Budowa organizacji uczącej się 2600-MSMz2rpsBOU
Wiedza i uczenie się w organizacji
• rodzaje wiedzy
• wiedza jako zasób, ograniczenie i produkt (Tuomi)
• inteligencja praktyczna (Sternberg) i wiedza ukryta (Polanyi)
• wiedza, kompetencje i zasoby niematerialne
• kapitał intelektualny (Edvinsson i Malone)
• pojedyncza i podwójna pętla uczenia się (Argyris and Schön)
• uczenie się organizacji jako "Piąta Dyscyplina" (Senge)
Wiedza jako zasób
• kluczowe procesy zarządzania wiedzą (Probst, Rauch, Romhardt)
• strategia kodyfikacji i jej ograniczenia
• znaczenie postaw pracowniczych w zarządzaniu wiedzą (zaangażowanie organizacyjne, Meyer i Allen)
• strategia personalizacji - znaczenie socjalizacji, mentoringu i pracy zespołowej
• pracowniczy przekraczający granice organizacji (boundary-spanning individuals) i teoria słabych więzi (Granovetter)
• wycena kapitału intelektualnego (Edvinsson i Malone, Kaplan i Norton)
• korzyści i ograniczenia zastosowania technologii informatycznych w inicjatywach z zakresu zarządzania wiedzą
Wiedza jako ograniczenie
• błędy decyzyjne (Tversky i Kahneman) oraz wpływ percepcji menedżerów na strategie biznesowe
• dominująca logika menedżerska (Prahalad, Bettis)
• źródła porażek biznesowych i uczenie się na błędach (Finkelstein)
• kluczowe kompetencje (Hamel, Prahalad) a kluczowe nieustępliwości (Leonard-Barton)
• gry polityczne (Mintzberg) i mity organizacyjne (Kostera, Klincewicz)
• ograniczenia racjonalności procesów podejmowania decyzji (Simon, March)
• neoinstitucjonalizm i izomorfizm organizacyjny (DiMaggio, Powell)
• presja imitacyjna opisywana jako owczy pęd (bandwagon), firmy doradcze i mody w zarządzaniu (Abrahamson, Kieser, Klincewicz)
• fasady organizacyjne (Nystrom, Starbuck)
• teorie deklarowane i teorie przejawiające się w działaniu (Argyris, Schön)
Dynamika systemów
• myślenie systemowe a współczesne organizacje (Lorenz, Forrester, Senge)
• "Piąta Dyscyplina" i archetypy systemowe (Senge)
• techniki diagnozy problemów organizacyjnych
• wykorzystanie programu Vensim do modelowania zależności gospodarczych
Wiedza jako produkt
• tworzenie wiedzy i działalność badawczo-rozwojowa firmy (Nonaka, Takeuchi)
• produkty oparte na wiedzy
• pracownicy wiedzy i źródła ich motywacji (Drucker, Florida)
• kreatywność, wynalazki i innowacyjność
• zarządzanie innowacjami i transfer technologii
• gospodarka oparta na wiedzy (Solow, Romer, Castells) i strategia Unii Europejskiej
• sektorowe, regionalne i narodowe systemy innowacji (Lundvall)
• klasa kreatywna i 3T: technologia, talent i tolerancja (Florida)
Końcowe studium przypadku i zespołowy projekt zaliczeniowy
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student potrafi:
• Zidentyfikować przejawy wiedzy jawnej i ukrytej w organizacjach
• Wyjaśnić korzyści wynikające z zarządzania wiedzą
• Zaproponować działania, składające się na strategie kodyfikacji i personalizacji wiedzy
• Wskazać możliwe źródła błędów decyzyjnych
• Dokonać interpretacji zależności w organizacji w oparciu o podejście dynamiki systemów
• Wyjasnić współzależności w systemie innowacji
• Przygotować ofertę firmy doradczej
• Dokonać diagnozy problemów organizacyjnych związanych z zarządzaniem ludźmi i zarządzaniem wiedzą
Kryteria oceniania
Opracowanie w grupach 3-5-osobowych, reprezentujących fikcyjne „Firmy doradcze”, rozwiązania studium przypadku w odpowiedzi na przekazane materiały i zadane polecenia („Zapytania ofertowe”) oraz oddanie go w wyznaczonym, nieprzekraczalnym terminie, które zostanie podany na zajęciach i umieszczony na stronie internetowej kursu
• nie ma możliwości późniejszego oddania pracy – w takich przypadkach student otrzymuje ocenę niedostateczną w pierwszym terminie i pisze test poprawkowy
• ocena z przedmiotu jest wynikiem oceny pracy zaliczeniowej lub testu – nie można jej podwyższyć
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Lektura obowiązkowa:
• Materiały do zajęć, w tym prezentacje, teksty oraz studia przypadków publikowane na stronie internetowej kursu
• Senge, Peter M. (1998), Piąta Dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa (dostępne także wydanie II: Senge (2003), ~, Oficyna Ekonomiczna. Kraków
Lektura uzupełniająca:
• Edvinsson, Lei i Malone, Michael S. (2001), Kapitał intelektualny, PWN, Warszawa.
• Hamel, Gary i Prahalad, C.K. (1999), Przewaga konkurencyjna jutra. Strategie przejmowania kontroli nad branżą i tworzenie rynków przyszłości, Business Press, Warszawa.
• Jasiński, Andrzej H. (2006), Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji, Difin, Warszawa.
• Matusiak, Krzysztof B. (red.) (2005), Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, http://pliki.parp.gov.pl/wydaw/inn_transfer_tech/inn_transfer_tech.pdf
• Nonaka, Ikujiro i Takeuchi, Hirotaka (2000), Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa.
• Probst, Gilbert, Raub, Steffen i Romhardt, Kai (2002), Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
• Tyszka, Tadeusz (2000), Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
• Zimniewicz, Kazimierz (1999), Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: