Modelowanie rynków finansowych 2400-M2IiEMRF
1-2. Wprowadzenie: przypomnienie podstawowych pojęć z finansów, matematyki, statystyki i ekonometrii. Ceny aktywów finansowych i ich stopy zwrotu (dochodowości), równowaga rynkowa.
Literatura: Brooks, r 3,Cuthbertson, r.1.
3-4. Modele normalnych stóp zwrotu: CAPM, APT i rozszerzenia CAPM. Przykłady empiryczne na podstawie literatury.
Literatura: Brooks, r 4, Cuthbertson, r.8.
5-6. Pojęcie efektywności rynku finansowego. Hipoteza rynku efektywnego (słaba, półsilna i silna). Empiryczne wyniki testowania efektywności rynku akcji.
Literatura: Brooks, r. 9,Cuthbertson, r. 5 i 6, Czekaj i in., Szyszka.
7-8. Możliwości prognozowania cen i dochodów z aktywów finansowych. Hipoteza błądzenia przypadkowego (random walk) i jej empiryczne testy. Wyniki współczesnych badań rynków dojrzałych.
Literatura: Brooks, r .5,7; Cuthbertson, r. 11-13, Cohrane r. 1.
9-10. Modelowanie zmienności - modele ARCH-GARCH.
Literatura: Brooks, r.8; Cuthbertson, r.5; Cochrane, r.1 .
11-12. Terminowa struktura stóp procentowych
Literatura: Cuthbertson, r. 14.
13-15: prezentacje studenckie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie założenia najpopularniejszych modeli formalnych używanych w analizie rynków finansowych oraz rozumie ich podstawy ekonomiczne i matematyczne. Ma pogłębioną wiedzę na temat podstawowych technik wykorzystywania tych modeli w badaniach empirycznych
1. Student ma pogłębioną wiedzę na temat modeli normalnych stóp zwrotu z akcji – zna podstawy teoretyczne i wyprowadzenie modeli takich, jak CAPM i jego rozszerzenia, APT, TFF. Zna również standardowe przykłady ich zastosowania do badania stóp zwrotu na najważniejszych rynkach i w krajach wschodzących (łącznie z Polską).
2. Student zna pojęcie efektywności rynku finansowego i różne postacie hipotezy rynku efektywnego (efektywność słaba, półsilna i silna). Zna również najważniejsze wyniki empirycznego testowania tej hipotezy oraz podstawowe narzędzia wykorzystywane w tym celu (testy parametryczne i nieparametryczne, badanie efektywności różnych strategii inwestycyjnych etc.).
3. Student wie, jakie są możliwości prognozowania cen i zwrotów z aktywów finansowych oraz rozumie, jak można wykorzystać proces błądzenia przypadkowego do opisu rynku finansowego. Student zna podstawowe empiryczne testy dla błądzenia przypadkowego oraz wyniki ich stosowania do najważniejszych rynków dojrzałych i wschodzących.
4. Student zna podstawowe typy modeli ARCH/GARCH jako narzędzi modelowania zmienności i rozumie wagę jawnego uwzględniania zmienności w modelowaniu stóp zwrotu z instrumentów finansowych.
5. Student rozumie koncepcje struktury terminowej stóp procentowych oraz zna jej podstawy teoretyczne. Student zna podstawowe konstrukcje modelowe struktury terminowej, zarówno dla czasu ciągłego, jak i dyskretnego.
Umiejętności:
Student posiada szerokie i pogłębione umiejętności doboru właściwej koncepcji i modelu formalnego do analizy rynków finansowych. Student umie nie tylko zaprojektować i przeprowadzić badanie empiryczne, ale poprawnie zinterpretować jego wyniki i poprawnie sformułować raport z całego badania.
1. Student potrafi zebrać i przygotować odpowiednie dane dla badania zarówno zróżnicowania stóp zwrotu z akcji, jak i ich zmienności w czasie oraz wykorzystać je do estymacji parametrów podstawowych modeli rynku akcji (CAPM, TFFF, APT i ich standardowe rozszerzenia).
2. Student umie sformułować hipotezę efektywności rynku finansowego i błądzenia przypadkowego w sposób pozwalający na ich testowanie (zarówno parametryczne, jak i nieparametryczne) dla konkretnego rynku i konkretnego okresu czasu.
3. Student potrafi sprawdzić potrzebę zastosowania modelu ARCH/GARCH do analizowanych danych i – w razie stwierdzenia takiej potrzeby – umie dobrać i wyestymować parametry takiego modelu.
4. Student umie dobrać i wyestymować jeden ze standardowych modeli struktury terminowej stóp procentowych (Nelsona-Siegela, Svenssona itp.).
Kompetencje:
Student rozumie, że teorie ekonomiczne wymagają weryfikacji za pomocą dany empirycznych. Ma jednak świadomość, że modele stosowane do tych celów mają swoje ograniczenia. Student potrafi zaplanować i – samodzielnie lub w grupie – przeprowadzić badanie empiryczne, zaprezentować publicznie jego wyniki i przygotować raport je opisujący.
KW01, KW02, KW03, KW04, KU01, KU02, KU03, KU04, KU05, KU06, KU07, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie:
1) wykonania i prezentacji projektu zaliczeniowego będącego ćwiczeniem modelowym na dowolny, ale uzgodniony z prowadzącym temat: 60% oceny;
2) prezentacji artykułu naukowego na zajęciach i złożenie jej papierowej wersji: 30% oceny;
3) aktywności na zajęciach: 10% oceny;
Student nie uczęszczający na zajęcia nie będzie klasyfikowany.
Literatura
Obowiązkowa:
C. Brooks, Introdutory Econometrics for Finance, 2008, CUP, Cambridge.
Cuthbertson, Nitzsche, Quantitative Financial Economics, Wiley, Chichester 2004.
J.H. Cochrane, Asset Pricing, Princeton University Press, Princeton 2001.
J. Czekaj i in., Efektywnośc giełdowego rynku akcji, PWN, Warszawa 2001.
Uzupełniająca:
J. Brzeszczyński i R. Kelm, Ekonometryczne modele rynków finansowych, WIG-Press, Warszawa 2002.
J.Y.Campbell, A.W.Lo, A.C.MacKinlay, The Econometrics of Financial Markets, Princeton University Press, Princeton 1997.
Ch. Gourieroux, J.Jasiak, Financial econometrics, Princeton University Press, Princeton 2001.
K.Jajuga (red.), Metody ekonometryczne i statystyczne w analizie rynku kapitałowego, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2000.
A.Szyszka, Efektywność Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie na tle rynków dojrzałych, AE, Poznań 2003.
oraz wybrane artykuły empiryczne wskazane przez prowadzących podczas pierwszych zajęć
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: