ADHD u dzieci i młodzieży 2500-PL-PS-FS5-02
Wprowadzenie do tematyki ADHD oraz psychopatologii dzieci i młodzieży.
Obraz kliniczny funkcjonowania dzieci i młodzieży z ADHD.
Diagnoza dzieci z ADHD.
Przyczyny i mechanizmy leżące u podłoża objawów ADHD. Czynniki genetyczne, neurologiczne, środowiskowe.
Przyczyny i mechanizmy u podłoża objawów ADHD c.d. Deficyty funkcji wykonawczych.
Przyczyny i mechanizmy u podłoża objawów ADHD c.d. Rola czynników emocjonalno-motywacyjnych.
Funkcjonowanie rodziny dziecka z ADHD.
Funkcjonowanie społeczne oraz trudności w mentalizacji u dzieci z ADHD.
Funkcjonowanie dziecka z ADHD w szkole.
Czynniki osobowościowe u dzieci z ADHD. Obraz własnej osoby, cele życiowe.
Współwystępowanie ADHD z zaburzeniami zachowaniami i zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi
Współwystępowanie ADHD z lękiem i depresją.
Współwystępowanie ADHD z innymi zaburzeniami (m.in. zespołem Aspergera, trudnościami w uczeniu).
Terapia dzieci i młodzieży z ADHD.
Kierunek podstawowy MISMaP
Efekty kształcenia
Wiedza. Student:
Posiada podstawową wiedzę na temat obrazu klinicznego funkcjonowania oraz diagnozy osób z ADHD . Zostaną omówione, jak również funkcjonowanie rodziny oraz funkcjonowanie społeczne i szkolne tej grupy dzieci . Studenci poznają zaburzenia najczęściej współwystępujące z ADHD, a także uzyskają wiedzę na temat metod terapii tej grupy dzieci.
Wie, jakie są przyczyny i mechanizmu leżące u podłoża objawów ADHD
Zna specyfikę funkcjonowania rodziny oraz funkcjonowania społecznego i szkolnego tej grupy dzieci
Posiada wiedzę na temat zaburzeń najczęściej współwystępujących z ADHD
Wie, jakie są metody terapii tej grupy dzieci.
Umiejętności. Student:
Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami dotyczącymi zespołu deficytu uwagi z nadaktywnością
Postawy. Student:
Przyjmuje postawę rozumiejącą i nieoceniającą wobec dziecka z ADHD oraz jego rodziny.
Kryteria oceniania
60% - kolokwium sprawdzające wiedzę studentów.
10% - aktywność na zajęciach: branie udziału w dyskusjach oraz udział w ćwiczeniach dotyczących budowania relacji z dzieckiem.
30 % - przeprowadzenie wywiadu z:
rodzicem dziecka z ADHD
terapeutą dziecięcym (rozmowa o dzieciach z objawami ADHD w terapii, diagnozie)
nauczycielem, który miał doświadczenia z pracą z uczniem z ADHD.
osobą dorosłą z ADHD.
Lub
przygotowanie referatu na wybrany z tematów (temat i literatura do ustalenia z prowadzącym)
Warunkiem zaliczenia zajęć jest pozytywny wynik kolokwium i obecność oraz aktywność na zajęciach (dopuszczane są 2 nieobecności).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
• Kołakowski, A., Wolańczyk, T., Pisula, A., Skotnicka, M., Bryńska, A. (2007). ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk: GWP cz. I (rozdziały 1-6).
Literatura uzupełniająca:
• Święcicka, M. (2005). Uwaga, samokontrola, emocje. Psychologiczna analiza zachowań dzieci z zaburzeniami uwagi. Warszawa: Wydawnictwo Emu.
Literatura uzupełniająca:
• Borkowska, A.R. (2006). ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. W. Borkowska A.R., Domańska Ł. (red.). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.
• Święcicka, M. (2006). Nazwać czy zrozumieć. Rola psychologa w diagnozowaniu dziecka z objawami nadpobudliwości. W: A. Maryniak, M. Święcicka (red.), Problemy tożsamości i etyki zawodowej dziecięcego psychologa klinicznego. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t. 4, Warszawa: Emu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: