Organizacje w otoczeniu 2500-PL-PS-SP3/9-O1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2023Z:
1. Ewolucja organizacji, teorii zarządzania i psychologii organizacji (naukowe zarządzanie, klasyczna szkoła organizacji, teoria biurokracji, nurt human relations, szkoła ilościowa, podejście systemowe, teoria gier, szkoła behawioralna, podejście sytuacyjne zarządzanie scenariuszowe, japońska filozofia zarządzania, kultura organizacyjna, podejście systemowo-interpretacyjne). 2. Otoczenie organizacji (definicja otoczenia organizacji, typologia składowych otoczenia, granice organizacji i relacje organizacji z otoczeniem – strategia, złożoność i niepewność otoczenia, wpływ otoczenia wybrane narzędzia opisu i analizy otoczenia) 3. Strategie organizacji (definicje strategii, szkoły strategii, idee kierunkujące – wizja, misja, wartości, hierarchia celów organizacyjnych, wybrane metody analizy strategicznej, typologie strategii, wdrażanie strategii – zrównoważona karta wyników). 4. Technologia i jej wpływ na organizację (definicje technologii, typologie technologii, wpływ technologii na strategię, strukturę organizacji i procesy wewnątrzorganizacyjne) 5. Struktury organizacji (elementy struktury organizacyjnej, uwarunkowania struktur organizacyjnych, fizyczne aspekty struktury organizacji, typy struktur – proste, funkcjonalne, dywizjonalne, macierzowe, projektowe, sieciowe; tendencje centralizacyjne i decentralizacyjne; proces rozwoju organizacji – wzrosty i nieuniknione kryzysy; struktury ponadorganizacyjne i podstawowe formy prawne organizacji) 6. Zarządzanie zasobami ludzkimi (podstawowe koncepcje i modele funkcji personalnej, cele i mierniki efektywności, funkcje i zadania specjalistów HR). 7. Zagadnienia etyczne w pracy psychologa w organizacji. |
W cyklu 2024Z:
1. Ewolucja organizacji, teorii zarządzania i psychologii organizacji (naukowe zarządzanie, klasyczna szkoła organizacji, teoria biurokracji, nurt human relations, szkoła ilościowa, podejście systemowe, teoria gier, szkoła behawioralna, podejście sytuacyjne zarządzanie scenariuszowe, japońska filozofia zarządzania, kultura organizacyjna, podejście systemowo-interpretacyjne). 2. Otoczenie organizacji (definicja otoczenia organizacji, typologia składowych otoczenia, granice organizacji i relacje organizacji z otoczeniem – strategia, złożoność i niepewność otoczenia, wpływ otoczenia wybrane narzędzia opisu i analizy otoczenia) 3. Strategie organizacji (definicje strategii, szkoły strategii, idee kierunkujące – wizja, misja, wartości, hierarchia celów organizacyjnych, wybrane metody analizy strategicznej, typologie strategii, wdrażanie strategii – zrównoważona karta wyników). 4. Technologia i jej wpływ na organizację (definicje technologii, typologie technologii, wpływ technologii na strategię, strukturę organizacji i procesy wewnątrzorganizacyjne) 5. Struktury organizacji (elementy struktury organizacyjnej, uwarunkowania struktur organizacyjnych, fizyczne aspekty struktury organizacji, typy struktur – proste, funkcjonalne, dywizjonalne, macierzowe, projektowe, sieciowe; tendencje centralizacyjne i decentralizacyjne; proces rozwoju organizacji – wzrosty i nieuniknione kryzysy; struktury ponadorganizacyjne i podstawowe formy prawne organizacji) 6. Zarządzanie zasobami ludzkimi (podstawowe koncepcje i modele funkcji personalnej, cele i mierniki efektywności, funkcje i zadania specjalistów HR). 7. Zagadnienia etyczne w pracy psychologa w organizacji. |
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: po ukończeniu przedmiotu student
▫ potrafi opisać przełomowe punkty w ewolucji koncepcji zarządzania i psychologii organizacji (ich gospodarcze, techniczne, społeczne i polityczne uwarunkowania; najważniejsze teorie, badania i rekomendacje; konsekwencje);
▫ rozumie najważniejsze pojęcia w zakresie strategii organizacji, umie scharakteryzować wybrane szkoły definiowania strategii organizacji; opisać kilka popularnych metod analizy strategicznej, oraz podać najpopularniejsze wybory strategiczne wraz z przykładami organizacji, które je stosowały;
▫ potrafi scharakteryzować wymiary opisu i analizy struktur organizacyjnych; czynniki wpływające na ich kształtowanie, opisać podstawowe typy struktur organizacyjnych (rozpoznać je w realnych organizacjach) oraz ich konsekwencje dla procesów decyzyjnych, efektywności i stosunków społecznych;
▫ potrafi zdefiniować funkcję i zakres przedmiotowy Zarządzania Zasobami Ludzkimi w organizacjach; opisać ewolucję teorii, celów, narzędzi i struktur zarządzania personelem
▫
Literatura
W cyklu 2023Z:
Obowiązkowa: |
W cyklu 2024Z:
Obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: