Dawna edukacja humanistyczna 2700-M-FAK-Z-DEH
Zajęcia poświęcone będą wybranym problemom związanym z dawna edukacją humanistyczną.
1.Znaczenie pojęć: szkoła, akademia, paideia, gimnazjum, liceum, 7 sztuk wyzwolonych ,uniwersytet, kolegium, retoryka.
2. Modele nowożytnej edukacji europejskiej.
3.Edukacja a piśmienność w Europie XVI- XVIII wieku.
4. Edukacja synów i córek w XV-XVIII wieku.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
- student powinien znać :
podstawową metodologię nauk wykorzystywaną we współczesnych badaniach bibliologicznych i informatologicznych,
- mieć wiedzę o związkach swojej dyscypliny naukowej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi,
- znać i rozumieć podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury piśmienniczej właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych
- mieć podstawową wiedzę o różnych typach dawnych szkół, bibliotekach i wydawnictwach a także o współczesnych instytucjach zajmujących się kulturą i edukacją ,
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację pochodzącą z różnych źródeł wiedzy ( piśmienniczych, ikonograficznych) dla potrzeb własnych i innych użytkowników ,
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego,
- potrafi rozpoznać różne typy dokumentów , przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczenia społecznego,
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role,
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dorobku piśmienniczego) regionu, kraju, Europy.
Kryteria oceniania
Wykład , dyskusja na temat przeczytanych lektur.
Kryteria oceny :
1. aktywne uczestnictwo w zajęciach,
2. przygotowanie i przedstawienie ustnej prezentacji na zadany temat,
3. 1+2 pkt stanowią 80% oceny,
4. dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona.
Pisemne zaliczenie materiału omawianego na zajęciach, zaś osoby aktywne będą z niego zwolnione.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Podawana będzie na początku zajęć i ew. uzupełniana przed każdymi kolejnymi.
Aries F., Historia dzieciństwa, Warszawa 1995.
Domański J., Czym były studia humanitatis? w; Odrodzenie i Reformacja w Polsce, 1999.
Grzebień L., Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564-1995( wybrane hasła), Kraków 1996.
Litak S., Historia wychowania do Wielkiej Rewolucji Francuskiej, t. 1 Kraków 2004.
Litak S., Z problemów edukacji dziewcząt w Polsce w XVII i XVIII wieku, Kwartalnik Pedagogiczny t. 40 ( 1995).
Reynolds L.D, Wilson N. D, Skrybowie i uczeni. O tym w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, Warszawa 2008, rozdz. IV
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: