Academic Writing - elective 2600-SD-ANG-AW
Sesja 1. Wprowadzenie
1.1. Wprowadzenie do przedmiotu; wymagania i warunki zaliczenia; oczekiwania studentów wobec przedmiotu.
1.2. Wprowadzenie do pisarstwa naukowego
• Co to jest pisarstwo naukowe
• Rodzaje tekstów naukowych
• Cechy i ogólne zasady pisarstwa naukowego
• Publikowanie
Ćwiczenie: Studenci otrzymują krótki tekst naukowy i maja za zadanie go przeczytać i streścić (używając 200-250 słów) po angielsku
Sesja 2. Pisanie streszczeń ( w tym streszczeń ustrukturyzowanych) tekstów naukowych
2.1. Rola i struktura streszczenia klasycznego i ustrukturyzowanego
2.2. Zasady pisanie streszczeń
Warsztat: Przygotowanie przez studentów streszczenia ustrukturyzowanego dla artykułu dostarczonego przez prowadzącego zajęcia. Studenci pracują najpierw indywidualnie, a potem łączą się w grupy dwuosobowe, wymieniając się abstraktami i krytycznie je oceniając.
Sesja 3: Pisanie wprowadzenia i wniosków
3.1. Rola wstępu w tekstach naukowych
3.2. Zasady i wskazówki pisania wstępu
3.3. Rola zakończenia w tekstach naukowych
3.4. Zasady i wskazówki pisania zakończenia
Warsztat: Krytyczna ocena oraz poprawa wstępu i zakończenia. Studenci czytają indywidualnie zadane teksty (wstęp i zakończenie), a następnie, pracując w parach, krytycznie oceniają teksty i dokonują poprawek.
Sesja 4: Przegląd literatury
4.1. Znaczenie i cel przeglądu literatury
4.2. Sposoby przedstawiania przeglądu literatury
4.3. Zasady uwzględniania dorobku innych w pisarstwie naukowym: przytaczanie, cytowanie, robienie odsyłaczy, parafrazowanie, streszczanie
Ćwiczenie: studenci otrzymują od prowadzącego zajęcia fragment tekstu naukowego, który muszą streścić zgodnie z zasadami omówionymi na zajęciach.
Sesja 5: Recenzowanie tekstów naukowych
4.1. Istota i cel recenzji tekstów naukowych
4.2. Proces recenzowania
4.3. Zasady i techniki właściwego recenzowania
Warsztat: Studenci otrzymują recenzję artykuły przesłanego im wcześniej. Pracując w parach dokonują krytycznej analizy recenzji i proponują jej ulepszenie.
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student potrafi:
1. Zdefiniować pisarstwo naukowe
2. Wymienić i krótko scharakteryzować różne formy pisarstwa naukowego
3. Określić cel, cechy i styl pisarstwa naukowego
4. Streścić krótki tekst naukowy
5. Określić rolę abstraktu pracy naukowej
6. Przytoczyć podstawowe elementy abstraktu
7. Właściwie zredagować tradycyjny abstrakt
8. Określić różnicę między abstraktem tradycyjnym i ustrukturyzowanym
9. Wyjaśnić powód coraz częstszego stosowania abstraktów ustrukturyzowanych
10. Wymienić elementy abstraktu ustrukturyzowanego
11. Zredagować abstrakt ustrukturyzowany
12. Wyjaśnić rolę wstępu do pracy naukowej
13. Omówić zasady pisania wstępu i określić jego części składowe
14. Zredagować wstęp do artykułu naukowego
15. Wyjaśnić rolę zakończenia
16. Omówić zasady pisania zakończenia i wymienić jego części składowe
17. Krytycznie ocenić wstęp i zakończenie i je poprawić
18. Zrozumieć rolę przeglądu literatury w pracy naukowej
19. Zastosować podstawowe techniki stosowane przy opisie przeglądu literatury – przytaczanie, odwoływanie się, podsumowywanie, cytowanie i parafrazowanie
20. Dokonać przeglądu literatury i zredagować część pracy naukowej prezentującej przegląd literatury
21. Wyjaśnić znaczenie recenzji w pisarstwie naukowym
22. Określić korzyści recenzji dla periodyków, autorów i recenzentów
23. Scharakteryzować proces recenzowania
24. Zrozumieć i zastosować zasady recenzowania prac naukowych
25. Posługiwać się formularzami recenzowania
26. Krytycznie ocenić daną recenzję
27. Przygotować recenzję artykułu ze swojej dziedziny
28. Krytycznie analizować teksty naukowe
29. Efektywnie współpracować z innymi studentami w ramach grupowej pracy nad tekstami naukowymi, rozumiejąc i respektując zróżnicowanie, w tym także etniczne, uczestników kursu.
Kryteria oceniania
Ocena studentów oparta będzie na następujących elementach:
1. Obecność i aktywność na zajęciach - 20%
2. Bieżące redagowanie tekstów (abstrakt, wstęp, zakończenie) – 15%
3. Przegląd literatury (praca semestralna) – 30%
4. Recenzja artykułu (praca semestralna) – 35%
Zaliczenie na ocenę.
Przy ocenie za obecność i aktywność na zajęciach będą brane pod uwagę: liczba nieobecności (za każdą nieobecność będą potrącone 4 punkty procentowe); zaangażowanie studenta w dyskusje podczas zajęć oraz udział w ćwiczeniach/warsztatach.
Ocena za bieżące prace redakcyjne będzie oparta na jakości złożonych prac i ich zgodności ze wskazówkami omawianymi na zajęciach. Praca zawierająca przegląd literatury będzie oceniona pod kątem umiejętności dokonywania przeglądu literatury i poziomu redakcyjnego pracy zgodnie z zasadami omawianymi na zajęciach. Ocena recenzji artykułu będzie oparta zarówno na znajomości recenzowanego tekstu, jak i jakości merytoryczno-redakcyjnej recenzji. Wszystkie oceny będą nawiązywały do założonych efektów kształcenia.
Literatura
Literatura wymagana:
• Bowker, N. (ed.), Academic Writing: A Guide to Tertiary Level Writing. Massey University, 2007, pp. 1-30.
• EASE Guidelines for Authors and Translators of Scientific Articles to Be Published in English. European Association of Science Editors, 2016
• Emerald, Writing a Structured Abstract: Guidance and Examples, n.d.
• Jones, L., Reviewer guidelines and best practice . Taylor & Francis, August 6, 2014.
• Rowland, D.R., Reviewing the Literature: A Short Guide for Research Students. The University of Queensland, n.d.
• Soule, D., Whitley, L. and McIntosh, S., Writing for Scholarly Journals. eSharp, 2007, Chapter 3 (by John Corbett).
Literatura zalecana:
• Academic Writing, University of Technology Sydney, February 2013.
• A Guide to the APA 6th ed. Referencing Style. UCOL, January 2015.
• Belt, P., Mottonen, M. and Harkonen, J., Practical Tips for Doctoral Students. University of Oulu, 2010.
• Lynch, T. and Anderson, K., Grammar for Academic Writing. University of Edinburgh, 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: