- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Adaptacje filmowe literatury amerykańskiej 2600-AFLA-OG
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z językiem filmu, analizy filmowej oraz teorią adaptacji. Ta część zajęć jest realizowana w formie wykładu. Narzędzia te zostaną wykorzystane do analizy wybranych adaptacji filmowych kanonicznych tekstów literatury amerykańskiej oraz współczesnych powieści XX i XXI wieku.
Ideą zajęć jest wyjście poza schemat formalnej i tematycznej analizy tekstów literackich i stworzonych na ich kanwie filmów. Analizując tekst literacki i adaptację filmową zadamy sobie pytanie, jak zmienia się (lub nie) ideologiczna wymowa tekstu, jakie teksty są najczęściej adaptowane, a także jak polityka finansowania produkcji filmowej i kształt późniejszej promocji wpływa na wydźwięk adaptacji. Analizowane filmy reprezentują zarówno kino Hollywoodu głównego nurtu, jak i filmy niszowe, z nurtu kina niezależnego.
Druga część zajęć zostanie poświęcona zastosowaniu owych narzędzi w analizie tekstów literackich i filmowych i jest realizowana w formie ćwiczeń.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student poznaje terminologię / pogłębia znajomość terminologii używanej w językoznawstwie, językoznawstwie stosowanym, literaturoznawstwie i kulturoznawstwie angielskim;
- poznaje / zgłębia najważniejsze współczesne nurty i kierunki badań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych w ramach filologii angielskiej;
- zdobywa / pogłębia wiedzę o symbolicznym podłożu interakcji w ramach jednej kultury oraz między kulturami.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi zastosować podstawową / pogłębioną metodologię językoznawczą, kulturoznawczą i literaturoznawczą.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student czuje się odpowiedzialny za pracę własną i szanuje pracę innych;
- cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach oraz test wyboru
Literatura
Bordwell, David. Narration in the Fiction Film. The University of Wisconsin Press, 1985.
---. The Way Hollywood Tells It: Story and Style in Modern Movies. University of California Press, 2006.
Bordwell, David, and Kristin Thompson. Film Art: Introduction. McGraw Hill, 2010.
Braudy, Leo, and Cohen Marshall. Film Theory and Criticism. Oxford, 2009.
Grant, Barry Keith. Film Genre: From Iconography to Ideology. Wallflower, 2007.
Miller, Toby, and Robert Stam. A Companion to Film Theory. Blackwell, 2004.
Paryż, Marek, and Leo R. John, editors. The Post-2000 Film Western Contexts, Transnationality, Hybridity. Palgrave Macmillan, 2015.
Slethaug, Gordon. Adaptation Theory and Criticism: Postmodern Literature and Cinema in the USA. Bloomsbury, 2014.
Stam, Robert, and Alessandra Raengo, editors. A Companion to Literature and Film. Blackwell Publishing, 2006.
Villarejo, Amy. Film Studies: The Basics. Routledge, 2007.
Williams, Linda Ruth, and Michael Hammond, editors. Contemporary American Cinema. McGraw Hill, 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: