Co z tym filmem? Dzieje Filmu Polskiego: od czasów szkoły filmowej po współczesność. 2700-L-FAK-D-CZTF
Program zajęć w większym stopniu stanowi wiedzę teoretyczną, którą studenci pozyskają na zajęciach. Przedstawieni zostaną najważniejsi twórcy polskiego kina, następnie wyróżnione zostaną nurty i zmieniające się trendy, zjawiska w polskim filmie od czasów „szkoły polskiej”- czyli jednego z najważniejszych nurtów w polskim filmie, do czasów teraźniejszych. Wyróżnione zostaną najważniejsze filmy, stanowiące kamienie milowe w polskim filmie. Analiza owych filmów będzie rozpatrywana pod kątem społecznych, politycznych, kulturowych czy ekonomicznych czynników wpływających na odbiór obrazu przez widza. Zastanowimy się nad walorami artystycznymi i komercyjnymi filmów. Aby móc odróżnić gatunki filmowe i idący wraz z nimi przekaz. Ważnym i nieodłącznym elementem, który zostanie przedstawiony na zajęciach będzie – recenzja filmowa, polska krytyka filmowa obecna w czasopismach branżowych, jak i w ogólnym dostępie – w internecie. O sile recenzji, o jej celu, idei i formie porozmawiamy ze studentami przy okazji pisania recenzji wybranego filmu z podanego przez prowadzącego przedziału czasowego.
Na pierwszych zajęciach przedstawiona zostanie literatura przedmiotu, forma zaliczenia jak i ogólny zakres prezentowanego tematu. Zaczniemy od znaczącego nurtu w historii filmu – powstania „szkoły polskiej” jej twórców, propagatorów. A także ówczesnej, rozwijającej się w polskim kinie Nowej Fali – światowego nurtu, który zmienił oblicze kinematografii. Zastanowimy się nad czynnikami wpływającymi na produkcje, a następnie projekcje filmów w latach 60/70.
Następne zajęcia posłużą nam do omówienia historii kina lat 80 – przed zmianami z 1989 roku jak i latach kończących okres PRL. Przedyskutujemy zachodzące zmiany w polityce polskiej kinematografii, wszechobecność cenzury w stosunku do filmów, jak i wszelkie inne stosowane restrykcje wobec sztuki audiowizualnej. Zostaną również zaprezentowane filmy z okrsu PRL-u, które weszły do historii kina polskiego, uznawane jako kino propagandy politycznej, czy po prostu jako kino kultowe. Uwzględniając przy tym twórców, aktorów polskiego kina lat 80’.
Praca przy omawianiu kolejnych filmów umożliwi rozwinięcie pojęć z zakresu teorii filmu, a także relacji obrazu z rzeczywistością, czy utożsamieniem emocjonalnym w relacji widz-bohater. Nie będzie przedstawiony pełen przekrój polskich filmów, a natomiast wybrane obrazy, które pomogą nam w analizie najważniejszych zjawisk, emocji, nurtów ukazujących się, bądź wykorzystanych w filmie.
Na zajęciach zostaną prezentowane fragmenty filmów wybrane przez prowadzącego. Z wyprzedzeniem będą zadawane teksty do lektury, aby móc w interesujący sposób pobudzić do wspólnej dyskusji studentki i studentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. student/ka posiada pogłębioną wiedzę na temat historii polskiego filmu
2. Student/ka potrafi wskazać najważniejsze nurty w polskim filmie
3. Student/ka potrafi posługiwać się terminologią dotyczącą kinematografii
4. Student/ka rozumie dynamikę zachodzących przemian w polskim kinie
5. Student/ka zna podstawową bibliografie dotyczącą historii polskiego kina
6. Student/ka potrafi posługiwać się terminami z metodologii badań sztuki audiowizualnej
UMIĘJĘTNOŚCI
1. Student/ka potrafi dokonać samodzielnej analizy danego filmu pod względem społecznym jak i kulturowym
2. Student/ka potrafi przygotować i uargumentować swoje stanowisko w kontekście omawianego tematu z dziedziny polskiej kinematografii
3. Student/ka potrafi korzystać z literatury przedmiotu
4. Student/ka potrafi dokonać samodzielnej analizy zachodzących zjawisk w polskim filmie
Inne kompetencje
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Student/ka jest świadomy/a roli społecznej jak i kulturowej polskiego filmu
2. Student/ka jest świadomy/a funkcji instytucji polskiej kinematografii i jej działalności w zakresie dziedzictwa narodowego
3. Student/ka rozumie role krytyki filmowej w polskim czasopiśmiennictwie filmowym jak i w szerszym zakresie mediów: internetu
Kryteria oceniania
Ocenie końcowej podlegać będzie
- aktywność na zajęciach,
- obecność (dopuszczalne 2 nieobecności),
- 1 mała praca kreatywna + test końcowy (pytania otwarte i zamknięte)
Obecność na zajęciach stanowi podstawę zaliczenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Bocheńska J., Kossakowski A., Mruklik B., Nowak-Zaorska I., Ozimek S., Palczewska D., Siekierska J., Świeżyński W., Toeplitz J., Ziółkowski B., Historia filmu polskiego, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 2013;
2. Lubelski T., Historia Kina Polskiego 1895-2014, Universitas, Kraków, 2015;
3. Gębicka E., Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2006;
4. Janicki S., Film polski od A do Z, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1972;
5. Gierszewska B., Czasopiśmiennictwo filmowe w Polsce do 1939 roku, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Jana Kochanowskiego, Kielce, 1995;
6. Orliński W., 10 lat emocji. Kino polskie 2005-2015, Wydawnictwo Agora, Warszawa, 2015;
7. Zajicek E., Poza ekranem: Kinematografia polska 1918-1991, wyd. Filmoteka Narodowa, Warszawa, 1992;
8. Hendrykowska M., Kronika kinematografii polskiej: 1895-1997, Poznań, 1999;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: