Finanse przedsiębiorstwa 2600-DSMw2FP
Wykład
1. Zasady, cele i funkcje zarzadzania finansami:
• Umiejscowienie finansów przedsiebiorstw w sferze nauki o finansach
• Podstawowe znaczenie i definicje związane z finansami przedsiębiorstw
• Cele i funkcje zarządzania finansami,
• Zależność pomiędzy finansami a innymi obszarami biznesu).
2. Informacje zawarte w podstawowych dokumentach finansowych
• Analiza fundamentalna
• Analiza wskaźnikowa
3. Finanse przedsiebiorstw spojrzenie z pozycji różnych interesariuszy analizujących ich sytuację finansową
4. Źródła pozyskania kapitału
• Źródła pozyskania kapitału własnego
• Źródła pozyskania kapitału obcego
5. Krótkoterminowe zarządzanie finansami przedsiębiorstw
6. Decyzje inwestycyjne i ich ocena w horyzoncie krótko i długoterminowym
7. Ryzyko a stopa zwrotu.
8. Powiązanie decyzji inwestycyjnych i finansowych.
9. Wykorzystanie opcji rzeczywistych w finansach przedsiębiorstw.
10. Zarządzanie finansami na rynkach międzynarodowych.
Ćwiczenia
1. Wprowadzenie do finansów przedsiębiorstw.
2. Wartość pieniądza w czasie:
• Wartość przyszła oraz wartość bieżąca
• Efektywna stopa procentowa
• Płatności annuitowe z dołu i z góry.
3. Specyfika akcji oraz obligacji.
• Różnice między kapitałem własnym a kapitałem dłużnym.
• Prawa wynikające z akcji i obligacji.
• Rodzaje obligacji i rodzaje akcji.
4. Wycena akcji modelem Gordona (w tym z rosnącymi dywidendami). Wycena obligacji o stałej stopie kuponowej.
5. Ryzyko i stopa zwrotu. Analiza zależności - Model Wyceny Dóbr Kapitałowych (CAPM).
6. Koszt kapitału w przedsiębiorstwie: akcyjnego, dłużnego oraz średni ważony koszt kapitału (WACC).
7. Ryzyko systematyczne i niesystematyczne:
• Współczynniki beta
• Model Hamady
• Ekonomiczna wartość dodana.
8. Ocena decyzji inwestycyjnych podejmowanych w warunkach pewności:
• Wartości bieżącej netto – NPV,
• Wewnętrzna stopa zwrotu (IRR),
• Zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu (MIRR),
• Okres zwrotu (BP),
• Zdyskontowany okres zwrotu (DBP).
9. Sprawozdanie finansowe zarys – problem agencji, opinia biegłego rewidenta, składowe sprawozdania finansowego.
10. Sprawozdanie finansowe elementy składowe:
• Bilans
• RZiS
• Sprawozdanie z przepływów pieniężnych
• Sprawozdanie ze zmian w kapitałach własnych
• Noty do sprawozdania finansowego
11. Analiza sprawozdań finansowych. Analiza wskaźnikowa – ocena:
• Płynności,
• Sprawności,
• Zadłużenia i zdolności do jego obsługi
• Rentowności
• Rynku kapitałowego
12. Analiza progu rentowności. Dźwignia operacyjna, finansowa i łączna.
13. Ocena ryzyka operacyjnego i finansowego z wykorzystaniem koncepcji progu rentowności i dźwigni.
14. Zarządzanie kapitałem obrotowym. Model zarządzania zapasami.
15. Fuzje i przejęcia. Motywy połączeń. Ocena efektywności. Wykupy akcji własnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu Student/Studnetka :
• Zna i rozumie terminologię i podstawowe zasady i pojęcie związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem (K_W01)
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące oceny sprawozdań finansowych w przedsiębiorstwie (K_W02).
• Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady i procedury tworzenia strategie zarządzania finansami przedsiębiorstw (K_W02).
Zna i rozumie podstawowe zasady wykorzystania danych źródeł finansowani przedsiebiorstw (K_W06)
W zakresie umiejętności:
• Potrafi wykorzystać zależności związane z zarzadzaniem finansami przedsiębiorstw do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych funkcjonowaniem organizacji na rynku (K¬_U01)
• Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji (K_U02)
• Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące funkcjonowania organizacji i sektora oraz komunikatywnie je prezentować, wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03)
• Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05)
• Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06)
W zakresie postaw:
• Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji na rynku, sektora i całej gospodarki (K_K01)
• Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (K_K02)
• Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z działalnością marketingową (K_K03)
Kryteria oceniania
Należy podać sposób weryfikacji i oceniania osiągniętych przez studenta efektów uczenia się określonych dla przedmiotu jako całości (która może obejmować różne formy zajęć, np. wykład i ćwiczenia, wykład i laboratorium itp.), np. wymagania egzaminacyjne, jeżeli przedmiot kończy się egzaminem. UWAGA: Metody i kryteria oceniania osiągniętych efektów uczenia się zdefiniowanych dla poszczególnych form dydaktycznych zajęć w ramach przedmiotu należy przedstawić w części B niniejszego załącznika. (do 4.000 znaków)
Literatura
Literatura podstawowa:
• Cieślik R., Postuła M. (red.) Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa – teoria i praktyka, WN WZ UW, Warszawa 2020.
• Postuła M. (red.) Finanse firmy w decyzjach menedżerskich, WN WZ UW, Warszawa 2016.
Literatura uzupełniająca:
• Rutkowski A. Zarządzanie finansami, PWE, Warszawa 2016.
• Ehrhardt M.C., Brigham E.F. Corporate Finance: A Focused Approach 6ed., South-Western, 2016.
• Wybrane artykuły z „Mckinsey on Finance”, „The Economist”.
• Publikacje edukacyjne KNF.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: