Makroekonomia II 2400-PP2MA2
. Wykład 1- 3. Wprowadzenie. Dynamiczny model DAD/SAS
Tematem trzech kolejnych wykładów są krótkookresowe wahania koniunktury. W trakcie wykładu zostanie przedstawiony model opisujący funkcjonowanie gospodarki w krótkim okresie. Za jego pomocą zostaną prześledzone skutki zakłóceń popytowych i podażowych oraz skutków polityki makroekonomicznej. Celem ćwiczeń jest pogłębiona dyskusja przyczyn, dostosowań i skutków zakłóceń makroekonomicznych.
Wykład 4. Polityka fiskalna: ograniczenie budżetowe rządu, dynamika długu publicznego
Wykład ma za zadanie zaprezentowanie ograniczenia budżetowego rządu oraz omówienie czynników wpływających na dynamikę długu w stosunku do PKB oraz omówienie danych empirycznych dotyczących zadłużenia publicznego w wybranych krajach. Ćwiczenia mają za zadanie wykształcenie umiejętności obliczania wartości nadwyżek pierwotnych niezbędnych dla stabilizacji długu przy różnych wartościach stopy procentowej i tempa wzrostu dochodu.
Wykład 5. Polityka monetarna
Wykład omawia cele i narzędzia polityki pieniężnej, w tym współcześnie stosowane niestandardowe rozwiązania w tym zakresie. Celem ćwiczeń jest dyskusja zalet i wad różnych strategii polityki pieniężnej oraz problemu kształtowania polityki pieniężnej przez bank centralny.
Wykład 6-9 Wzrost gospodarczy: dekompozycja wzrostu, model Solowa oraz jego rozszerzenie o kapitał ludzki.
Wykład ma za zadanie zaprezentowanie podstawowych danych międzynarodowych dotyczących poziomu i tempa wzrostu PKB per capita, zbadanie czynników wpływających na tempo wzrostu gospodarczego przy neoklasycznym założeniu malejącego produktu krańcowego kapitału i egzogenicznego postępu technicznego.
Ćwiczenia mają za zadanie dokonanie dekompozycji źródeł wzrostu, wykształcenie umiejętności obliczania wartości dochodu i konsumpcji na ścieżce wzrostu zrównoważonego, optymalnej stopy oszczędności, interpretacji przy wykorzystaniu modelu Solowa różnic między krajami w tempie wzrostu gospodarczego.
Wykład 10- 12. Oczekiwania, konsumpcja i inwestycje
Celem ostatniej części wykładu jest omówienie znaczenia oczekiwań w kształtowaniu się zjawisk makroekonomicznych, w tym dwóch najważniejszych składowych popytu: konsumpcji i inwestycji. Punktem wyjścia pierwszej części wykładu jest omówienie ograniczeń keynesowskiej funkcji konsumpcji, co pozwoli na wprowadzenie nowszych koncepcji teoretycznych identyfikujących inne determinanty poziomu konsumpcji: stopę procentową, bieżący i oczekiwany dochód, wielkość majątku, czynniki demograficzne oraz politykę fiskalną. Podczas drugiej części wykładu omówione zostaną modele wyjaśniające inwestycje - model neoklasyczny inwestycji oraz model q-Tobina
W trakcie ćwiczeń dyskutowane będą determinanty konsumpcji i inwestycji i ich wpływ na zmienność tych dwóch składowych popytu zagregowanego, także w ujęciu empirycznym.
Wykład 13. Podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
- identyfikacja czynników wpływających na podstawowe zmienne makroekonomiczne w różnym horyzoncie czasowym
- rozumienie skutków zakłóceń popytowych i podażowych w gospodarce w różnym horyzoncie czasowym
- poznanie modeli: DAD-SAS, modelu wzrostu gospodarczego Solowa, neoklasycznych modeli konsumpcji i inwestycji.
- rozumienie złożoności modelowania procesów makroekonomicznych, w tym znaczenie założeń przyjmowanych do opisu zjawisk makroekonomicznych
Umiejętności:
- opisanie w sposób formalny procesów zachodzących w gospodarce w ujęciu makro
- przeprowadzenie analizy wpływu projektowanej polityki gospodarczej na podstawowe zmienne makroekonomiczne w różnym horyzoncie czasowym zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i za pomocą prostej analizy empirycznej
- identyfikowanie skutków zjawisk gospodarczych dla funkcjonowania gospodarstw domowych i przedsiębiorstw
Postawy
- samodzielność i konsekwencja w zakresie wyboru sposobu nabywania wiedzy przez studenta
- systematyczność dzięki wymaganiom stawianym na ćwiczeniach
- odpowiedzialność dzięki wprowadzeniu elementów zaliczenia wymagających współpracy między studentami
- krytyczna ocena bieżącej i przeszłej polityki gospodarczej
- wspieranie własnych opinii przykładami empirycznymi
Kryteria oceniania
1. Obecność na ćwiczeniach i ich zaliczenie zgodnie z wymogami.
2. Pisemny egzamin końcowy.
3. Rozwiązanie testów wprowadzających on-line.
4. Uzyskanie co najmniej 50 punktów na 100 możliwych.
Ocena końcowa z przedmiotu jest wystawiona na podstawie sumy punktów z trzech składowych:
• Egzamin końcowy: 55 pkt
• Testy wprowadzające on-line: 5 pkt
• Ćwiczenia: 40 pkt
Progi ocen:
0 - 49 pkt ndst; 50 - 59 pkt dst; 60 - 69 pkt dst+; 70 - 79 pkt db; 80 - 89 pkt db+; 90 - 97 bdb; 98 - 100 bdb!
Egzamin
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń
Pisemny egzamin końcowy odbędzie się stacjonarnie w salach WNE UW. Egzamin będzie się składał z trzech pytań otwartych i 10 pytań testowych (w przypadku ewentualnego egzaminu online egzamin będzie składał się z trzech pytań otwartych, wymagających dokonania obliczeń i przedstawienia wyniku wraz z uzasadnieniem oraz 10 pytań testowych z 1 prawidłową odpowiedzią). Ewentualna zmiana trybu egzaminu zostanie podana na co najmniej dwa tygodnie przed egzaminem.
Maksymalna liczba punktów z egzaminu to 55.
Testy wprowadzające on-line
5 testów on-line (za pomocą platformy Moodle), które będą dostępne tylko w określonych terminach (podanych na wykładach). Każdy test składa się z 5 losowych pytań (cztery odpowiedzi, jedna prawidłowa). Poprawne odpowiedzi udostępnione zostaną po zamknięciu testu.
Punktacja testu:
• 0-2 prawidłowe odpowiedzi – 0 pkt
• 3 prawidłowe odpowiedzi – 0,5 pkt
• 4-5 prawidłowych odpowiedzi – 1 pkt
Testy są nieobowiązkowe, ich ukończenie nie jest wymagane. Testów nie można poprawiać
Ćwiczenia
Na ocenę z ćwiczeń składają się punkty z:
• Kolokwium końcowego (22 pkt), które odbędzie się stacjonarnie w salach WNE UW, w zależności od sytuacji epidemiologicznej i zaleceń Dziekan WNE UW. Kolokwium będzie składało się z 3 pytań otwartych oraz 4 pytań testowych.
• Referatu (10 pkt), przygotowywanego w grupach dwuosobowych. Celem referatu jest wyjaśnienie wybranego zjawiska makroekonomicznego (obserwowanej w rzeczywistości zależności ekonomicznej) w oparciu o poznaną koncepcję teoretyczną oraz prostą analizę statystyczną. Od studentów oczekuje się samodzielności w wyborze tematu referatu oraz zebraniu danych statystycznych, a także umiejętności przeprowadzenia logicznego wywodu (analizy przyczynowo-skutkowej). Wymogi formalne referatu zawarto w osobnym pliku, przedstawionym studentom na wykładzie i pierwszych ćwiczeniach. Nie ma możliwości poprawienia referatu.
Terminy: 15 grudnia 2020 - zgłoszenie składu grup oraz wybranego tematu referatu wraz z doborem próby; 15 stycznia 2021 - oddanie referatu. Zagadnienia referatów udostępnione na kursach ćwiczeniowych.
• Aktywność na zajęciach (4 pkt) - punkty przyznawane za aktywność na zajęciach.
• „Wyjściówki” (4 pkt) - Ostatnie kilka minut ćwiczeń jest przeznaczone na samodzielne rozwiązanie krótkich zadań/pytań, dotyczących omawianego zagadnienia. Zadania są nieobowiązkowe; rozwiązanie każdego z nich daje 0,5 pkt (8x0,5pkt). Zadania będą dostępne tylko w określonym czasie, po upływie tego czasu nie ma możliwości ich ponownego otwarcia. Punktowana jest sama próba rozwiązania, a nie prawidłowa odpowiedź.
Ćwiczenia są obowiązkowe, natomiast obecność na wykładzie jest pożądana.
Literatura
Obowiązkowa:
Mankiw G., Macroeconomics, Worth Publishers, 2003 lub późniejsze
Dodatkowa:
Blanchard O., Makroekonomia, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: