Diagnozowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu 2500-PL-PS-FS1-07
Realizowane tematy:
- Wprowadzenie w problematykę diagnozy psychologicznej dziecka;
- wprowadzenie teoretyczne w problematykę zaburzeń rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń ze spektrum autyzmu, prezentacja nagrań video przedstawiających badanie dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD);
- wywiad i obserwacja w procesie diagnozy dziecka z podejrzeniem ASD;
- diagnoza różnicowa;
- diagnoza funkcjonalna;
- standardowe narzędzia diagnostyczne w procesie diagnozowania dziecka z podejrzeniem ASD;
- aspekty etyczne diagnozowania dzieci;
- ćwiczenia praktyczne obejmujące przygotowanie opinii z badania dziecka.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
- potrafi określić, na czym polegają specyfika i aspekty etyczne pracy z dzieckiem;
- zna zastosowanie swobodnych metod diagnostycznych w diagnozowaniu zaburzeń rozwojowych;
- zna konstrukcję, ograniczenia i zastosowania standardowych metod diagnostycznych w diagnozowaniu zaburzeń rozwojowych;
- rozumie pojęcia diagnozy różnicowej i diagnozy funkcjonalnej;
- potrafi przeprowadzić diagnozę funkcjonalną dziecka;
- zdaje sobie sprawę z ograniczeń uzyskanych danych i potrafi je uwzględnić w procesie interpretacji.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Zaliczenie na podstawie prac wykonanych w trakcie trwania zajęć.
Literatura
Podręczniki do testów.
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Washington, D.C.: American Psychiatric Association.
Brzezińska A.I. i Toeplitz Z. (2007). Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży.
Pisula E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pisula, E. (2010). Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Stemplewska- Żakowicz K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Szustrowa T. (red) (1987). Swobodne techniki diagnostyczne. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Wolańczyk, T. i Komender, J. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
World Health Organization (1992). International classiffcation of diseases. Geneva, Switzerland: World Health Organization.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: