Zarządzanie kapitałem ludzkim 2400-ZU1ZKL
Program zajęć:
1. Istota i znaczenie kapitału ludzkiego: geneza, prekursorzy i rozwój teorii dot. KL
2. Kapitał ludzki jako podstawa gospodarki opartej na wiedzy
3. Proces zarządzania kapitałem ludzkim. Zarządzanie kapitałem ludzkim a zarządzanie zasobami pracy
4. Polityka kadrowa – modele zarządzania personelem
5. Metody rekrutacji i selekcji pracowników
6. Przywództwo i bycie dobrym menedżerem
7. Motywowanie: od teorii do praktycznych rozwiązań. Typy i rola wynagrodzeń
8. Komunikacja, podejmowanie decyzji i rozwiązywanie konfliktów w organizacji
9. Oceny pracownicze
10. Negocjacje pracownicze
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po ukończeniu przedmiotu student:
• Zna genezę i rozwój teorii dotyczącej kapitału ludzkiego i zarządzania nim
• Zna zasady zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach
• Rozumie różne teorie motywacji ludzi
• Rozumie teorię gospodarki opartej na wiedzy i rolę kapitału ludzkiego w niej
• Zna proces zarządzania zasobami ludzkimi
• Ma wiedzę na temat metod pomiaru kapitału ludzkiego
• Zna zasady rekrutacji i selekcji pracowników
• Rozumie zasady dot. pracy kierowniczej
• Zna reguły dot. sprawnej komunikacji oraz pracy zespołowej
• Rozumie reguły rozwiązywania konfliktów na drodze negocjacji
Umiejętności
Po ukończeniu kursu student:
• Potrafi określić rolę zarządzania kapitałem ludzkim w sukcesie strategicznym firmy
• Potrafi określić słabe i mocne strony różnych modeli zarządzania zasobami pracy
• Umie zdefiniować konsekwencje stosowania różnych podejść motywacyjnych
Kompetencje społeczne - postawy:
Po ukończeniu kursu student:
• docenia rolę świadomego i metodycznego zarządzania kapitałem ludzkim organizacji
• ma świadomość potrzeby inwestowania we własny kapitał ludzki
• ma potrzebę doskonalenia swojej wiedzy na temat zarządzania kapitałem ludzkim
SU05, SU06, SK01, SK03, SU04, SU03, SU02, SU01, SW03, SW02, SW01, SW04, SW05, SK02, SK04
Kryteria oceniania
Studenci uzyskują ocenę na podstawie pisemnej pracy (esej naukowy) oraz egzaminu ustnego. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną obu ocen składowych, przy czym obie oceny muszą być pozytywne (co najmniej 3).
Komponent badawczy:
W ramach zaliczenia przedmiotu studenci są zobligowani do przygotowania eseju naukowego na wybrany z porozumieniu z wykładowcą temat dotyczący kapitału ludzkiego. Praca naukowa wymaga zebrania i krytycznej analizy aktualnej literatury przedmiotu, poprowadzenia wywodu naukowego (w stylu właściwym dla eseju naukowego) zorientowanego na zdefiniowany cel badawczy oraz prezentacji wniosków z badania.
Literatura
Baron, A., Armstrong, M., 2008, Zarządzanie kapitałem ludzkim. Uzyskiwanie wartości dodanej dzięki ludziom, Oficyna a Wolters Kluwer Business
Pocztowski, A., 2007, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie - procesy, metody, PWE
Golnau, W., Kalinowski, M., Litwin, J., 2007, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwa Fachowe CeDeWu.PL
Kapitał ludzki i społeczny. Wybrane problemy teorii i praktyki, 2009, red. D. Moroń, Wrocław
Łukasiewicz, G., Kapitał ludzki organizacji. Pomiar i sprawozdawczość, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: