Makroekonomia gospodarki otwartej II 2400-M1EMMGO
Program wykładu z „Makroekonomii gospodarki otwartej II”:
1. Modele kursu walutowego w badaniach empirycznych.
Wykład ma za zadanie identyfikację czynników kształtujących zmienność kursu walutowego, wynikających ze znanych już studentom modeli kursu walutowego (model monetarystyczny, model Dornbuscha oraz model Mundella-Fleminga), a także skonfrontować te przewidywania z wnioskami z badań empirycznych. Godziny zorganizowane: 2, praca własna: 4
2. Podejście portfelowe do kursu walutowego.)
Równowaga na rynku aktywów. Konsekwencje zakłóceń w krótkim i długim okresie. Godziny zorganizowane: 2, praca własna: 4
3. Nowa makroekonomia gospodarki otwartej – model Obstfelda-Rogoffa (4h) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowym modelem nurtu nowej makroekonomii gospodarki otwartej (New Open-Economy Macroecnomics), podkreślającym znaczenie mikroekonomicznej optymalizacji w równowadze ogólnej. Godziny zorganizowane: 4, praca własna: 6
4. Niepewność i oczekiwania a zmienność kursu walutowego. Celem wykładu jest wprowadzenie zapoznanie studentów z problemem niepewności jako czynnika wyjaśniającego niestabilność kursów walutowych i konsekwencje tego dla gospodarki. Godziny zorganizowane: 2, praca własna: 4
5. Wybór systemu kursu walutowego.
Dyskusja korzyści i wad różnych systemów kursu walutowego. Znaczenie systemu kursu walutowego: system kursu walutowego a inflacja i wzrost - przegląd badań empirycznych. Wpływ zmienności kursu na gospodarkę – przegląd badań empirycznych. Godziny zorganizowane: 2, praca własna: 4
6. Międzyokresowe podejście do rachunku obrotów bieżących. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z międzyokresowym podejściem do analizy zachowania rachunku obrotów bieżących przy użyciu prostych modeli równowagi ogólnej dla dwóch krajów i dwóch okresów. godziny zorganizowane: 2, praca własna: 4.
7. Dynamika w małej gospodarce otwartej. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z analizą dostosowań zachodzących w małej gospodarce otwartej przy użyciu modeli wielookresowych w warunkach skończonego i nieskończonego horyzontu czasowego. godziny zorganizowane: 2, praca własna: 4.
8. Polityka fiskalna a rachunek obrotów bieżących. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z relacjami między polityką fiskalną a stanem rachunku obrotów bieżących. godziny zorganizowane: 2, praca własna: 4.
9. Realny kurs walutowy. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z czynnikami mającymi wpływ na kształtowanie się realnego kursu walutowego, a także relacjami między realnym kursem walutowym a stanem rachunku obrotów bieżących. godziny zorganizowane: 2, praca własna: 4.
10. Neoklasyczna teoria wzrostu w gospodarce otwartej. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z neoklasycznym podejściem do teorii wzrostu w gospodarce otwartej opierającym się na modelach Solowa-Swana, Ramsaya-Cassa-Koopmansa oraz modelu Barro-Manikwa-Sala-i-Martina. godziny zorganizowane: 2, praca własna: 4.
11. Nowa teoria wzrostu w gospodarce otwartej. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z modelami nowej teorii wzrostu, w szczególności modelami Grossmana-Helpmana oraz Romera. godziny zorganizowane: 2, praca własna: 4.
12. Międzynarodowa dyfuzja wiedzy. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z teorią oraz empirią dotyczącą kanałów międzynarodowej dyfuzji wiedzy, w szczególności handlu międzynarodowego oraz bezpośrednich inwestycji zagranicznych. godziny zorganizowane: 2, praca własna: 4.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- identyfikuje czynniki kształtujące poziom nominalnego i realnego kursu walutowego;
- analizuje wyniki badań empirycznych kursów walutowych w kontekście przewidywań modeli teoretycznych;
- zna relacje między polityką fiskalną a rachunkiem obrotów bieżących
- posiada wiedzę na temat przyczyn wzrostu gospodarczego w krajach rozwiniętych i krajach rozwijających się
- zna kanały międzynarodowej dyfuzji wiedzy.
K_K03, K_W01, K_W02, K_U01, K_K01, K_K02, K_K03
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy z przedmiotu będzie miał formę pytań otwartych, problemowych.
Literatura
OBOWIĄZKOWA – notatki z wykładu
1. Copeland L., Exchange Rates and International Finance, Financial Times/ Prentice Hall 4 Edition (2005) lub 5 Edition (2008)
2. Hallwood C. P., R. MacDonald, International Money and Finance, WileyBlackwell 3rd Edition 2000.
3. Obstfeld M., K. Rogoff, Foundations of International Macroeconomics, MIT Press 1996.
4. Najlepszy E., K. Sobański, Niestabilność równowagi zewnętrznej krajów rozwijających się, PWE 2010.
5. Obstfeld M., K. Rogoff, Foundations of International Macroeconomics, MIT Press 1996.
6. Obstfeld M., K. Rogoff, Foundations of International Macroeconomics, MIT Press 1996, ch. 1..
7. Obstfeld M., K. Rogoff, Foundations of International Macroeconomics, MIT Press 1996, ch. 2.
8. Obstfeld M., K. Rogoff, Foundations of International Macroeconomics, MIT Press 1996, ch. 3.
9. Obstfeld M., K. Rogoff, Foundations of International Macroeconomics, MIT Press 1996, ch. 4.
10. Obstfeld M., K. Rogoff, Foundations of International Macroeconomics, MIT Press 1996, ch. 7.
11. . Obstfeld M., K. Rogoff, Foundations of International Macroeconomics, MIT Press 1996, ch. 7.
12. Barro R., Sala-i-Martin X., Economic Growth, MIT Press, 2004, ch. 8.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: