DNA i zachowanie 2500-PL-PS-FO3-06
Program wykładu obejmuje trzy bloki zagadnień. Część pierwsza (zajęcia 1-3) będzie związana z przypomnieniem podstawowych pojęć genetyki (w tym genetyki zachowania) oraz przedstawieniem metod badania relacji pomiędzy genotypem a zachowaniem. Szczegółowo omówione zostaną rodzaje badań powiązań allelicznych oraz metod analizy sprzężeń. Zaprezentowane zostaną ponadto podstawy metod neuroobrazowania stosowanych w badaniach z pogranicza genetyki, neurobiologii i nauk o zachowaniu. Część druga wykładu (zajęcia 4-13) obejmować będzie przedstawienie istniejącego stanu wiedzy na temat relacji pomiędzy genotypem, mechanizmami neuronalnymi a określonym obszarem zachowania. Kolejno omówione zostaną badania dotyczące wymiarów osobowości/temperamentu, orientacji seksualnej i inteligencji. W dalszej części wykładu przedstawione zostaną dane dotyczące różnych chorób i zaburzeń psychicznych (m.in. schizofrenia, zaburzenia afektywne, zaburzenia lękowe, ADHD, autyzm, uzależnienia). Trzecia część wykładu (zajęcia 14) służyć będzie przedstawieniu kwestii etycznych związane z poszukiwaniem i identyfikowaniem genów związanych z zachowaniem.
Nakład czasu: uczestnictwo w zajęciach 30 godzin, przygotowanie do zajęć 30 godzin. Przygotowanie do egzaminu końcowego 30 godzin. Razem 90 godzin.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
nieobowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
- zna podstawowe pojęcia genetyki zachowania
- wymienia i opisuje rodzaje podstawowych metod genetyki zachowania w aspekcie badań molekularnych
- prezentuje założenia metod neuroobrazowania
- prawidłowo przedstawia mechanizmy zależności między zmiennością genetyczną, funkcjonowaniem mechanizmów neuronalnych i zachowaniem
- zna podstawowe wyniki badań pokazujących zależności pomiędzy określonymi genami i związanymi z nimi mechanizmami neuronalnymi a różnymi aspektami zachowania
Ponadto student dostrzega konieczność poszukiwania informacji dotyczących genetycznych przyczyn zachowań człowieka oraz umie zinterpretować wyniki badań prowadzonych w paradygmacie genetyki zachowania. Student jest świadomy zagrożeń i wyzwań związanych z badaniami prowadzonymi na styku genetyki, neurobiologii i nauk o zachowaniu.
Kryteria oceniania
Egzamin testowy jednokrotnego wyboru po zakończeniu zajęć. Jedynym kryterium oceny jest poprawność odpowiedzi na pytania testowe.
Praktyki zawodowe
nie przewidziano
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Oniszczenko, W., Dragan, W.Ł. (2008). Genetyka zachowania w psychologii i psychiatrii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Plomin, R., DeFries, J.C., McClearn, G.E., McGuffin, P. (2001). Genetyka zachowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: