Nieświadome emocje - korzyści czy przeszkoda 2500-PL-PS-FO4-05
dr Dorota Kobylińska
dorotak@psych.uw.edu.pl
Katedra Psychologii Osobowości, pokój 306
NIEŚWIADOME EMOCJE – KORZYŚĆ CZY PRZESZKODA?
seminarium, 30 godz., rok akadem. 2016/2017
Informacje ogólne: W trakcie zajęć omawiane będą wybrane aspekty psychologii emocji, na tle teorii utajonego poznania (Greenwald i Banaji, 1994) oraz automatycznych procesów ewaluacyjno-motywacyjnych (Bargh, 1999). Wspólnie będziemy próbowali rozważyć pytanie zawarte w tytule zajęć, czyli z jednej strony zająć się obronno–adaptacyjnymi funkcjami emocji, a z drugiej – niektórymi dezadaptacyjnymi konsekwencjami wpływu emocji na funkcjonowanie jednostki.
Warunki zaliczenia:
- obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności),
- przygotowanie prezentacji w małym zespole,
- przygotowanie projektu badania z zakresu nieświadomych emocji w tym samym zespole, wcześniej skonsultowanie tego projektu na zajęciach
- przygotowanie jednego pytania do dyskusji na piśmie na każde zajęcia
- kolokwium zaliczeniowe
Uwaga: Przygotowanie prezentacji to nie tylko przedstawienie streszczenia literatury. Chodzi o wprowadzanie wszelkich metod ułatwiających praktyczne zrozumienie i zapamiętanie materiału, np. fragmenty filmów, krótkie eksperymenty, anegdoty obrazujące przedstawiane w literaturze prawidłowości, scenki, konkursy itd.itp.
Kryteria oceny prezentacji: Za następujące elementy można otrzymać plus:
- przygotowanie konspektu dla grupy
- używanie własnego, mówionego języka przy streszczaniu literatury
- dokonanie selekcji materiału (literatury)do streszczenia
- pomoce audiowizualne (rzutnik folii, rzutnik multimedialny) przy referowaniu
- wprowadzenie praktycznej demonstracji: mini eksperyment, ćwiczenie, scenka, fragment filmu
- podawanie własnych przykładów z życia codziennego
- pytania do grupy, próba interakcji z grupą
- utrzymywanie kontaktu wzrokowego z grupą.
Łącznie można uzyskać 8 plusów. Oceny: 3 za brak lub 1 plus
3+ za 2 plusy
4 za 3 lub 4 plusy
4+ za 5 lub 6 plusów
5 za 7 lub 8 plusów
W projekcie badania powinny znaleźć się:
- pytania badawcze
- hipotezy oraz ich uzasadnienie na podstawie wcześniejszych badań lub własnego modelu teoretycznego
- metoda (osoby badane, zmienne, narzędzia, procedura)
Tematy poszczególnych zajęć i literatura:
Zajęcia 1 Wprowadzenie, przedstawienie tematyki zająć, podział tematów do referatów
Zajęcia 2 Utajone poznanie społeczne
Greenwald, A. G. i Banaji, M. R. (1995). Utajone poznanie społeczne: postawy, wartościowanie siebie i stereotypy. Przegląd Psychologiczny, 38, 11-63.
Zajęcia 3 Automatyczne procesy ewaluacyjno –motywacyjne
Bargh, J. A. (1999). Automatyzmy dnia powszedniego. Czasopismo Psychologiczne, 5, 209-256.
Zajęcia 4 Mechanizmy oddziaływania podprogowego
Dijksterhuis A., Henk A. i Smith P. (2005). The power of the subliminal: on the subliminal persuasion and other potential applications, W: R. R. Hassin, J. S. Uleman I J. A. Bargh (red.) The New Unconscious. New York: Oxford University Press.
Zajęcia 5 Skąd wiemy o istnieniu nieświadomych emocji?
Przypomnienie tez Zajonca oraz klasycznych badań Murphy i Zajonca (procedura afektywnego poprzedzania)
1.Zajonc R. B. (1985). Nie trzeba się domyślać by wiedzieć co się woli. Przegląd psychologiczny, 28, 27-71.
2. Zajonc R. B. (2004). An unmadiated phenomenon, W: A. Manstead, N. Frijda i A. Fisher (red.). Feelings and Emotions. Cambridge Univeristy Press.
Zajęcia 6 Skąd wiemy o istnieniu nieświadomych emocji? c.d.
1. Jarymowicz M. (2006). Czy emocje mogą zmieścić się w polu świadomości? W: W: R. K. Ohme (red. ) Nieuświadomiony afekt: najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP (ss. 17-28).
2. Kobyliński, P. (2001). Mechanizmy afektywnego reagowania. Związek pomiędzy....W: M. Jarymowicz (red.), Pomiędzy afektem a intelektem: poszukiwania empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN (teoretyczny kontekst badania – strony: 45-53)
Zajęcia 7 Neurobiologiczne dowody na istnienie nieświadomych emocji.
1. Phelps E. A. (2005). The interaction of emotion and cognition: The relation between human amygdala and cognitive awareness, W: R. R. Hassin, J. S. Uleman I J. A. Bargh (red.) The New Unconscious. New York: Oxford University Press.
2. Damasio, A. R. (1999). Błąd Kartezjusza: emocje, rozum i ludzki mózg. Poznań: Rebis. (ss. 155-164)
Zajęcia 8 Badania nad wpływem utajonego afektu na ocenianie
1. Godlewska M., Kobylińska D., Błaszczak W., Ohme R. K. (2006). Ukierunkowanie wpływu nieuświadamianego afektu, W: R. K. Ohme (red. ) Nieuświadomiony afekt: najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP (ss. 85-94).
2. Kolańczyk. A. (2006). Asymilacyjne i kontrastowe oceny wzgledem nieuświadomionego afektu, W: W: R. K. Ohme (red. ) Nieuświadomiony afekt: najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP (ss. 101-114)
Zajęcia 9 Jak badać nieświadome emocje?
Quirin M, Kazen M. Kuhl J. (2009). When nonsense sounds happy or helpless: the Implicit Positive and Negative Affect Scale (IPANAT). Personality Processes and Individual Differences, 97(3), 500-516.
Zajęcia 10 Indywidualne konsultacje projektów badań
Zajęcia 11 Nieświadome przetwarzanie informacji, emocje i uwaga
LundQuvist D., Ohman A. (2005). Caught by the evil eye: nonconscious information processing, emotion and attention to facial stimuli, In: L. Faldman Barrett, P. M. Niedenthal, P. Winkielman (eds.) Emotion and consciousness. New your: The Guilford Press. (97-122).
Zajęcia 12 Świadome czy nieświadome odczuwanie?
Winkielman P., Berridge K., Wilbarger, J. L. (2005). Emotion, behavior and conscious experience: once more without feeling, In: L. Faldman Barrett, P. M. Niedenthal, P. Winkielman (eds.) Emotion and consciousness. New your: The Guilford Press (335-362).
Zajęcia 13 Prezentacja projektów badań
Zajęcia 14 Prezentacja projektów badań c.d.
Zajęcia 15 Kolokwium, podsumowanie zajęć i ewaluacja
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Literatura
Literatura w sylabusie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: