Does It Pay to Invest In Human Capital? Theory and Empirical Evidence 2400-ZEWW754
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z teorią oraz wynikami badań empirycznych, które dotyczą efektów inwestowania w kompetencje, w tym ich wpływu na aktywność zawodową, rozwój kariery zawodowej, awans płacowy.
Zajęcia będą miały formę wykładu połączonego z dyskusją na następujące tematy:
1) Kapitał ludzki – czym jest, jak powstaje i jak można go mierzyć?
2) Podstawy teoretyczne funkcjonowania rynku pracy w kontekście inwestowania w kapitał ludzki.
3) Podstawowe metody pomiaru efektów inwestowania w kompetencje.
4) Inwestycje rodziców i otoczenia w umiejętności dziecka.
5) Inwestycje w kompetencje poprzez kształcenie formalne.
6) Kształcenie za granicą jako inwestycja w kapitał ludzki.
7) Inwestycje w kompetencje poprzez kształcenie pozaformalne i nieformalne.
8) Inwestycje w kompetencje poprzez pracę zawodową.
9) Inwestycje w zdrowie.
10) Migracje zarobkowe jako forma inwestycji w kapitał ludzki.
Ponadto w trakcie zajęć studenci bądą prezentowali referaty dotyczące omawianego w danych tygodniu tematu. Każdy uczestnik konwersatorium opracuje w tym celu jeden referat dotyczący interesującego go zagadnienia (teoretycznego lub empirycznego).
Udział w konwersatorium może stanowić dobre wprowadzenie do seminarium licencjackiego lub magisterskiego poświęconego omawianej tematyce.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1) jest dobrze zaznajomiony z podstawowymi teoriami ekonomicznymi dotyczącymi inwestowania w kapitał ludzki,
2) zna podstawowe metody badania efektów inwestowania w kapitał ludzki dla sytuacji jednostki na rynku pracy,
3) jest zaznajomiony z wynikami kluczowych badań empirycznych dotyczących tematyki konwersatorium
SU05, SU06, SK01, SK03, SU04, SU03, SU02, SU01, SW03, SW02, SW01, SW04, SW05, SK02, SK04
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia na ocenę będzie referat dotyczący wybranego zagadnienia dotyczącego inwestowania w kapitał ludzki lub efektów takich inwestycji dla sytuacji jednostki na rynku pracy (100%).
Literatura
Na pierwszych zajęciach studenci otrzymają bibliografię do każdego z omawianych tematów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: