tym zakresie, umiejętność funkcjonowania w infrastrukturze rynku książki. Analiza treści tekstów związanych z wiedzą o rynku książki.
Kompetencje społeczne: praca samodzielna i w grupie, identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych z pracą na rynku książki, świadomość odpowiedzialności za posiadane i udostępniane informacje, otwartość na przemiany w dziedzinie technologii wydawniczych oraz informacji o książce.
Kryteria oceniania
Metody oparte na słowie: wykład, opowiadanie, opis, dyskusja, praca z tekstem.
Metody oparte na praktycznej działalności studentów (samodzielne wykonywanie projektów).
Metody aktywizujące: burza mózgów, dyskusja nad zagadnieniami problemowymi.
Student otrzyma aktualistyczną ocenę końcową na podstawie pracy pisemnej lub testu obejmującego wiedzę zdobyta przez niego w trakcie zajęć.
Student będzie także podlegał ocenie dyspozycyjnej, która wyrażać będzie jego przygotowanie do zajęć i gotowość krytycznej analizy omawianych problemów.
Obecność na zajęciach (dopuszczone są co najwyżej jedna nieobecność).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Stała lektura czasopism branżowych: „Biblioteka Analiz”,„Notes Wydawniczy” i „Wydawca”
Gołębiewski Ł., Rynek książki w Polsce. Cz.: Dystrybucja. Warszawa 1989-
Huenefeld, J.: Zarządzanie wydawnictwem. Kraków 1994;
Kaznowski, D.: Nowy marketing. Warszawa 2008;
Kotler, P.: Marketing. Poznań 2005;
Kotra, K.; Pysz-Radziszewska A.: Marketing w teorii i praktyce. Poznań 2004
Książka, biblioteka, informacja : między podziałami a wspólnotą. 2/ pod red. Jolanty Dzieniakowskiej, Izabeli Krasińskiej, Moniki Olczak-Kardas. Kielce 2011.
Laskowska E., Wartościowanie w ofertach promujących książki W : Język, biznes, media pod red. Agnieszki Rypel, Danuty Jastrzębskiej-Golonki, Grażyny Sawickiej. Bydgoszcz 2009.
Raport z badania rynku sprzedaży książek, muzyki i multimediów w Polsce. UOKiK 2011 [on line] www.uokik.gov.pl/download.php?plik=10245 (data dostępu 29.05.2013)
Śmigiel Ł., Wybrane strategie promocji książek w Polsce i na świecie z wykorzystaniem nowych mediów W : Teorie komunikacji i mediów. : [Vol.] 3 pod red. Marka Graszewicza i Jerzego Jastrzębskiego. Wrocław 2010.
Wojciechowska M., Współczesne formy reklamy książki. Zarządz. Bibl .-(2009, dr. 2010) , nr 1 , s. 97-110.
Woll T. Jak osiągnąć zysk w wydawnictwie. Kraków 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: