Zarządzanie długiem publicznym 2400-ZEWW997
1. Wprowadzenie: zdefiniowanie podstawowych pojęć związanych z długiem publicznym oraz czynników decydujących o jego dynamice
2. Konsekwencje zadłużenia publicznego dla gospodarki
3. Koszt obsługi długu publicznego: główne determinanty- instrumenty zarządzania długiem, inwestorzy i komunikacja
4. Dług samorządów – specyfika zadłużania się samorządów
5. Ocena kondycji finansowej samorządu.
6. Reguły fiskalne- przyczyny i ograniczenia stosowania. Specyfika reguł fiskalnych na poziomie centralnym i lokalnym.
Szacunkowy nakład pracy studenta: 3ECTS x 25h = 75h
(K) - godziny kontaktowe (S) - godziny pracy samodzielnej
konwersatorium (zajęcia): 30h (K) 0h (S)
przygotowanie do testów cząstkowych: 0h (K) 10h (S)
przygotowanie do zajęć- prezentacja: 0h (K) 15h (S)
przygotowanie do zajęć - lektury: 0h (K) 10h (S)
konsultacje: 10h (K) 0h (S)
: h (K) h (S)
: h (K) h (S)
: h (K) h (S)
: h (K) h (S)
Razem: 40h (K) + 35h (S) = 75h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Po ukończeniu konwersatorium student wie, jakie czynniki wpływają na koszt obsługi długu publicznego, jakie są główne instrumenty zarządzania długiem publicznym oraz jakie czynniki wpływają na ryzyko z nim związane. Rozumie specyfikę długu samorządów i rozumie zasady oceny kodycji finansowej samorządów. Ma wiedzę o sposobach i przyczynach limitowania długu publicznego- ogółem i lokalnego.
UMIEJĘTNOSCI:
Student potrafi omówić zadłużenie publiczne i jego dynamikę w krajach UE; ma umiejętności pozwalające na analizę ryzyka długu publicznego. Student potrafi wskazać podstawowe sposoby oceny zdolności kredytowej samorządów i samodzielnie wyszukać i analizować dane potrzebne do tej oceny.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student potrafi przygotować i przedstawić analizę zadanego problemu; ma świadomość złożoności następstw długu publicznego.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia będzie:
1. Przygotowanie prezentacji (2-3 prezentacjei) na wskazany przez prowadzącego temat zajęć. (średnia ocen z prezentacji to 50% oceny końcowej)
2. Zaliczenie testów cząstkowych (planowanych jest 2-3 testów cząstkowych)(średnia ocen z testów to 50% oceny końcowej)
Dodatkowo premiowana będzie aktywność na zajęciach (podniesienie oceny wynikającej z dwu głównych składowych
Literatura
Ministerstwo Finansów, Strategie Zarządzania Długiem Publicznym oraz Raporty roczne nt Długu publicznego
Eyraud, L., Debrun, M. X., Hodge, A., Lledo, V. D., & Pattillo, M. C. A. (2018). Second-generation fiscal rules: balancing simplicity, flexibility, and enforceability. International Monetary Fund.
Debrun, X., Ostry, J. D., Willems, T., & Wyplosz, C. (2019). Debt sustainability. Sovereign debt: A guide for economists and practitioners, 151.
Smith, H. J. M., & Mendoza-Velázquez, A. (2023). Foundations of subnational public debt management: theories, concepts and policy lessons. Research Handbook on Public Financial Management, 273-286.
Bailey S. J. ; Local government economics. Principles and practice; MacMillan; 1999
Fisher R. C.; State and local public finance; IRWIN; 1996
Readings in state & local public finance; ed. by D Netzer; M. Drennan; Blackwell; 1997
Musgrave R i P; Public finance in theory and practice; McGraw-Hill; 1989
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: