Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania 2700-IN-Z-BIO-EDU
Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:
- rozwoju fizycznego, seksualnego i motorycznego człowieka
- wybranych układów, funkcji i reakcji fizjologicznych organizmu
- koncepcji zdrowia i czynników je warunkujących
- najczęstszych zaburzeń i chorób oraz ich wpływu na rozwój
Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
- identyfikowania własnych problemów oraz potrzeb rozwojowych i zdrowotnych w okresie wczesnej dorosłości
- zrozumienie potrzeb biologicznych dzieci i młodzieży
Rozwój biologiczny człowieka:
- sfery i etapy rozwoju
- rozwój fizyczny i motoryczny (czynniki rozwoju, tendencje przemian, zaburzenia )
- rozwój seksualny (fazy rozwoju, jego uwarunkowania, zachowania seksualne, zaburzenia i problemy)
- wybrane układy i funkcje organizmu ważne dla procesów uczenia się (układ nerwowy, wzrokowy, słuchowy)
- zdrowie i wybrane problemy zdrowotne.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych.
- posiada wiedzę na temat wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturalnych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw.
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydakytyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych.
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii.
Kryteria oceniania
Warunki:
- obecność obowiązkowa - każda nieobecność musi być usprawiedliwiona zaświadczeniem lekarskim i zaliczona przez studenta w formie uzgodnionej z prowadzącym
- wykonał jedno lub dwa zadania indywidualnie
- czynnie uczestniczył w zajęciach (dyskusja problemowa)
- kolokwium zaliczeniowe
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K,.: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia PWN, Warszawa 2010
Obuchowska I,. Jaczewski A,.: Rozwój erotyczny. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2002
Sokoluk W.,: Wychowanie do życia w rodzinie. Poradnik metodyczny dla nauczycieli. WSiP, Warszawa 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: