Psychologia miejsca 2500-KF-PS-16
Seminarium 1. Krótkie wprowadzenie do psychologii miejsca. Informacja o charakterze zajęć. Przedstawienie literatury. Wybór osób odpowiedzialnych za poszczególne tematy (prowadzących dyskusję w oparciu o literaturę).
Seminarium 2. Miejsce a przestrzeń. Miejsce jako „przestrzeń znacząca”. „Znaczenie” w jezyku i psychologii. Jak badać znaczenie? Psychologia miejsca Davida Cantera. Cechy definicyjne miejsca według Tuana i Relpha.
Seminarium 3 i 4.. Podejścia teoretyczne w badaniach nad miejscem, w tym podejście fenomenologiczne (Tuan), geografii humanistycznej (Tuan, Relph, Seamon), psychologii ekologicznej (Barker, Gibson). Genius loci miejsca (Norberg-Schultz). Miejsce jako ośrodek zachowania (Barker, Gibson) vs. doświadczenia (Tuan, Norberg-Schultz)
Seminarium 5. Jak porównywać miejsca? Skala miejsca. Miejsca otwarte vs. zamknięte. Miejsca heterogeniczne vs. homogeniczne. Wsie, miasteczka, miasta i megapolie. Miejsca historyczne vs. ahistoryczne. Miejsca zamieszkania vs. rekreacji. „Pierwsze” vs. „trzecie miejsca”. „Bytowość” miejsca
Seminarium 6 i 7 Relacje człowieka z miejscem: przywiązanie i tożsamość. Miejsce a tożsamość (Proshansky, Breakwell, Twigger-Ross i Uzzell). Rola miejsca w tożsamości człowieka. Tozsamość terytorialna i nieterytorialna. Typy przywiązania do miejsca. Rodzaje „nieprzywiązania”. Przywiązanie afektywne vs. instrumentalne. Konsekwencje i korelaty przywiązania. Do czego potrzebne jest człowiekowi miejsce? Mechanizmy tworzenia przywiązania do miejsca.
Seminarium 8. Sposoby pomiaru związków człowieka z miejscem: Metody ilościowe i jakościowe. Skale przywiązania do miejsca (jendo i wielowyymiarowe). Triangulacja metod. Dobre przykłady triangulacji metod.
Seminarium 9. Predyktory przywiązania do miejsca. Mobilność a przywiązanie. Status społeczny a przywiązanie. Cechy fizyczne miejsca a przywiązanie. Cechy społeczne a przywiązanie. Stali mieszkańcy vs. nowoprzybyli. Kotwice vs. magnesy. Przestrzeń przepływów a przestrzeń miejsc (M. Castells) Czy przywiązanie jest możliwe w czasach globalizacji?
Seminarium 10. Ponadczasowe cechy „dobrego miejsca”. Piętnaście zasad porządku organicznego Christophera Alexandra. Między miejscem otwartym a zamkniętym. Estetyka środowiskowa w służbie dobrego miejsca.
Seminarium 11 i 12. Pamięć miejsca. Podpowiedzi urbanistyczne. Miejsca wielokulturowe. Mechanizmy przywracania pamięci.
Seminarium 13. Projektowanie dobrych miejsc. Miejsca i nie miejsca. Czy w mobilnym świecie jest miejsce na sąsiadów? Życie między budynkami (J. Gehl). Rola miejsca w społeczeństwie sieciowym.
Seminarium 14. Regionalne zróżnicowanie relacji ludzi z miejscem. Relacje z miejscem a przekonania społeczno-polityczne.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza. Student:
• Zna różne nurty w badaniach miejsca ii podstawowe nazwiska badaczy miejsca
• Swobodnie porusza się w siatce pojęć tworzonej w różnych dyscyplinach zajmujących się miejscem
• Integruje wiedzę z różnych nurtów zajmujących się miejscem
Postawy. Student:
- jest tolerancyjny wobec różnych ujęć teoretycznych w badaniach nad miejscem i różnych metodologii badań
Umiejętności. Student
- analizuje konkretne miejsca pod kątem ich potencjalnej ważności i wartości dla różnych kręgów użytkowników
Kryteria oceniania
Zajęcia nie będą mieć charakteru referatowego ale na każdych zajęciach dwie osoby będą odpowiedzialne za inicjowanie i moderowanie dyskusji na bieżący temat. Będą też mogły coś od siebie dodać do omawianej tematyki (na przykład w postaci krótkiej prezentacji/ilustracji). Trzecią osobą będzie prowadzący.
Warunki zaliczeni:,
(1) aktywność na zajęciach (30%)
(2) przygotowanie pisemnej pracy dotyczącej wybranego zagadnienia z psychologii miejsca (35%)
(3) sprawdzian wiedzy po zakończeniu kursu (35%)
Literatura
Lewicka, M. (2012). Psychologia miejsca. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar"
Anglojęzyczne artykuły i rozdziały do zajęć zostaną podane później i udostępnione na stronie internetowej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: