Analiza zastosowań technologii ICT w przedsiębiorstwach i bankach. Gospodarki elektroniczne i oparte na wiedzy 2400-PPMG124
Przedmiotem seminarium magisterskiego są nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT, Information Communication Technologies), systemy informatyczne, jak i metody zarządzania, specyfika ich zastosowań, wdrożeń oraz innowacyjnych oddziaływań w przedsiębiorstwach (organizacjach), w gospodarce, narodowej, lokalnej, i w skali międzynarodowej (dziś nazywanej opartą na wiedzy, elektroniczną, także współdzielenia zasobów), i społeczeństwie, dziś określanym jako informacyjne.
Tematyka seminarium obejmuje problematykę technologii ICT, stosowanych w gospodarce, jej segmentach (sektorach) i różnych typach podmiotów – przedsiębiorstw (organizacji), np. w handlu i usługach, przemyśle, podmiotach użyteczności publicznej (m.in. banki, giełdy), czy administracji (publicznej), też nowych koncepcji zarządzania, w tym bazujących na IT.
Z jednej strony, rozpatrywane może być: funkcjonowanie i specyfika podmiotów, sektorów, gospodarek, w warunkach konkurencyjnych, a z drugiej, same innowacyjne technologie i systemy ICT oraz metody zarządzania, wdrażane i stosowane w przedsiębiorstwach, innych organizacjach, w gospodarce, społeczeństwie, czy możliwe do zastosowania, i uzyskiwania korzyści ekonomicznych.
Szczególną uwagę poświęcono:
• alternatywnym systemom na rynkach finansowych,
• zmianom w gospodarce, skutkiem upowszechniania crowdfundingu i crowdsourcingu,
• systemom współdzielenia zasobów (sharing economy).
Tematyka podejmowanych prac magisterskich wynika z zainteresowań studentów. Między innymi proponowane są następujące grupy tematów:
• Systemy i technologie ICT w gospodarce, jej sektorach i różnorodnych typach podmiotów. Innowacje technologiczne i produktowe.
• Alternatywne systemy na rynkach finansowo-bankowych.
• Crowdfunding jako alternatywna metoda pozyskiwania kapitału). Ekonomika finansowania społecznościowego.
• Systemy współdzielenia zasobów (sharing economy).
• Crowdsourcing w działalności przedsiębiorstwa.
• Elektronizacja usług w sferze opieki medycznej oraz administracji publicznej.
• Aukcje tradycyjne vs. elektroniczne. Inwestycje alternatywne.
• Systemy logistyczne. Integracja systemów w warunkach krajowych i międzynarodowych, np. Unii Europejskiej.
• Systemy informatyczne zarządzania, w tym zintegrowane.
• Systemy Big Data. Nowe kategorie systemów i obszary ich oddziaływań.
• Ekonomika Internetu. Sektorowe, przestrzenne i w układzie międzynarodowym analizy rozwoju systemów e-biznesu.
• Zarządzanie organizacjami gospodarczymi, wspomagane ICT. Zarządzanie: jakością; projektami; zasobami ludzkimi; zmianą; wiedzą i kompetencjami; zarządzanie kryzysowe (problematyka disaster recovery).
• Pomiar zjawisk trudno mierzalnych, np. działalności informacyjnej w gospodarce, pomiar informacji, jako podstawowej kategorii ekonomicznej. Rozwój sektora informacyjnego (informacji i wiedzy) w gospodarce.
• Społeczeństwa informacyjne i gospodarki oparte na wiedzy.
Zainteresowania seminarium mogą obejmować także inne obszary (nie zestawione na w./wym. wykazie), dziedziny, do uzgodnienia z prowadzącym seminarium.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efektem finalnym jest napisanie pracy magisterskiej.
A) wiedza
1. Student ma pogłębioną wiedzę o obszarach zastosowań nowych technologii informacyjnych, wynikających z tematyki seminarium magisterskiego.
2. Student ma wiedzę na temat oddziaływań nowych technologii informacyjnych w gospodarce i społeczeństwie.
3. Student ma wiedzę na temat zasad pisania pracy magisterskiej.
4. Student ma wiedzę z zakresu poszukiwania i wykorzystywania źródeł literaturowych.
5. Student ma wiedzę na temat organizowania pracy, tworzenia planu pracy.
6. Student ma wiedzę na temat formułowania celów (tez), stawiania i weryfikacji hipotez badawczych.
B) umiejętności
1. Student nabywa umiejętności samodzielnego pisania pracy magisterskiej.
2. Student umie formułować i weryfikować hipotezy badawcze. Umie interpretować uzyskane wyniki badań.
3. Student umie zaplanować swoją pracę, tworzyć plan pracy.
4. Student nabywa umiejętności poszukiwania i wykorzystywania źródeł literaturowych.
5. Student dysponuje umiejętnościami w zakresie analizy problemów ekonomicznych na potrzeby informatyzacji przedsiębiorstw. Dysponuje umiejętnościami stosowania metod krytycznej analizy zjawisk ekonomicznych.
6. Student potrafi zidentyfikować korzyści i ograniczenia inwestycji w IT w gospodarce. Umie zidentyfikować czynniki wpływające na efektywność takich wdrożeń.
7. Student potrafi przygotować opracowanie zadanego problemu oraz zaprezentować je na forum grupy. Współpracuje przy tworzeniu prezentacji.
8. Student nabędzie umiejętności formułowania i wymiany poglądów.
C) kompetencje społeczne
1. Student ma świadomość ogromnej roli, jaką w społeczeństwie i gospodarce odgrywają nowe technologie informacyjne i komunikacyjne.
2. Student rozumie konieczność wykorzystywania nowoczesnych technologii ICT we współczesnych instytucjach rynkowych, w gospodarce opartej na wiedzy i społeczeństwie informacyjnym. .
3. Student rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy związanej z systemami informatycznymi, które z uwagi na swój dynamiczny rozwój stwarzają coraz to nowe możliwości dla gospodarki i społeczeństwa.
4. Student będzie w stanie zrozumieć konsekwencje dla społeczeństwa i gospodarki, wywołane rozwojem nowych technologii informacyjnych.
5. Student rozumie współzależności w ramach społeczeństwa informacyjnego i gospodarki informacyjnej (elektronicznej).
6. Student zna i rozumie zagadnienia prawne związane z wykorzystywaniem oprogramowania komputerowego.
7. Student wykazuje dyscyplinę w terminowej realizacji wymogów zaliczeniowych.
Ukończenie zajęć zwiększa kompetencje uczestników na rynku pracy, daje im podstawy teoretyczne, analityczne i praktyczne z zakresu tematycznego obejmowanego przez seminarium magisterskie.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KU03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Do zaliczenia oceniane są: aktywne uczestnictwo w seminarium, opracowywanie i wygłaszanie prezentacji, postępy w przygotowywaniu pracy
Literatura
Literatura dobierana indywidualnie w zależności od tematów prac studentów.
Do niektórych zajęć mogą być przydatne następujące autorskie prace:
1. Dziuba D.T. (2016): The Economics of Crowdfunding. Current Research Issues. Wyd. Drugie, Warsaw.
2. Dziuba D.T. (2015): Ekonomika crowdfundingu. Zarys Problematyki badawczej. Difin, Warszawa.
3. Dziuba D.T. (2012): Crowdsourcing w kształtowaniu elektronicznych rynków pracy. Nowy Dziennik, W-wa.
4. Dziuba D.T. (2010): Sektor informacyjny w badaniach ekonomicznych. Elementy ekonomiki sektora informacyjnego. Difin, Warszawa.
Szczegółowa literatura, wynikająca z zainteresowań studentów podawana jest na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: