Elementy psychologii 2600-DSMdz1EP
Psychologia powinna stanowić jedno z podstawowych narzędzi opisu rzeczywistości w naukach humanistycznych i społecznych. W trakcie zajęć studenci poznają podstawy wiedzy psychologicznej w taki sposób, aby wiedza ta stanowiła punkt wyjścia dla zastosowań praktycznych: dla lepszego rozumienia rzeczywistości i dla skuteczniejszego rozwiązywania problemów. Studenci poznają kluczowe pojęcia i zjawiska psychologiczne poprzez omawianie wyników najciekawszych badań. Zajęcia obejmują cztery bloki tematyczne:
1. źródła wiedzy psychologicznej i metody badań; realizm psychologiczny i sytuacyjny w badaniach.
2. reakcje poznawcze: model funkcjonowania umysłu; sieci połączeń neuronalnych; heurystyki w przetwarzaniu informacji; system holistyczny i analityczny.
3. reakcje afektywne: emocje, uczucia i nastroje; rola pobudzenia fizjologicznego i dynamika reakcji emocjonalnych; samoocena
4. reakcje behawioralne; wyjaśnianie zachowania swojego i innych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
W czasie ćwiczeń student powinien :
• zdobyć podstawową wiedzę psychologiczną pozwalającą na analizę reakcji poznawczych, emocjonalnych i behawioralnych - znać podstawowe pojęcia i kilkanaście kluczowych badań psychologicznych
• znać sposoby budowania wiedzy naukowej (odróżniać badania eksperymentalne od korelacyjnych, umieć wykazać przewagę badań eksperymentalnych)
W zakresie umiejętności:
Dzięki zastosowaniu różnych form nauczania, studenci będą mieli możliwość rozwinięcia umiejętności:
• posługiwania się terminami psychologicznymi do opisu codziennych sytuacji
• czynienia swoich reakcji poznawczych i emocjonalnych obiektem refleksji - analizowania ich determinantów i konsekwencji
dostrzegania różnic w postrzeganiu siebie i innych, identyfikacji błędów jakie popełniamy w interpretacji zachowania własnego i innych ludzi.
Kryteria oceniania
• Aktywność na platformie e-learningowej
(testy z pytaniami zamkniętymi i otwartymi) (50%)
• Kolokwium zaliczeniowe (40%)
• Aktywność na zajęciach (10%)
-------- PUNKTY BONUSOWE -------
• Bonus za udział w badaniach(nieobowiązkowe) (10%)*
*Bonus za udział w badaniach zastąpi najsłabiej rozwiązany test na platformie e-learningowej
Do zaliczenia wymagane jest zdobycie łącznie 60% punktów na koniec semestru, w tym minimum 50% punktów z kolokwium zaliczeniowego. Uzyskanie wyniku poniżej 50% z kolokwium zaliczeniowego uniemożliwia uzyskanie zaliczenia, niezależnie od łącznej punktacji z całego semestru.
Literatura
Literatura podstawowa:
udostępnione na platformie materiały dydaktyczne na podstawie : Wieczorkowska–Wierzbińska, G. „Psychologiczne ograniczenia.” (2011)
Literatura dodatkowa:
Zimbardo , P. „Psychologia” (2010)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: