Prognozowanie i symulacje 2400-M1IiEPiS
Zagadnienia ogólne
1. Wprowadzenie do zagadnień prognozowania i symulacji
2. Niepewność, błąd i jakość prognoz i symulacji
3. Najważniejsze problemy i zagadnienia praktyczne w prognozowaniu i symulacjach
Przegląd wybranych metod i modeli w kontekście prognostycznym i symulacyjnym
4. Proste metody i modele prognostyczne szeregów czasowych
5. Modele ARIMA
6. Modele ADL i ARIMAX
7. Modele strukturalne i semistrukturalne
8. Modele VAR
9. Modele równowagi ogólnej
10. Podejście wskaźnikowe (na przykładzie prognoz koniunktury)
Szacunkowy nakład pracy Studentki/Studenta
(K) - godziny kontaktowe (S) - godziny pracy samodzielnej
4ECTS=100h
zajęcia stacjonarne: 30h (K)
praca nad projektami zaliczeniowymi: 50h (S)
przygotowanie do egzaminu: 15h (S)
konsultacje: 5h (K)
razem: 30h (K) + 50h (S) + 15h (S) + 5h (K) = 100h
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (kody): K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_U01, K_U02, K_U04, K_K01, K_K03.
Po ukończeniu przedmiotu Studentka/Student:
WIEDZA
- ma podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą omawianych modeli, metod i technik prognostycznych i symulacyjnych
- ma głębszą wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą modeli, metod i technik prognostycznych i symulacyjnych wykorzystanych w projektach zaliczeniowych
- zna kontekst ekonomiczny i ekonometryczny omawianych modeli, metod i technik prognostycznych i symulacyjnych
- zna przykłady zastosowań omawianych modeli, metod i technik prognostycznych i symulacyjnych
- wie z jakiego środowiska statystyczno-ekonometrycznego można skorzystać celem zastosowania omawianych modeli, metod i technik prognostycznych i symulacyjnych w praktyce
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi odczytać i zinterpretować wyniki omawianych modeli, metod i technik prognostycznych i symulacyjnych
- potrafi stworzyć prognozy i przeprowadzić symulacje
na podstawie modeli, metod i technik prognostycznych i symulacyjnych wykorzystanych w projektach własnych
- potrafi czytać ze zrozumieniem badania empiryczne stosujące omawiane modele, metody i techniki prognostyczne i symulacyjne
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- rozumie potrzebę prowadzenia badań naukowych i publikowania ich wyników
- przestrzega standardów etycznych pracy naukowej i publikacyjnej
- wykazuje gotowość do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności
- wykazuje gotowość do pracy samodzielnej lub w grupie dwuosobowej
Kryteria oceniania
2/3 – projekty zaliczeniowe (prace własne na rzeczywistych danych)
1/3 – egzamin pisemny
Aby zaliczyć przedmiot, trzeba uzyskać co najmniej 50% zarówno z projektów zaliczeniowych, jak i egzaminu.
Możliwość zwolnienia z egzaminu z końcową oceną 5 dla min. dwóch osób o najwyższych wynikach prac zaliczeniowych.
Możliwość uzyskania dodatkowych punktów zaliczeniowych na podstawie konkursów prognostycznych.
Egzamin – pisemny, 5-6 pytań/zadań otwartych o charakterze ogólnym weryfikujących:
- umiejętność interpretacji wyników prognoz i symulacji z zakresu metod i modeli omawianych na zajęciach
- podstawową wiedzę z zakresu omawianych na zajęciach metod i modeli prognostyczno-symulacyjnych
Egzamin w trybie stacjonarnym przewidziany jest na 60 minut. Jeżeli zapadnie decyzja o przeprowadzeniu egzaminu w trybie zdalnym, dokładna formuła i czas trwania egzaminu zostaną dostosowane do wytycznych władz Wydziału / UW.
Literatura
- Materiały udostępnione przez prowadzącego
- Clements M., D. Hendry (1999): Forecasting economic time series, Cambridge University Press.
- Hendry D., Castle J., Clements M. (2019): Forecasting: An Essential Introduction, Yale University Press.
- Hyndman R., Athanasopoulos G. (2018): Forecasting: principles and practice, OTexts.
- Tetlock P. E., Gardner D. (2017): Superprognozowanie. Sztuka i nauka prognozowania, CeDeWu.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: