Analiza zastosowań technologii informacyjnych w przedsiębiorstwach i bankach 2400-PP3SL116
Proponowane obszary tematyczne seminarium są między innymi następujące:
1. Nowe technologie informacyjne (IT) w zastosowaniach gospodarczych.
2. Systemy informatyczne (informacyjne) w różnych typach procesów i obiektów gospodarczych (firmy usługowe, handlowe, produkcyjne, administracja, instytucje użyteczności publicznej – banki, giełdy).
3. Crowdfunding (finansowanie społecznościowe) – finansowanie przedsięwzięć i inwestycji.
4. Crowdsourcing w działalności przedsiębiorstwa.
5. IT w sektorze finansowo-bankowym. Alternatywne systemy handlu instrumentami finansowymi.
6. Aukcje tradycyjne i elektroniczne. Domy aukcyjne na rynku dzieł sztuki i kolekcjonerskim. Inwestycje alternatywne.
7. Koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem i wspomaganie IT. Zintegrowane systemy informacyjne zarządzania, klasy ERP, CRM, PRM, SCM, Business Intelligence itp.
8. Ekonomika Internetu. Systemy zarobkowania w Internecie.
9. Sektorowe analizy rozwoju systemów e-biznesu. Rynki w przestrzeni elektronicznej – m.in. handel i usługi, nieruchomości, turystyka, edukacja itp.
10. IT w sferze administracji publicznej. Koncepcje elektronicznej administracji (e-government).
11. Koncepcje społeczeństwa informacyjnego. Zarządzanie informacją i wiedzą przedsiębiorstwa.
12. Szara strefa w gospodarce elektronicznej i tradycyjne.
Co istotne, zainteresowania seminarium mogą obejmować także inne obszary (nie zestawione w w./wym. wykazie), do uzgodnienia z prowadzącym seminarium.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efektem finalnym jest napisanie pracy licencjackiej.
Ukończenie zajęć zwiększa kompetencje uczestników na rynku pracy, daje im podstawy teoretyczne, analityczne, jak również praktyczne w zakresu tematyki obejmowanej przez seminarium licencjackie.
Wiedza
1. Student ma wiedzę o obszarach zastosowań i oddziaływań nowych technologii informacyjnych (IT), wynikających z tematyki seminarium licencjackiego.
2. Student ma wiedzę nt. możliwości analizy zastosowań IT.
3. Student nabywa wiedzę nt. oddziaływań IT w przedsię-biorstwach, gospodarce i społeczeństwie.
4. Student ma wiedzę nt. zasad pisania pracy licencjackiej.
5. Student ma wiedzę z zakresu poszukiwani i wykorzystania źródeł literaturowych.
6. Student ma wiedzę na temat organizowania pracy, tworzenia planu pracy.
7. Student ma wiedzę nt. formułowania celów i tez pracy oraz ich weryfikacji.
Umiejętności
1. Student nabywa umiejętności samodzielnego pisania pracy licencjackiej.
2. Student umie formułować i weryfikować cele (tezy) badawcze. Umie interpretować uzyskane wyniki badań.
3. Student umie zaplanować swoją pracę, tworzyć plan pracy.
4. Student nabywa umiejętności poszukiwania i wykorzystania źródeł literaturowych.
5. Student dysponuje umiejętnościami w zakresie analizy problemów ekonomicznych na potrzeby informatyzacji przedsiębiorstw i gospodarki. Dysponuje umiejętnościami stosowania metod krytycznej analizy zjawisk ekonomicznych.
6. Student ma umiejętność określania potencjalnych problemów w zakresie wdrażania IT w gospodarce. Potrafi zidentyfikować korzyści i ograniczenia z inwestowania w IT w gospodarce. Umie zidentyfikować czynniki wpływające na efektywność takich wdrożeń.
7. Student potrafi przygotować opracowanie zadanego problemu oraz zaprezentować je na forum grupy. Współpracuje przy tworzeniu prezentacji.
8. Student nabędzie umiejętności formułowania i wymiany poglądów.
Kompetencje społeczne
1. Student ma świadomość ogromnej roli, jaką w społeczeństwie i gospodarce odgrywają nowe technologie informacyjne i komunikacyjnych.
2. Student rozumie konieczność wykorzystywania IT we współczesnych instytucjach rynkowych, w gospodarce opartej na wiedzy i społeczeństwie informacyjnym.
3. Student rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy związanej z systemami informatycznymi, które z uwagi na swój dynamiczny rozwój stwarzają coraz to nowe możliwości dla gospodarki i społeczeństwa.
4. Student będzie w stanie zrozumieć konsekwencje dla społeczeństwa i gospodarki, wywołane rozwojem nowych technologii informacyjnych.
5. Student rozumie współzależności w ramach społeczeństwa informacyjnego i gospodarki elektronicznej (informacyjnej).
6. Student zna i rozumie zagadnienia prawne związane z wykorzystywaniem oprogramowania komputerowego.
7. Student wykazuje dyscyplinę w terminowej realizacji wymogów zaliczeniowych.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Do zaliczenia oceniane są: aktywne uczestnictwo w seminarium, opracowywanie i wygłaszanie referatów (prezentacji), postępy w przygotowywaniu pracy.
Do zaliczenia każdy z semestrów: zimowy i letni, przy czym zaliczenie semestru letniego dopiero po złożeniu pracy.
Literatura
Dobierana w zależności od tematów prac studentów. Szczegółowa literatura, wynikająca z zainteresowań studentów podawana jest na zajęciach.
Do wybranych zajęć mogą być przydatne autorskie prace, między innymi następujące:
1. Dziuba D.T. (2014): Wstęp do ekonomiki crowdfundingu. Modele finansowania społecznościowego. Wydawn. Fundacji Fotografia dla Przyszłości. Warszawa.
2. Dziuba D.T. (2012): Crowdsourcing w kształtowaniu elektronicznych rynków pracy. Wydawn. Nowy Dziennik, Warszawa.
3. Dziuba D.T. (2002): Systemy informatyczne w obsłudze banków detalicznych Wydawn. Nowy Dziennik, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: