Informatyka gospodarcza 2400-IiE3IG
Wykład obejmuje następujące grupy tematyczne:
1. Wprowadzenie do informatyki gospodarczej. Informatyka gospodarcza – przedmiot i zakres badań. Informatyka, ekonomia a informatyka gospodarcza. Systemy informacyjne i informatyczne. Informacja, jako kategoria ekonomiczna.
2. Infrastruktura informacyjna współczesnej gospodarki. Studia przypadku (PESEL). Model infrastruktury informacyjnej.
3. Rynki elektroniczne – ewolucja, modele i przykładowe wdrożenia systemów.
4. Sharing economy. Internet jako globalny rynek elektroniczny.
5. Praca na rynkach elektronicznych.
6. Aktywizacja podmiotów ekonomicznych i społecznych na rynkach internetowych. Crowdsourcing i crowdfunding.
7. Informatyczna infrastruktura przedsiębiorstw. Informacyjne systemy zarządzania – typologia, charakterystyka, ewolucja.
8. Systemy wspomagania podejmowania decyzji, w tym systemy ekspertowe (sztucznej inteligencji).
9. Zintegrowane systemy informacyjne zarządzania. Systemy informatyczne klasy ERP.
10. Efektywność wdrożeń systemów informatycznych. Paradoks produktywności IT.
11. Wybrane metody oceny efektywności inwestycji informatycznych. Ryzyko w projektach informatycznych.
12. Ochrona zasobów informacyjnych i infrastrukturalnych. Planowanie na wypadek katastrof (disaster recovery).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A) Wiedza
1. Student ma wiedzę na temat współzależności informatyki gospodarczej i ekonomii, związków między informatyką gospodarczą i informatyką.
2. Student rozumie rolę informacji jako kategorii ekonomicznej.
3. Student ma wiedzę na temat infrastruktury informacyjnej (informatycznej) współczesnej gospodarki. Zna podstawowe relacje między strategicznymi systemami informacyjnymi i ich rolę w gospodarce rynkowej.
4. Student ma wiedzę na temat informacyjnych systemów zarządzania, w tym systemów zintegrowanych. Wie, jakie typy systemów wykorzystuje się w zastosowaniach gospodarczych, do rozwiązywania określonych problemów ekonomicznych.
5. Student ma wiedzę o rynkach elektronicznych, w tym systemach zdalnej realizacji pracy.
6. Student rozumie rolę i specyfikę Internetu jako globalnego rynku, umożliwiającego rozwój sharing economy oraz aktywizacji podmiotów ekonomicznych i społecznych (np. crowdsourcingu i finansowania społecznościowego).
7. Student ma wiedzę na temat utrudnień i ich przyczyn w ocenie efektywności ekonomicznej inwestycji w IT. Potrafi zinterpretować paradoks produktywności IT (Solowa).
8. Student potrafi określać efekty ekonomiczne, techniczne, społeczne i inne z informatyzacji. Potrafi zidentyfikować grupy kosztów związane z informatyzacją, jak i ryzyko informatyczne.
9. Student rozumie znaczenie ochrony zasobów informacyjnych i infrastrukturalnych przedsiębiorstwa, w tym metodami disaster recovery.
10. Student rozumie ideę społeczeństwa informacyjnego.
B) Umiejętności
1. Student potrafi określić współzależności między strategicznymi systemami informatycznymi współczesnej gospodarki.
2. Student posiada umiejętność określania wstępnych potrzeb w zakresie informatyzacji przedsiębiorstwa i obszarów gospodarki.
3. Student potrafi dobrać narzędzia informatyczne do rozwiązywania konkretnych problemów ekonomicznych, w tym automatyzacji procesów podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie.
4. Student ma umiejętność określania potencjalnych problemów w zakresie wdrażania systemów informa-tycznych, w tym w środowisku internetowym.
5. Student potrafi zidentyfikować korzyści i koszty (ich grupy) inwestycji w IT.
6. Student potrafi przygotować opracowanie zadanego problemu oraz zaprezentować je na forum grupy.
C) Kompetencje społeczne
1. Student rozumie konieczność wykorzystywania systemów informatycznych we współczesnych instytucjach rynkowych i przedsiębiorstwach.
2. Student potrafi zidentyfikować korzyści społeczno-ekonomiczne, generowane przez dane przedsięwzięcie informatyczne.
3. Student rozumie ograniczenia (ryzyko) związane z przedsięwzięciami informatycznymi.
4. Student rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy związanej z systemami informatycznymi, które z uwagi na swój dynamiczny rozwój stwarzają coraz to nowe możliwości dla instytucji rynkowych.
5. Student rozumie współzależności w ramach społeczeństwa informacyjnego i gospodarki elektronicznej, również sharing economy.
6. Student zna i rozumie zagadnienia prawne związane z wykorzystywaniem oprogramowania komputerowego.
Ukończenie zajęć zwiększa kompetencje uczestników na rynku pracy, daje im podstawy teoretyczne i analityczne z zakresu metod informatyki gospodarczej.
KW01, KW02, KW03, KU01, KU02, KW03, KK01, KK02, KK03
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne: test z wyborem odpowiedzi i częścią analityczną. Na finalną ocenę wpływ ma aktywne uczestnictwo na wykładzie, w tym np. opracowanie i wygłoszenie krótkiej prezentacji (na zadany temat),
Literatura
Literatura może ulec zmianie (zapowiedzi wydawnicze podręczników).
Literatura uzupełniająca (do wybranych wykładów):
1. Wrycza St.: Informatyka ekonomiczna. PWE, Warszawa 2010.
2. Książki z serii „Studia Informatyki Gospodarczej”, Wydaw. Nowy Dziennik i Difin (1999-2009).
3. Kisielnicki J.: MIS. Systemy informatyczne zarządzania. WN Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2008.
4. Scheer A.W.: Wstęp do informatyki gospodarczej. Podstawy efektywnego zarządzania informacją. Wydawnictwa UW, Warszawa 1997.
5. Oleński J.: Infrastruktura informacyjna państwa w globalnej gospodarce. WNE UW Warszawa 2006.
6. Dziuba D.T.: Crowdsourcing w kształtowaniu elektronicznych rynków pracy. Nowy Dziennik, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: