Czym zajmują się eksperci ds. komunikacji w Polsce? Warsztaty badawcze poświęcone specyfice ich pracy 2700-L-FAK-D-CZEK
Opis w j. polskim
1. Przedstawienie projektu „Exploring the workload and the specific activity of a communication specialist” oraz przykładowych, dotychczasowych wyników z innych krajów (wykład wprowadzający z elementami konwersatorium, zajęcia w języku angielskim). 2 godziny.
2. Omówienie specyfiki zawodu „ekspert ds. komunikacji” – teoria marketingu, zarządzania, organizacji przedsiębiorstw, problemy definicyjne, zadania, nazewnictwo (wykład wprowadzający z elementami konwersatorium). 2 godziny.
3. Przedstawienie polskiej adaptacji narzędzi badawczych projektu: ankiety CAPI i arkuszy kalkulacyjnych. Suchy trening ich wypełniania (konwersatorium). Omówienie zgody RODO i spraw związanych z bezpiecznym przetrzymywaniem i przetwarzaniem danych. 2 godziny.
4. Wskazanie i omówienie dopuszczalnych możliwych obszarów komunikacji, z których wyłoni się ekspertów do dalszych badań. Wskazanie profilu ekspertów, których należy wybrać (seminarium, warsztaty). 2 godziny.
5. Identyfikacja czterech ekspertów ds. komunikacji do realizacji badań. Przedstawienie ich na forum, omówienie ich sylwetek, uzasadnienie wyboru. Dyskusja z koordynatorem. Ewentualna zmiana, jeśli postaci się powtarzają. Uzupełnienie bazy wybranych kandydatów w razie akceptacji przez koordynatora (warsztaty, cz. 1). 2 godziny.
6. Identyfikacja czterech ekspertów ds. komunikacji do realizacji badań. Przedstawienie ich na forum, omówienie ich sylwetek, uzasadnienie wyboru. Dyskusja z koordynatorem. Ewentualna zmiana, jeśli postaci się powtarzają. Uzupełnienie bazy wybranych kandydatów w razie akceptacji przez koordynatora (warsztaty, cz. 2). 2 godziny.
7. Opracowanie dwóch dodatkowych pytań, które przez daną/danego Studentkę/Studenta zostaną przedstawione wybranym przez Nią/Niego ekspertom. Przedstawienie pytań na forum, uzasadnienie, dyskusja, ewentualna poprawa zalecona przez koordynatora. Dopisanie pytań do bazy wybranych kontaktów (warsztaty, cz. 1). 2 godziny.
8. Opracowanie dwóch dodatkowych pytań, które przez daną/danego Studentkę/Studenta zostaną przedstawione wybranym przez Nią/Niego ekspertom. Przedstawienie pytań na forum, uzasadnienie, dyskusja, ewentualna poprawa zalecona przez koordynatora. Dopisanie pytań do bazy wybranych kontaktów (warsztaty, cz. 2). 2 godziny.
9. Opracowanie sposobów komunikacji z wybranymi ekspertami, tj. drogi kontaktu, treści inicjującego maila, najważniejsze informacje do wykorzystania podczas rozmowy telefonicznej (warsztaty, praca w grupach). 2 godziny.
10. Kontakty z wybranymi ekspertami (identyfikacja telefonu, bezpośredniego maila, profilu na LinkedIn). Wysłanie maila inicjującego, po dwóch dniach kontakt telefoniczny z ekspertami. Ustalenie dat spotkania. Uzupełnienie bazy wybranych kontaktów o efekty prac (warsztaty poza uczelnią, z domu, praca na przestrzeni tygodnia). 2 godziny.
11. Omówienie wyników, w razie problemów ze skontaktowaniem się identyfikacja nowych ekspertów, przedstawienie ich i uzasadnienie, akceptacja koordynatora, uzupełnienie bazy wybranych kontaktów (warsztaty), dodatkowo – ponowna próba umówienia się z nimi w ciągu tygodnia. 2 godziny.
12. Dwa spotkania z ekspertami (online lub stacjonarnie, bezwarunkowo bezpośrednio) z wykorzystaniem ankiety oraz dwóch dodatkowych pytań (CAPI + elementy wywiadu ustrukturyzowanego): po każdym z wywiadów uzupełnienie formularza podsumowującego i przekazanie go koordynatorowi. Weryfikacja danych przez koordynatora. Te dwa zajęcia odbywają się poza murami uczelni. 8 godzin (ze względu na czas dojazdów i uzupełnienie formularza).
13. Omówienie dotychczasowych wyników przez studentów, wskazanie mocnych i słabych stron tego typu pracy, występujących trudności (warsztaty). Komentarz koordynatora. 2 godziny.
14. Dwa spotkania z ekspertami (online lub stacjonarnie, bezwarunkowo bezpośrednio) z wykorzystaniem ankiety oraz dwóch dodatkowych pytań (CAPI + elementy wywiadu ustrukturyzowanego): po każdym z wywiadów uzupełnienie formularza podsumowującego i przekazanie go koordynatorowi. Weryfikacja danych przez koordynatora. Te dwa zajęcia odbywają się poza murami uczelni. 8 godzin (ze względu na czas dojazdów i uzupełnienie formularza).
15. Omówienie dotychczasowych wyników przez studentów, wskazanie mocnych i słabych stron tego typu pracy, występujących trudności (warsztaty). Komentarz koordynatora. 2 godziny.
16. Analiza formularza z danymi przez koordynatora. Ostateczna akceptacja prac. 0 godzin (praca koordynatora).
17. Praca warsztatowa pod okiem koordynatora nad opracowaniem danych. Podział na grupy i delegowanie konkretnych wątków kwestionariusza do opracowania + odpowiedzi na pytania dodatkowe, które członkom grupy udzielali wybrani eksperci (warsztat, cz. 1). 2 godziny.
18. Praca warsztatowa pod okiem koordynatora nad opracowaniem danych. Podział na grupy i delegowanie konkretnych wątków kwestionariusza do opracowania + odpowiedzi na pytania dodatkowe, które członkom grupy udzielali wybrani eksperci (warsztat, cz. 2). 2 godziny.
19. Prezentacja wyników na forum. Dyskusja. Wnioski (warsztat, cz. 1). 2 godziny.
20. Prezentacja wyników na forum. Dyskusja. Wnioski (warsztat, cz. 2). 2 godziny.
21. Prezentacja wyników na forum. Dyskusja. Wnioski (warsztat, cz. 3). 2 godziny.
22. Podział na grupy, opracowanie planu raportu końcowego, przydział konkretnych zadań do jego realizacji. Przygotowanie raportu (warsztat, cz. 1). 2 godziny.
23. Podział na grupy, opracowanie planu raportu końcowego, przydział konkretnych zadań do jego realizacji. Przygotowanie raportu (warsztat, cz. 2). 2 godziny.
24. Podział na grupy, opracowanie planu raportu końcowego, przydział konkretnych zadań do jego realizacji. Przygotowanie raportu (warsztat, cz. 3). 2 godziny.
25. Prezentacja raportu przez koordynatora i grupę przedstawicielowi EUPRERA (po angielsku). Zaliczenie przedmiotu. 2 godziny.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza / Student wie jak:
• Zdefiniować i scharakteryzować zawód eksperta ds. komunikacji
• Opracować przydatne narzędzia badawcze i nimi operować w praktyce
• Komunikować się z profesjonalistami
• Realizować badania PAPI
• Opracować wyniki badań
• Opracować raport z badań
Umiejętności / Student umie:
• Wykorzystać narzędzia badawcze i opracować swoje pytania
• Opracować pozyskane dane
• Przeprowadzać badania w praktyce
• Nawiązywać profesjonalne kontakty
• Analizować i wnioskować
• Pracować w grupie
Inne kompetencje
Rozwój samodzielności, własnej inicjatywy, elementy autoprezentacyjne podczas rozmów z ekspertami, budowa sieci kontaktów.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę:
• można mieć dwie nieusprawiedliwione nieobecności
• realizacja podstawowych zadań: opracowanie dwóch własnych pytań, sfinalizowanie czterech PAPI z ekspertami ds. komunikacji, udział w pracach grupowych nad opracowaniem wniosków oraz raportu końcowego
• aktywność i zaangażowanie
Praktyki zawodowe
Zaliczenie przedmiotu gwarantuje realizację 10 godz. praktyk zawodowych.
Literatura
• Hope, E. (2020). Polski PR-owiec w świecie ponowoczesnym – wyniki badań i ich analiza. Poza dobrem i złem. 129-145.
• IWP (n.a.). Kodeks Dobrych Praktyk Wydawców Prasy. https://iwp.pl/wp-content/uploads/2018/09/2007_Kodeks_Wydawcow.pdf
• Jupowicz-Ginalska, A. (2014). O depolaryzacji zawodów z zakresu dziennikarstwa i komunikacji marketingowej. Etyka a praktyka mediów. Studia Medioznawcze, 1(56), 45–63. https://studiamedioznawcze.pl/Numery/2014_1_56/jupowicz.pdf
• Nowy Marketing (2016). Zawód: PR-owiec. https://nowymarketing.pl/a/10494,zawod-pr-owiec-kariera-w-marketingu-cz-1
• Olędzki, J. (red) (2020). Standardy profesjonalnego public relations. Wydawnictwo Naukowe UKSW.
• SDP (n.a.). Kodeks Etyki Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. https://sdp.pl/o-sdp/dokumenty/kodeks-etyki-sdp/
• Szews, P. (2015). Dziennikarz i PR-owiec: połączenie niemożliwe i nieetyczne?. Studia Medioznawcze, 1(60), 33-41. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2015.60.567
• Szostak Sylwia. (2021). Kultura pracy w zawodzie specjalisty PR w
telewizji. "Studia Politicae Universitatis Silesiensis" T. 33 (2021), s. 79-113, doi 10.31261/spus.12466 (Szostak_Kultura_pracy_w_zawodzie_specjalisty_PR_w_telewizji.pdf (us.edu.pl))
• ZFPR (n.a.). Kodeks Etyki PR. https://zfpr.pl/kodeks-etyki-pr/?fbclid=IwAR36xVmwuvvTeyatnks46UKn8MXS_Ki_mupZ-OeNwS3l77OgaCrrYRxosAQ
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: