Metody badań społecznych 2400-M1ESPMBS
Konwersatorium obejmuje 14 godzin zajęć mających za zadanie przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej metodologii badań społecznych, 6 godzin warsztatów komputerowych oraz 10 godzin zajęć w formie zdalnej prowadzonych na platformie e-learningowej MOODLE i poświęconych praktycznym ćwiczeniom umiejętności zdobytych w danym tygodniu na zajęciach stacjonarnych. Dodatkowo studenci powinni przeznaczyć około 45 godzin na pracę samodzielną, równomiernie rozłożoną w trakcie trwania semestru, co pozwoli im zapoznać się z pozycjami z literatury obowiązkowej i wykonać prace domowe.
Zajęcia poprowadzone zostaną według następującego schematu:
Blok 1 Wprowadzenie. Badania jakościowe i ilościowe – przegląd różnych metod badań społecznych i ich zastosowanie. Rozumowanie indukcyjne i dedukcyjne. Logika doboru próby. Wnioskowanie na podstawie badań jakościowych i ilościowych. Problemy przyczynowości.
Blok 2 Jakościowe badania terenowe – różne rodzaje obserwacji i wywiadów. Etyka badawcza. Analiza danych jakościowych - podstawy teorii ugruntowanej.
Blok 3 Studium przypadku. Mocne i słabe strony. Dobór przypadków. Stosowane metody badawcze. Czy można budować teorię na podstawie studium przypadku?
Blok 4 Eksperymenty. Mocne i słabe strony. Dobór uczestników i kontrolowanie zmiennych. Etyka badawcza. Jak wnioskować na podstawie eksperymentów?
Blok 5 Badania sondażowe cz. I. Projektowanie badania. Budowa kwestionariusza i przygotowanie pytań. Rola pilotażu.
Blok 6 Badania sondażowe cz. II. Problematyka przeprowadzania ankiet. Dobór respondentów. Mocne i słabe strony badań sondażowych. Etyka badawcza.
Blok 7 Zmienne teoretyczne i empiryczne. Problemy operacjonalizacji i pomiaru. Zmienne nieobserwowalne. Budowa wskaźników złożonych. Podstawy analizy czynnikowej i IRT.
Blok 8 Zastosowanie modeli ekonometrycznych do analizy danych z ankiet. Analiza zmiennych porządkowych i binarnych. Interpretacja wyników analiz statystycznych.
Blok 9 Podstawy Analizy Sieci Społecznych – wizualizacja i statystyki sieciowe. Zastosowanie elementów analizy sieciowej w badaniach ekonomicznych.
Blok 10 Łączenie badań ilościowych i jakościowych. Podsumowanie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium studenci będą mieli ogólną wiedzę na temat różnych metod badań społecznych i będą umieli samodzielnie szukać informacji na temat interesujących ich technik badawczych. Pozwoli im to zaprojektować własne badanie empiryczne, w tym dobrać metodę badawczą odpowiednią do analizowanego problemu, a następnie przeprowadzić badanie w sposób poprawny metodologicznie. Studenci będą również potrafili krytycznie ocenić istniejące badania, zarówno ilościowe jak i jakościowe. Ważną umiejętnością, którą zdobędą studenci, jest interpretacja wyników badań i wyciąganie z nich wniosków.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach stacjonarnych jest obowiązkowa. Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest uzyskanie minimum 50 punktów. Maksymalnie można uzyskać 100 punktów, z czego 50 punktów można uzyskać z aktywności i prac domowych (w tym w szczególności realizacji zadań na platformie e-learningowej) a pozostałe 50 punktów można uzyskać z egzaminu pisemnego, który zostanie przeprowadzony pod koniec semestru i będzie miał formę testową. Istnieje tylko jedna możliwość poprawy egzaminu - w trakcie sesji poprawkowej. Punktacji z aktywności i prac domowych nie można poprawić.
Wymagania na poszczególne oceny:
50-59 pkt ocena dostateczna
60-69 pkt ocena dostateczna plus
70-79 pkt ocena dobra
80-89 pkt ocena dobra plus
90-100 pkt ocena bardzo dobra
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Earl Babbie: Podstawy badań społecznych. PWN, Warszawa 2009
2. Kethleen M. Eisenhardt, Building Theories from Case Study Research, The Academy of Management Review, vol. 14 (1989), no. 4: 532-550
3. Bent Flyvbjerg, Pięć mitów o badaniach typu studium przypadku, Studia Socjologiczne, nr 2 (2005), s. 41-69
4. Grażyna Wieczorkowska, Jerzy Wierzbiński, Badania sondażowe i eksperymentalne. Wybrane zagadnienia, Uniwersytet Warszawski, Wydział Zarządzania, Warszawa 2006
5. Grażyna Wieczorkowska, Jerzy Wierzbiński, Statystyka. Analiza badań społecznych z płytą CD, Scholar, Warszawa 2010
Literatura uzupełniająca:
1. Abdelmonem Afifi, Virginia Clark, Susanne May, Computer-Aided Multivariate Analysis, Chapman & Hall/CRC, New York 2004
2. Lawrence C. Hamilton, Statistics with Stata, Thomson Brooks/Cole, Toronto 2006
3. Krzysztof Konecki: Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. PWN, Warszawa 2000
4. Uskali Mäki, Models are experiments, experiments are models, Journal of Economic Methodology, 12 (2005), p. 3003-315
5. Matthew B. Miles, A. Michael Huberman: Analiza danych jakościowych. Trans Humana, Białystok 2000
6. Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Red. Jerzy Brzeziński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
7. Lawrence W. Neuman, Social Research Methods. Qualitative and quantitative approaches. Sixth edition. PearsonEducation, Inc, USA 2006
8. Stefan Nowak, Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
9. John P. Scott, Social Network Analysis: A Handbook, Sage Publications Ltd, London, Great Britain 2000
10. David Silverman, Interpretacja danych jakościowych. PWN, Warszawa 2008
11. Chris Starmer, Experiments in economics: Should we trust the dismal scientists in white coats?, Journal of Economic Methodology, 6 (1999), p. 1-30
12. Stanley Wasserman, Katherine Faust, Social Network Analysis: Methods and Applications, Cambridge University Press, New York 2008
12. Robert K. Yin, Case study research. Design and Methods, Sage Publications, Newbury Park 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: