Basic didactic skills – effective teaching In higher education 2500-SZD-BDS
Zmiana ról z ucznia na nauczyciela akademickiego wcale nie jest łatwa. Nauczanie na poziomie szkolnictwa wyższego jest wyjątkowym wyzwaniem. Podstawowa rola nauczyciela się nie zmienia – stwarza warunki do nauki, mając na uwadze, że jest to przecież aktywny proces.
Nauczyciel akademicki powinien posiadać rozległą wiedzę, nie tylko w dziedzinie danego programu. Musi on być w stanie znaleźć właściwe podejście, aby planować, organizować i organizować zajęcia w najbardziej odpowiedni sposób z proponowanego przedmiotu. Musi motywować uczniów do samodzielnego myślenia i rozwiązywania problemów, aby stali się jego partnerami w poszukiwaniu prawdy naukowej.
Przygotowanie do tej roli wymaga wiedzy teoretycznej: jak napisać dobry program nauczania, jak zaplanować zajęcia, jak motywować uczniów do aktywnego udziału w ćwiczeniach i seminariach, jak właściwie ocenić uzyskane efekty uczenia się, a także możliwości przekształcenia nabytej wiedzy w umiejętności praktyczne.
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedzy:
Zna zasady tworzenia dobrego programu nauczania dla klas
Będzie znał standardy etyczne nauczania
Zna zasady oceny efektów uczenia się
Umiejętności:
Będzie mógł prowadzić zajęcia z ćwiczeń i seminariów
Będzie on mógł skonstruować test oceniający efekty uczenia się
Literatura
Atkins, M., Brown, G. (2002) Skuteczne nauczanie w szkolnictwie wyższym. Londyn: Routledge
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: