Analiza zastosowań systemów informatycznych w przedsiębiorstwach i bankach. Innowacje technologiczne 2400-PPMG149
Przedmiotem seminarium magisterskiego są nowoczesne technologie informacyjne, systemy informatyczne, jak i metody zarządzania, specyfika ich zastosowań, wdrożeń oraz innowacyjnych oddziaływań w przedsiębiorstwach (organizacjach), w gospodarce, narodowej, lokalnej, i w skali międzynarodowej (dziś nazywanej opartą na wiedzy, elektroniczną, także współdzielenia zasobów), i społeczeństwie, dziś określanym jako informacyjne.
Tematyka seminarium obejmuje problematykę systemów informatycznych, stosowanych w gospodarce, jej segmentach (sektorach) i różnych typach podmiotów – przedsiębiorstw (organizacji), np. w handlu i usługach, przemyśle, podmiotach użyteczności publicznej (m.in. banki, giełdy), czy administracji (publicznej), też nowych koncepcji zarządzania, w tym bazujących na IT.
Z jednej strony, rozpatrywane może być: funkcjonowanie i specyfika podmiotów, sektorów, gospodarek, w warunkach konkurencyjnych, a z drugiej, same innowacyjne technologie i systemy informacyjne oraz metody zarządzania, wdrażane i stosowane w przedsiębiorstwach, innych organizacjach, bankach, w gospodarce, społeczeństwie, czy możliwe do zastosowania, i uzyskiwania korzyści ekonomicznych.
Szczególną uwagę poświęcono:
• systemom współdzielenia zasobów (sharing economy),
• systemom Big Data oraz nowym kategoriom systemów (obszarom ich oddziaływań),
• alternatywnym systemom na rynkach finansowych,
• zmianom w gospodarce, skutkiem upowszechniania metod crowdfundingu i crowdsourcingu.
Tematyka podejmowanych prac magisterskich wynika z zainteresowań studentów. Między innymi proponowane są następujące grupy tematów:
• Systemy informatyczne i technologie informacyjne w gospodarce, jej sektorach i różnorodnych typach podmiotów (w tym w bankach).
• Systemy Big Data. Nowe kategorie systemów i obszary ich oddziaływań.
• Alternatywne rynki finansowe.
• Systemy współdzielenia zasobów (sharing economy).
• Crowdfunding jako alternatywna metoda pozyskiwania kapitału.
• Crowdsourcing w działalności przedsiębiorstwa.
• E-usługi w sferze administracji publicznej.
• Aukcje tradycyjne vs. elektroniczne. Inwestycje alternatywne.
• Systemy logistyczne. Integracja systemów w warunkach krajowych i międzynarodowych.
• Zintegrowane systemy informatyczne.
• Sektorowe, przestrzenne itp. analizy rozwoju systemów e-biznesu.
• Zarządzanie: zasobami ludzkimi; zmianą, wiedzą i kompetencjami.
• Zarządzanie kryzysowe (problematyka disaster recovery).
• Pomiar zjawisk trudno mierzalnych, np. działalności informacyjnej w gospodarce. Rozwój sektora informacji i wiedzy w gospodarce.
Zainteresowania seminarium mogą obejmować także inne obszary (nie zestawione na w./wym. wykazie), dziedziny, do uzgodnienia z prowadzącym seminarium.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efektem finalnym jest napisanie pracy magisterskiej.
A) wiedza
1. Student ma pogłębioną wiedzę o obszarach zastosowań nowych technologii informacyjnych, wynikających z tematyki seminarium magisterskiego.
2. Student ma wiedzę na temat oddziaływań nowych technologii informacyjnych w gospodarce i społeczeństwie.
3. Student ma wiedzę na temat zasad pisania pracy magisterskiej.
4. Student ma wiedzę z zakresu poszukiwania i wykorzystywania źródeł literaturowych.
5. Student ma wiedzę na temat organizowania pracy, tworzenia planu pracy.
6. Student ma wiedzę na temat formułowania celów (tez), stawiania i weryfikacji hipotez badawczych.
S2A_W02, S2A_W06, S2A_W08
B) umiejętności
1. Student nabywa umiejętności samodzielnego pisania pracy magisterskiej.
2. Student umie formułować i weryfikować hipotezy badawcze. Umie interpretować uzyskane wyniki badań.
3. Student umie zaplanować swoją pracę, tworzyć plan pracy.
4. Student nabywa umiejętności poszukiwania i wykorzystywania źródeł literaturowych.
5. Student dysponuje umiejętnościami w zakresie analizy problemów ekonomicznych na potrzeby informatyzacji przedsiębiorstw. Dysponuje umiejętnościami stosowania metod krytycznej analizy zjawisk ekonomicznych.
6. Student potrafi zidentyfikować korzyści i ograniczenia inwestycji w IT w gospodarce. Umie zidentyfikować czynniki wpływające na efektywność takich wdrożeń.
7. Student potrafi przygotować opracowanie zadanego problemu oraz zaprezentować je na forum grupy. Współpracuje przy tworzeniu prezentacji.
8. Student nabędzie umiejętności formułowania i wymiany poglądów.
S2A_U06, S2A_U07, S2A_U09, S2A_U10
C) kompetencje społeczne
1. Student ma świadomość ogromnej roli, jaką w społeczeństwie i gospodarce odgrywają nowe technologie informacyjne.
2. Student rozumie konieczność wykorzystywania nowoczesnych technologii we współczesnych instytucjach rynkowych, w gospodarce opartej na wiedzy i społeczeństwie informacyjnym. .
3. Student rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy związanej z systemami informatycznymi, które z uwagi na swój dynamiczny rozwój stwarzają coraz to nowe możliwości dla gospodarki i społeczeństwa.
4. Student będzie w stanie zrozumieć konsekwencje dla społeczeństwa i gospodarki, wywołane rozwojem nowych technologii informacyjnych.
5. Student zna i rozumie zagadnienia prawne związane z wykorzystywaniem oprogramowania komputerowego.
6. Student wykazuje dyscyplinę w terminowej realizacji wymogów zaliczeniowych.
S2A_K01, S2A_K02, S2A_K06,
Ukończenie zajęć zwiększa kompetencje uczestników na rynku pracy, daje im podstawy teoretyczne, analityczne i praktyczne z zakresu tematycznego obejmowanego przez seminarium magisterskie.
Kryteria oceniania
Do zaliczenia oceniane są: aktywne uczestnictwo w seminarium, opracowywanie i wygłaszanie prezentacji, postępy w przygotowywaniu pracy
Literatura
Literatura dobierana indywidualnie w zależności od tematów prac studentów.
Szczegółowa literatura, wynikająca z zainteresowań studentów podawana jest na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: