Jak zmierzyć emocje? 2500-PL-PS-FO-27
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2023Z:
Zajęcia będą dotyczyły różnych zjawisk afektywnych. W trakcie pierwszego bloku (kończącego się kolokwium, złożonym z pytań otwartych), studenci i studentki poznają przegląd teorii psychologicznych, które pozwalają na opisanie natury i struktury doświadczeń afektywnych. Omówione zostaną teorie, zakładające istnienie kategorii emocjonalnych, jak również dymensjonalne modele opisujące specyfikę stanów afektywnych. Studentki i studenci będą mieli również okazję zapoznać się ze szczególnymi przypadkami zjawisk afektywnych: ambiwalencją i niejednoznacznością emocjonalną, odmiennością genezy emocjonalnej, spektrum moralności, społeczności i umiejscowienia źródła emocji. Przy omawianiu poszczególnych teorii duży nacisk położony zostanie na metody statystyczne, które pozwoliły na jej stworzenie (wyodrębnienie kategorii emocjonalnych lub wymiarów): analizę czynnikową, analizę regresji, analizę skupień. |
W cyklu 2023L:
Zajęcia będą dotyczyły różnych zjawisk afektywnych. W trakcie pierwszego bloku (kończącego się kolokwium, złożonym z pytań otwartych), studenci i studentki poznają przegląd teorii psychologicznych, które pozwalają na opisanie natury i struktury doświadczeń afektywnych. Omówione zostaną teorie, zakładające istnienie kategorii emocjonalnych, jak również dymensjonalne modele opisujące specyfikę stanów afektywnych. Studentki i studenci będą mieli również okazję zapoznać się ze szczególnymi przypadkami zjawisk afektywnych: ambiwalencją i niejednoznacznością emocjonalną, odmiennością genezy emocjonalnej, spektrum moralności, społeczności i umiejscowienia źródła emocji. Przy omawianiu poszczególnych teorii duży nacisk położony zostanie na metody statystyczne, które pozwoliły na jej stworzenie (wyodrębnienie kategorii emocjonalnych lub wymiarów): analizę czynnikową, analizę regresji, analizę skupień. |
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Studentki i studenci poszerzają wiedzę z zakresu zjawisk afektywnych; znają różnice w różnych podejściach do klasyfikowania i opisywania emocji. Potrafią wymienić przykładowe modele teoretyczne opisujące emocje w sposób kategorialny i dymensjonalny; są w stanie je porównać, biorąc pod uwagę wady i zalety każdego podejścia oraz charakterystyki danego modelu. Rozumieją powiązania między teorią, a narzędziami do pomiaru stanów afektywnych. Są zaznajomieni ze specyficznymi zjawiskami emocjonalnymi: ambiwalencją i niejednoznacznością emocjonalną, teoriami dwusystemowymi, wymiarami moralności, społeczności i umiejscowienia źródła emocji. Znają i rozumieją metody statystyczne, stosowane w badaniach nad afektem i przy konstruowaniu narzędzi psychometrycznych (analiza czynnikowa, analiza regresji, analiza skupień, analizy rzetelności narzędzia).
Umiejętności:
Studentki i studenci znają różne metody pomiaru i wywoływania emocji (kwestionariuszowe, eksperymentalne); potrafią je wykorzystać (poprawnie umieścić w procedurze badawczej, policzyć i zinterpretować ich wyniki) przy samodzielnym projektowaniu i przeprowadzaniu badań własnych z zakresu psychologii emocji. Potrafią również przeprowadzić, zanalizować i zinterpretować analizę czynnikową, analizę regresji, analizę skupień oraz analizę rzetelności narzędzia. Potrafią zaproponować własne badanie z zakresu psychologii emocji.
Kompetencje społeczne:
Studentki i studenci są gotowi do rozpoznawania i opisywania zjawisk afektywnych w codziennym życiu. Są w stanie opisywać emocje w różny sposób, mają krytyczne podejście do poszczególnych teorii, znają ich wady i zalety oraz najpopularniejsze modele w ich zakresie. W trakcie projektów ćwiczą umiejętności z zakresu współpracy badawczej w kilkunasto- i kilkuosobowych grupach (m. in. Przygotowanie materiałów badawczych, rekrutacja osób badanych, zbieranie wyników) oraz prezentowanie własnych badań przed grupą.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Bedyńska, S. i Książek, M. (2012). Statystyczny Drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o. Modele regresji (s. 13-158). |
W cyklu 2023L:
Bedyńska, S. i Książek, M. (2012). Statystyczny Drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z o.o. Modele regresji (s. 13-158). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: