- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia konsumpcji w USA 2600-HKUSA-OG
Zajęcia skupiają się na roli konsumpcji w życiu codziennym Amerykanów. Pierwsze trzy spotkania mają formę wykładu, ostatnie przyjmuje formę konserwatorium.
Pierwsze spotkanie skupi się na konsumpcji w epoce kolonialnej, jej roli w kształtowaniu się tożsamości narodowej USA, a także na rozwoju rynku w pierwszej połowie XIX w.
Spotkanie drugie omówi zmiany, jakie miały miejsce w drugiej połowie XX wieku (w tym podczas tzw. wieku pozłacanego), ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju sprzedaży detalicznej, coraz ważniejszej roli kadry zarządzającej, oraz kontrowersjach wokół działalności firm związanych z przemysłem i finansjerą.
Spotkanie trzecie skupi się na zmianach mających miejsce w XX wieku, takich jak wzrost ilości dóbr konsumenckich spowodowany rozwojem technologicznym; zmiany w handlu i ogólne przemiany gospodarcze okresu lat 80-tych.
Ostatnie zajęcia przeprowadzone będą w formie konwersatorium. Będą one podsumowaniem kursu oraz przeglądem rozmaitych podejść do analizy kultury konsumpcji i roli dóbr doczesnych w życiu człowieka. Omówione zostaną podejścia takich badaczy jak Mihalyi Csikszentmihalyi, Russell Belk czy Arjun Appadurai.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna zarys historii konsumpcji w Stanach Zjednoczonych.
Student rozumie rolę konsumpcji w kulturze amerykańskiej i jej znaczenie ekonomiczne.
Student ma świadomość najważniejszych elementów rozwoju handlu detalicznego w USA.
Student jest świadom skomplikowania zjawiska konsumpcji jak i ról dóbr konsumenckich w codziennym życiu.
Kryteria oceniania
Obecność, aktywny udział zajęciach, zaliczenie na ocenę w formie pytań otwartych.
Egzamin poprawkowy ma formę ustną.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 1.
Literatura
Appadurai, Arjun. “Introduction: Commodities and the Politics of Value.” The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective. Ed. Arjun Appadurai. Cambridge: Cambridge University Press, 1986, 3–63.
Appleby, Joyce. Inheriting the Revolution: The First Generation of Americans. Cambridge, MA: The Belknap Press, 2000.
Belk, Russell W. “Possessions and the Extended Self.” Journal of Consumer Research, 15 (1988): 139–168.
Blaszczyk, Regina Lee. American Consumer Society, 1865-2005. From Hearth to HDTV. Wheeling, Illinois: Harlan Davidson, 2009.
Shaped American Independence. Oxford: Oxford University Press, 2005.
Cross, Gary. An All-Consuming Century: Why Commercialism Wonin Modern America. New York: Columbia University Press, 2000.
Csikszentmihalyi, Mihaly. “The Costs and Benefits of Consuming.” Journal of Consumer Research 27. 2 (2000): 267–272.
Geisst, Charles R. Wall Street. A History. Oxford: Oxford University Press, 2012.
Larsen, John Lauritz. The Market Revolution in America: Liberty Ambition, and the Eclipse of the Common Good. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
Leach, William R. Land of Desire: Merchants, Power, and the Rise of a New American Culture. New York: Vintage, 2011.
Rimini, Robert V. The Jacksonian Era.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: