Problemy wychowawcze dzieciństwa i dorastania na tle rozwoju dziecka 2500-PL-SP-05-02
Wykład 1. Modele zmiany rozwojowej oraz teorie rozwoju a wychowanie i socjalizacja
Główne ujęcia rozwoju i zmiany rozwojowej
Wybrane teorie rozwoju
Rola wychowania i socjalizacji w rozwoju
Wykład 2. Zakłócenia rozwoju a problemy wychowawcze
Problemy wychowawcze jako zachowania nieakceptowane przez wychowawców
Klasyfikacja zachowań problemowych
Cechy i właściwości wychowawcy istotne dla protodiagnozy zachowań problemowych i dla interwencji wychowawczej
Wykład 3. Diagnoza psychologiczna dziecka
Specyfika diagnozy zachowań problemowych dziecka
Monitoring i diagnoza w wychowaniu – analiza porównawcza
Wykład 4. Przygotowanie rodziców do nowej roli życiowej a rozwój dziecka w pierwszych latach życia
Początki uspołecznienia i kształtowanie się przywiązania
Rodzaj przywiązania jako efekt relacji wychowawczej
Wykład 5., 6., 7., 8. Charakterystyka rozwoju w poszczególnych stadiach – do niemowlęctwa do wyłanianie się dorosłości.
Wykład 9., 10., 11. Zachowania dysfunkcjonalne: agresywne, autodestrukcyjne
Wymiary opisu i klasyfikowania zachowania jako dysfunkcjonalnego
Zaburzenia zachowania
Zachowania agresywne i przemoc w szkole
Depresja
Samo-okaleczanie
Samobójstwa
Wykład 12. Zaburzenia odżywiania
Wykład 13. Używanie, nadużywanie substancji psychoaktywnych i uzależnienie od Internetu
Wykład 14. Poważne zaburzenia rozwoju: ADHD, ADD, zaburzenia ze spektrum autyzmu
Spotkanie 15. Kolokwium - Pytania otwarte
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy
-Zna i potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia psychologii wychowawczej i przeprowadzić analizę procesu wychowawczego.
- Umie przedstawić psychologiczny portret dziecka/wychowanka w różnych okresach życia
- Potrafi opisać specyfikę wychowania w kolejnych fazach życia.
- Posiada wiedzę o powszechnych problemach wychowawczych, charakterystycznych dla danego okresu rozwoju.
- Posiada podstawową wiedzę z zakresu poważnych zaburzeń rozwoju.
W zakresie umiejętności:
- Potrafi wykorzystać wiedzę psychologiczną do analizy zachowania dziecka w danym okresie życia.
- umie wyjaśnić uwarunkowania problemowych zachowań dziecka
W zakresie kompetencji społecznych
- Krytycznie ocenia materiały dotyczące pedagogiki i psychologii przedstawione w mediach i literaturze popularnej.
- Ma poczucie odpowiedzialności za podejmowane działania wychowawcze.
- Jest świadomy różnorodności celów i wartości uznawanych przez ludzi i potrafi respektować tę różnorodność. Z szacunkiem odnosi się do ludzi niezależnie od płci, orientacji seksualnej, poziomu edukacji, grupy społecznej i wyznania.
Kryteria oceniania
Kolokwium- pytania otwarte
Obecność na wykładach
Literatura
Literatura:
Elliott J., Place M. (2000). Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów. Warszawa: Wydawnictwa szkolne i Pedagogiczne.
Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2008). Program wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych przedszkolaków (czterolatków i pięciolatków). Warszawa: Edukacja Polska
Janowski, A. (2000). Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Kazdin, A. (2006). Trening rozwiązywania problemów i warsztaty umiejętności rodzicielskich w zaburzeniu zachowania. W: A. E. Kazdin i J. R. Weisz (red.), Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach (s. 273-296). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kubacka-Jasiecka D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Suchańska A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Webster-Stratton, C., Reid, M. J. (2006). Niewiarygodne lata: seria materiałów szkoleniowych dla rodziców, nauczycieli i dzieci. Wieloaspektowe ujęcie leczenia małych dzieci z problemami w zachowaniu (s. 253-273). W: A. E. Kazdin i J. R. Weisz (red.), Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Zarzour, K. (2006). Gnębiciel ze szkolnego boiska. Jak radzić sobie z dziecięcą agresją i wychować asertywne dziecko. Poznań: Rebis.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: