Biznes plan 2600-DSFRz3BIZ
Wykład ma za zadanie: wskazanie praktycznej roli biznes planu w zarządzaniu przedsiębiorstwem, podkreślenie aplikacyjnej wartości narzędzi stosowanych przy tworzeniu i realizacji biznes planu oraz wskazanie słuchaczom zasad budowania biznes planu oraz oceny jego jakości i przydatności.
1. Planowanie w przedsiębiorstwie
- funkcje planowania – użyteczność praktyczna
- rodzaje planów wg różnych kryteriów
- obszary objęte planowaniem
- powiązania między planami cząstkowymi
2. Istota Biznes planu w przedsiębiorstwie
- Biznes plan jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem
- Cechy szczególne Biznes planu: kompleksowość, wariantowość, elastyczność
- Zadania i cele biznes planu – podobieństwa i różnice z planem „powtarzalnym”
3. Zastosowanie Biznes planu
- Przypadki wykorzystania Biznes Planu w działalności przedsiębiorstwa
- Ośrodki inicjujące planowanie biznesowe
- Biznes plan jako źródło zmian i jako skutek zmian w przedsiębiorstwie
- Stopień obligatoryjności Biznes planu
4. Zasady konstruowania Biznes Planu
- Procedury budowy – organizacja prac planistycznych – struktury zadaniowe
- Autorzy Biznes Planu – służby zaangażowane w jego tworzenie
- Źródła i zasady przepływu informacji planistycznej
5. Układ Biznes Planu
- schemat wzorcowy: struktura, zawartość modułów Biznes planu
- produkt, rynek, konkurencja
- organizacja, kadra, zasoby materialne
- finanse, efektywność
- forma i warunki spójności Biznes planu
6. Ryzyko i niepewność w planowaniu biznesowym
- Określenie
- Podejście scenariuszowe
- Parametryczna analiza wrażliwości
7. Narzędzia wykorzystywane w procesie tworzenia Biznes planu
- analiza rynku i konkurencji
- analiza otoczenia pozarynkowego (techniczne, prawne i inne)
- analiza istniejących i projektowanych zasobów: kadra, majątek, kapitał
- prognozowanie i programowanie zmian
- analiza ekonomiczna i analiza finansowa
- główne metody oceny przedsięwzięć biznesowych: efektywność, stopa zwrotu
- ocena ex ante głębokości zmian w przedsiębiorstwie
8. Biznes plan a wielkość przedsiębiorstwa
- Biznes plan małego przedsiębiorstwa – analiza przypadku
- Biznes plan dużego przedsiębiorstwa – analiza przypadku
- Horyzont czasowy i zasięg planu biznesowego
9. Realizacja Biznes planu
- związek założeń Biznes planu z planem rocznym i planem wieloletnim
- centra odpowiedzialności – wykonawcy Biznes planu
- kontrola wykonania: kryteria formalne i ekonomiczne
- korekta Biznes planu i korekta realizacji
10. Ocena jakości Biznes planu
- kryteria oceny: formalne i merytoryczne
- metody oceny Biznes planu
11. Założenia projektowe
- model przedsiębiorstwa
- stopień szczegółowości
- narzędzia pomocne w budowie Biznes planu
- formy prezentacji Biznes planu
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- zna system planowania w przedsiębiorstwie
- wie jakie funkcje spełnia Biznes plan w zarządzaniu
- potrafi określić cechy charakterystyczne Biznes planu
- zna zasady budowy i strukturę biznes planu
- potrafi dokonać oceny jakości biznes planu
- ma wiedzę o wykorzystaniu narzędzi z zakresu marketingu i finansów
Kryteria oceniania
Test jednokrotnego wyboru; zaliczenie – minimum połowa poprawnych odpowiedzi
Literatura
Praca zbiorowa p/red. J. Kowalczyka „Biznes Plan” – Wyd. Nauk. Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2010
Z. Pawlak „Biznesplan. Zastosowania i Przykłady” – Poltext, Warszawa 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: