- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Biologiczne mechanizmy zachowania I 2500-PL-PS-OB1Z-3-OG
Celem zajęć jest zapoznanie studentów pierwszego roku psychologii z podstawową wiedzą dotyczącą biologicznych mechanizmów leżących u podstaw związku mózg-zachowanie oraz dostarczenie ram pojęciowych do dalszego kształcenia na kierunku psychologia.
Na kursie omówiona zostanie budowa i funkcjonowanie układu nerwowego człowieka. Studenci zapoznają się z aktualnym stanem wiedzy na temat biologicznego podłoża różnych form doznań psychicznych oraz form zachowania. Przedstawione zostaną właściwości neuronów i komórek glejowych, podstawowe podziały anatomiczne układu nerwowego oraz podstawy jego funkcjonowania, a także neurobiologiczne mechanizmy percepcji, zachowań ruchowych, emocji, stresu, pamięci, uczenia się i mowy. Ponadto studenci zapoznają się ze współczesnymi metodami badania struktury i pracy ośrodkowego układu nerwowego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po zakończeniu kursu student:
- zna budowę i działanie komórki nerwowej i glejowej
- zna mechanizm przewodzenia impulsu nerwowego w neuronie i w synapsie
- zna działanie podstawowych neurohormonów i neurotransmiterów
- zna budowę i działanie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego człowieka
- zna relacje funkcjonalne zachodzące między aktywnością ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami poznawczymi, ruchowymi i emocjonalnymi człowieka
- zna podstawowe mechanizmy odpowiedzialne za odbiór bodźców zewnętrznych w receptorach
- zna neurofizjologiczne mechanizmy regulacji aktywności mięśni i organów wewnętrznych
- zna podstawowe metody pomiaru psychofizjologicznego oraz biologiczne mechanizmy leżące u podłoża mierzonych zmiennych
UMIEJĘTNOŚCI
Po zakończeniu kursu student:
- umie wskazać na schematach i rysunkach oraz nazwać struktury obwodowego i ośrodkowego układu nerwowego
- umie rozróżnić na rysunkach elementy neuronu
- umie powiązać aktywność organów wewnętrznych z poszczególnymi gałęziami OUN
- umie powiązać zjawiska sensoryczne i ruchowe z poszczególnymi elementami OUN
- umie połączyć zjawiska sensoryczne z działaniem układu nerwowego i receptorów
- rozróżnia sygnały elektrofizjologiczne: EKG, EMG, GSR i EEG
- umie ocenić, jak zmiany poziomu podstawowych neurohormonów i neurotransmiterów wpłyną na zachowanie i funkcjonowanie psychiczne człowieka
- umie zaproponować techniki pomiaru i procedury eksperymentalne do badania procesów poznawczych i emocjonalnych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po zakończeniu kursu student:
- rozumie, że złożony charakter powiązań między badaniami psychologicznymi a innymi obszarami wiedzy sprawia, że dziedziny te stale się rozwijają, z czego wynika konieczność ciągłego uczenia się i uaktualniania posiadanej wiedzy
- jest świadom własnych ograniczeń jako psychologa i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów we właściwej dziedzinie nauki lub praktyki
Literatura
Jaśkowski, P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Warszawa: VIZJAPRESS&IT.
Kalat, J. W. (2007). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN.
Sadowski, B. (2012). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: PWN.
Walsh, K., Darby D. (2014). Neuropsychologia kliniczna (Wydanie 5; rozdział 2). Sopot: GWP.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: