Diagnoza psychologiczna 2500-PL-PS-OB3Z-2
1.Wprowadzenie do problematyki diagnozy psychologicznej: miejsce diagnozy psychologicznej w psychologii. Diagnoza psychologiczna a inne rodzaje diagnoz. Specyfika diagnozy psychologicznej jako postępowania badawczego i na użytek praktyki psychologicznej. Sposób rozumienia diagnozy psychologicznej. Cechy poznania diagnostycznego
2.Rodzaje diagnoz psychologicznych i kryteria ich wyodrębniania. Diagnoza: nozologiczna, funkcjonalna (selekcyjna), wyjaśniająca, interakcyjna (negocjowanie diagnozy), nieinterakcyjna (autonomiczna, w tym aktuarialna i mechaniczna).
3.Diagnoza psychologiczna w badaniach psychologicznych. Etyczne problemy diagnozy w badaniach naukowych. Ilościowy i jakościowy opis zachowań.
4.Diagnoza psychologiczna w praktyce psychologicznej. Diagnoza klasyfikacyjna a wyjaśniająca. Metody diagnozy.Wiedza psychologiczna i psychologiczna teoria funkcjonowania człowieka jako podstawa diagnozy psychologicznej..
6.Diagnoza psychologiczna jako forma interakcji interpersonalnej lub społecznej. Podmiot diagnozy i mechanizmy psychologiczne determinujące efekt diagnozowania. Wywiad.
7/8.Diagnosta i mechanizmy psychologiczne determinujące efekt diagnozowania, techniki projekcyjne. Przekazywanie wyników badania.
9.Teoretyczne podstawy diagnozy. Diagnoza psychologiczna w psychologii organizacji i pracy,
10.Teoretyczne podstawy diagnozy. Diagnoza psychologiczna zdolności
11.Teoretyczne podstawy diagnozy Diagnoza kompetencji zawodowych.
12.Diagnoza psychologiczna w praktyce klinicznej. Znaczenie wiedzy psychologicznej
13. Diagnoza psychologiczna w neuropsychologii dziecięcej
14.Diagnoza psychologiczna w terapii rodzin.
15. Diagnoza psychologiczna w psychologii klinicznej dziecka
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi wyjaśnić znaczenie diagnozy psychologicznej, wskazać jej specyficzne właściwości, kompetencje niezbędne psychologowi do jej sformułowania. Stosuje poznane zasady w praktyce psychologicznej: w przygotowywanych raportach z badań, studium osoby, pracy empirycznej oraz magisterskiej.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, testowy, jednokrotnego wyboru (wymagane 60% prawidłowych odpowiedzi)
Literatura
Brzeziński J., Kowalik S. (1998). Społeczne aspekty rezultatu diagnozy klinicznej. W: H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa, PWN, rozdział 5, s.269-302.
Brzeziński J., Kowalik S. (1998). Modelujący wyniki badania psychologicznego wpływ osoby badanej i badacza W: H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa, PWN, rozdział 6, s. 303-313.
Chruszczewski, M. H. (2016). Mierzenie twórczości: zdolności i osobowość. W: A. Rynkiewicz, K. S. Jankowski i W. Oniszczenko (red.), Wybrane metody i paradygmaty badawcze w psychologii (str. 33–50). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Chrząstowski Sz. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin. Warszawa, Paradygmat., s.41-86.
Grzesiak M., Feldman M. (2005). Wywiad dziennikarski a wywiad psychologiczny – porównanie. W.: K. Stemplewska – Żakowicz, Krzysztof Krejtz (red.) Wywiad psychologiczny 2, Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych,s.17-26.
Maryniak A.(2014). Pacjenci ze skąpoobjawowymi torbielami pajęczynówki – dylematy neuropsychologa. W: Studia z neuropsychologii klinicznej. Na 45-lecie pracy zawodowej Profesor Danuty Kądzielawy. Red. E.Łojek, A.Bolewska, H.Okuniewska., Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa s.171-185.
Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu (str. 99-126). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk.
Paluchowski W.J. (2006). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne rozdział 2, s. 37-68. Paluchowski W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia - standardy. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, rozdział 2, 95-151.
Sęk H. (2001). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, rozdział 7, s.127-160.
Schier K. (2017).Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdział 1 i 2.
Standardy diagnozy psychologicznej uchwalone przez Ogólnopolską Sekcję Diagnozy Psychologicznej PTP w dn.21.06.2014 (plik.pdf na stronie z materiałami) Stemplewska - Żakowicz K. (2005). Relacja diagnostyczna, W.: K. Stemplewska – Żakowicz, Krzysztof Krejtz (red.) Wywiad psychologiczny 2, Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych, s. 27- 53.
Stemplewska - Żakowicz K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk, GWP, rozdział 2, s. 27-158. Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W.J. (2009). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. rozdział 11, s.24-94
Śmieja, M. i Orzechowski, J. (2008). Inteligencja emocjonalna: fakty, mity, kontrowersje. W: M. Śmieja i J. Orzechowski (red.), Inteligencja emocjonalna: fakty, mity, kontrowersje (str. 19-45). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tarnowski A. (2014). SYSTEM TEST2DRIVE W BADANIACH PSYCHOLOGICZNYCH KIEROWCÓW ,Transport Samochodowy,2. (plik.pdf na stronie z materiałami).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: