Teoria gier 2400-M2IiETG
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z elementami teorii gier i teorii aukcji. Przedmiot ten ma też charakter wprowadzania do metod ekonomii eksperymentalnej. Studenci będą uczestniczyć w krótkich eksperymentach behawioralnych pozwalających weryfikować poznawane teorie.
Wprowadzenie do metod ekonomii eksperymentalnej.
Wybrane zagadnienia teorii gier: gry w postaci normalnej, gry dynamiczne, równowaga Nasha, pojęcie stabilności względem podgier, doskonała równowaga Bayesowska, kryterium intuicyjne. Zastosowania teorii gier. Modele negocjacji, w szczególności wariacje na temat Modelu Rubinsteina.
Teoria aukcji: aukcje o prywatnych i wspólnych wartościach, aukcje pierwszej i drugiej ceny, aukcje statyczne i dynamiczne, efektywność i maksymalizacja dochodu, twierdzenie o równoważności dochodu. Aukcje Google AdWords. Przetargi wielokryterialne.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia (max 4000 znaków)
A) Wiedza
Zna i rozumie pojęcie racjonalności zarówno w odniesieniu do wyborów konsumenta jak i szerszym kontekście kulturowym. S2A_W01; S2A_W09
Zna i rozumie proces modelowania wyborów konsumenta. Zna i rozumie pojęcie równowagi w zastosowaniu do wyboru konsumenta oraz wyprowadzenie funkcji popytu. Zna właściwości matematyczne funkcji użyteczności. X2A_W02
Zna i rozumie pojęcie równowagi rynkowej. Zna model doskonałej konkurencji i zrozumie ograniczenie stosowania tego modelu do analizy zjawisk ekonomicznych. Rozumie pojęcie wolnego rynku oraz zna ograniczenia działania mechanizmów rynkowych. S1A_W01; S2A_W09
Zna metody eksperymentalne stosowane do analizy życia gospodarczego. S2A_W06
Zna podstawowe modele opisujące struktury rynkowe monopol, oligopolu, kartel. Potrafi znaleźć równowagę w tych modelach. Zna S2A_W02; S2A_W01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu teorii gier i rozumie ich przełożenie na modele struktur rynkowych. S2A_W06
Zna podstawowe wyniki teorii aukcji. S2A_W06
Zna wybrane modele negocjacji z doskonałą i niedoskonałą informacją. S2A_W06
Zna i rozumie czynniki wpływające na nieefektywność rynkową: złe określenie praw własności (dobra publiczne, zasoby wspólne, dobra klubowe) efekt gapowicza przy dostarczaniu dób publicznych, efekty zewnętrzne, asymetryczną informacje. S2A_W08; S2A_W07
Zna modele przedstawiające niedoskonałości rynkowe oraz narzędzia, które mogą wpływać na zmniejszenie nieefektywności rynkowej spowodowanej ich istnieniem. S2A_W02
B) Umiejętności
Umie zdefiniować grę na podstawie opisu słownego: zidentyfikować graczy, zbiory informacyjne, dostępne akcje i strategie, wypłaty. Potrafi znaleźć rozwiązania (równowaga Nasha i jej wyznaczyć strategie Student umie: określić podstawowe elementy gry dla danego problemu decyzyjnego, wyznaczyć optymalne rozwiązania gry zarówno w strategiach czystych jak i mieszanych, wyznaczyć zbiory stabilne, rdzeń gry oraz wartość Shapleya dla gry N-osobowej.
Student potrafi rozwiązać grę w zależności od metody opisu gry tzn. gry w postaci normalnej, ekstensywnej, koalicyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla obszaru nauk społecznych: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08; dla obszaru nauk ścisłych: X2A_U01, X2A_U02, X2A_U03, X2A_U04.
Student potrafi wykorzystać przedstawią teorię oraz modele do analizy rzeczywistych problemów ekonomicznych.
Potrafi zanalizować właściwości funkcji użyteczności, znaleźć warunki równowagi konsumenta i wyprowadzić funkcję popytu. S2A_U04
Potrafi być krytyczny w stosunku do przedstawionej teorii wyboru konsumenta. Potrafi wskazać na słabe i mocne strony tej teorii w porównaniu z innymi podejściami nauk społecznych. Potrafi wskazać na problemy natury etycznej i związane z modelem homo oeconomicus. S2A_U06; S2A_U05
Potrafi znaleźć warunki równowagi oraz przeprowadzić analizę efektywności wprowadzenia narzędzie polityki gospodarczej. Potrafi zastosować model równowagi cząstkowej do większości zjawisk ekonomicznych, które go otaczają. S2A_U04
Potrafi rozróżnić procesy realne od modelowego ujęcia rynku doskonale konkurencyjnego. Umie rozdzielić pojęcia sprawiedliwości i efektywności. S2A_U01; S2A_U02; S2A_U05
Potrafi zastosować metody eksperymentalne do badania zachowań w warunkach ryzyka oraz wyborów rynkowych. S2A_U07
Potrafi określić jakie paradoksy modelu wyboru w warunkach ryzyka tłumaczą realne zachowania ludzi. S2A_U03
Potrafi znaleźć warunki równowagi dla rożnych modeli rynku. S2A_U04
C) KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Głównym czynnikiem wpływającym na kompetencje społeczne jest praca w grupach podczas zajęć, w szczególności konsultowanie wspólnie wybieranych strategii w eksperymentach behawioralnych.
Umie pracować w zespole, potrafi zaplanować pracę. S2A_K02 S2A_K03; S2A_K07
Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze przedmiotu. S2A_K06
Potrafi powiązać wiedze teoretyczną z dalszą pracą zawodowa oraz z innymi dziedzinami nauk społecznych i matematyki. S2A_K06
Dzieli się wiedzą i pomaga innym w zrozumieniu omawianych zagadnień. S2A_K02
Potrafi komunikować się z otoczeniem, przekazywać i bronić swoich poglądów, umie wypowiadać się w ważnych sprawach społecznych i światopoglądowych, posiada umiejętności retoryczne i erystyczne. S2A_K01; S2A_K04; S2A_K06
Kryteria oceniania
Ocena z przedmiotu zależeć będzie od:
a) Aktywności na zajęciach i rozwiązywanych prac domowych (40%)
b) Wyniku egzaminu końcowego (60%)
Dodatkowe zasady:
- Egzamin odbędzie się w formie pisemnej, będzie składał się z ok. trzech dużych zadań.
- Egzamin poprawkowy odbędzie się w sesji poprawkowej, w tej samej formie, innych terminów zaliczenia nie przewiduje się.
- Obowiązuje zasada ‘0 tolerancji dla ściągania’
System oceniania:
Obowiązująca skala ocen z wykładu i ćwiczeń .
punkty (%) ocena
<0,50) 2
<50,60) 3
<60,70) 3,5
<70,80) 4
<80,90) 4,5
<90,100> 5
Literatura
Literatura:
Literatura wymagana przed rozpoczęciem kursu:
Varian H. R. (2002), Mikroekonomia: Kurs średni - ujęcie nowoczesne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Literatura podstawowa:
Artykuły dobierane do poszczególnych zajęć
Krawczyk M. (red.) (2012), Ekonomia Eksperymentalna, Wolters Kluwer, Warszawa
Malawski M., Wieczorek A., Sosnowska H. (2004), Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i w naukach społecznych
Rasmusen E., (2007), Games and Information: An Introduction to Game Theory, 4th edition, Blackwell Publishing, Oxford
Gibbons, R. (1992) Game Theory for Applied Economists, Princeton University Press
Watson, Joel (2005), Strategia: Wprowadzenie do teorii gier, Norton, New York
Holt C. (2007), Markets, Games, & Strategic Behavior, Pearson education Inc.
Nechyba, T. J. (2017) Microeconomics: an intuitive approach, Cengage, Boston
Literatura dodatkowa:
Aumann R., Hart S. (1992, 1994, 2002), Handbook of Game Theory with Economic Applications vol. 1-3, Elsevier Science B.V.
Camerer C. F. (2003), Behavioral Game theory, Princeton University Press
Dixit A. K., Nalebuff B. J. (2009), Sztuka strategii, MT Biznes, Warszawa
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: