Modelowanie i analiza procesów biznesowych 2400-M2EPMiAPB
1. Podejście procesowe w programach zmian organizacyjnych, zmiany stopniowe i radykalne, restrukturyzacja, reorganizacja, procesy versus funkcje, podstawowe pojęcia związane z procesową orientacją przedsiębiorstwa.
2. Słowo kluczowe – proces. Definiowanie, klasyfikacje i katalog cech procesów. Koncepcje zarządzania bazujące na procesach: Business Process Reengineering, Business Process Orientation, Business Process Management, cele i założenia koncepcji, czynniki sukcesu i krytyka koncepcji.
3. Cechy i zasady konstrukcji procesów biznesu. Studia przypadków zastosowań koncepcji Business Reengineering w przedsiębiorstwach – praca w zespołach.
4. Metodyka realizacji projektu budowania organizacji zorientowanej na procesy według różnych autorów, wybór metodyki, metody i narzędzia realizacji projektu w poszczególnych jego fazach. Identyfikowanie i definiowanie procesów, metody zbierania informacji o przebiegach procesów.
5. Modelowanie procesów, przesłanki wyboru metod i metodyk modelowania informatyczne narzędzia modelowania procesów organizacji, przykład architektury zarządzania procesami, wprowadzenie do systemu ARIS i ADONIS - narzędzi informatycznych służących modelowaniu i analizom procesów.
6. ARIS – metody modelowania procesów. Metoda Event Driven Process Chain, zadania modelowania procesów za pomocą EPC, modelowanie procesów biurowych. Kartkówka.
7. ARIS – metody modelowania procesów, funkcji i organizacji, zadania modelowania łańcuchów wartości, procesów, funkcji, organizacji.
8. Studium przypadku przypadku identyfikowania i definiowania procesów biznesu w narzędziu ARIS - do realizacji w zespołach zadaniowych.
9. Studium przypadku przypadku identyfikowania i definiowania procesów biznesu w narzędziu ARIS - do realizacji w zespołach zadaniowych –c.d. Omówienie wyników i dyskusja.
10. ADONIS – metody modelowania procesów, środowiska pracy, dokumentów, zadania modelowania za pomocą wybranych metod.
11. Zarządzanie efektywnością procesów biznesu, Process Performance Management, analizy czasów przebiegów, kosztów realizacji, jakości, metodyka rachunku kosztów procesów – Activity Based Costing, przykłady procesowego rachunku kosztów. Analizy i symulacje procesów biznesu z wykorzystaniem narzędzia ADONIS.
12. Studium przypadku przypadku modelowania i analiz procesów biznesu w narzędziu ADONIS - do realizacji w zespołach zadaniowych.
13. Studium przypadku przypadku modelowania i analiz procesów biznesu w narzędziu ADONIS - do realizacji w zespołach zadaniowych. – c.d. Omówienie wyników i dyskusja.
14. Koncepcje i rozwiązania wspierające zastosowanie podejścia procesowego: outsourcing, benchmarking, modele referencyjne, rozwiązania informatyczne we wprowadzaniu zarządzania procesowego. Omówienie projektów realizowanych w zespołach zadaniowych.
15. Zaliczenie na koniec semestru – praktyczne z wykorzystaniem poznanych narzędzi informatycznych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A) Wiedza
Student zna i rozumie istotę podejścia procesowego do zarządzania organizacją. Ma wiedzę dotyczącą głównych koncepcji zarządzania opartych na procesach, umie objaśnić zasadność ich stosowania, zalety i ograniczenia. Student zna metodyki realizacji praktycznych projektów zmian organizacyjnych związanych z projektowaniem i usprawnianiem procesów biznesu. Rozumie wpływ zarządzania procesami na efektywność organizacji.
B) Umiejętności
Student potrafi zdefiniować łańcuch wartości organizacji, zidentyfikować główne i pomocnicze procesy biznesu oraz ich cele i mierniki. Student analizuje praktyczne studia przypadków i proponuje rozwiązanie problemów w oparciu o poznane cechy i zasady konstrukcji procesów. Student wykorzystuje narzędzia informatyczne ARIS i ADONIS do modelowania i analiz czasu realizacji, jakości i kosztów procesów. Student obsługuje oprogramowanie ARIS i ADONIS. Student potrafi zebrać informacje na temat przebiegów procesów oraz wnioskować logiczną i czasową kolejność ich realizacji. Potrafi zaproponować usprawnienia w przebiegu procesów i udowodnić ich skuteczność.
C) Kompetencje społeczne
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie podczas analiz studiów przypadków I projektów praktycznych. Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji studiów przypadków i projektów. Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
KW01, KW02, KW03, KW04, KW05, KU01, KU02, KU03, KU04, KU05, KU06, KU07, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Zaliczenie praktyczne w systemie informatycznym na koniec semestru, projekt praktyczny do wykonania w zespołach na koniec semestru, kartkówka z materiału teoretycznego, prace domowe, aktywność w trakcie zajęć.
Literatura
Bitkowska Agnieszka, Zarządzanie procesami biznesowymi w przedsiębiorstwie, Vizja Press & IT, Warszawa 2009 (wybrane fragmenty)
Gabryelczyk Renata, ARIS w modelowaniu procesów biznesu, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2006..
Hammer Michael, Champy James, Reengineering w przedsiębiorstwie, Neumann Management Institute, Warszawa 1996.
Kasprzak Tadeusz (red.), Modele referencyjne w zarządzaniu procesami biznesu, seria: Studia Informatyki Gospodarczej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2005 (wybrane fragmenty)
Rummler Geary A., Brache Alan P., Podnoszenie efektywności organizacji, PWE, Warszawa 2000 (wybrane fragmenty)
ARIS – podręcznik użytkownika.
ADONIS – podręcznik użytkownika.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: