Informatyka gospodarcza 2400-IiE3IG
Wykład obejmuje następujące grupy tematyczne:
1. Wprowadzenie do informatyki gospodarczej. Informatyka gospodarcza - przedmiot i zakres badań. Informatyka, ekonomia a informatyka gospodarcza. Systemy informacyjne i informatyczne. Informacja.
2. Strategiczne systemy informacyjne (informatyczne) w gospodarce i państwie.
3. Informatyka w przedsiębiorstwie. Informacyjne systemy zarządzania - typologia, charakterystyka, ewolucja.
4. Zintegrowane systemy informacyjne zarządzania. Systemy informatyczne klasy ERP (Enterprise Resource Planning).
5. Systemy wspomagania podejmowania decyzji, w tym systemy ekspertowe (sztucznej inteligencji).
6. Ochrona zasobów informacyjnych i infrastrukturalnych przedsiębiorstwa (organizacji gospodarczej). Niezawodność systemów komputerowych (mierniki). Planowanie na wypadek katastrof (disaster recovery).
7. Specyfika wdrożeń IT w różnych typach obiektów gospodarczych: handel i usługi; przemysł; jednostki administracji; instytucje użyteczności publicznej (banki).
8. Architektury systemów informatycznych (scentralizowana, zdecentralizowana, rozproszona): istota, korzyści, ograniczenia.
9. Efektywność wdrożeń systemów informatycznych. Metody oceny efektywności inwestycji informatycznych. Paradoks produktywności IT. Ryzyko w projektach informatycznych.
10. Ewolucja i modele elektronicznych struktur rynkowych. Rynki elektroniczne.
11. Internet jako globlny rynek elektroniczny. Modele i perspektywy rozwoju handlu (biznesu) elektronicznego. Praca i usługi realizowane w formie zdalnej.
12. Standardy systemów informacji gospodarczej. Standaryzacja dokumentacji elektronicznej z wykorzystaniem technologii XML/EDI.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
A) wiedza
Student zna zastosowania systemów informatycznych w gospodarce, jej segmentach i różnych typach obiektów gospodarczych. Rozumie rolę informacji jako kategorii ekonomicznej, oraz problematykę tworzenia rynków w przestrzeni elektronicznej. Ma wiedzę na temat efektywności wdrożeń systemów informatycznych.
1. Student ma wiedzę na temat współzależności informatyki gospodarczej i ekonomii, związków między informatyką gospodarczą i informatyką.
2. Student ma wiedzę na temat infrastruktury informacyjnej (informatycznej) współczesnej gospodarki i państwa. Zna podstawowe relacje między strategicznymi systemami informacyjnymi i ich rolę w gospodarce rynkowej.
3. Student ma wiedzę na temat informacyjnych systemów zarządzania, ich typologii, charakterystyki, ewolucji. Wie, jakie typy systemów i w jakim zakresie wykorzystuje się w zastosowaniach gospodarczych, do rozwiązywania określonych problemów ekonomicznych.
4. Student ma wiedzę na temat systemów wspomagania podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie, w tym systemów sztucznej inteligencji.
5. Student ma wiedzę na temat zintegrowanych systemów informacyjnych zarządzania - systemów informatycznych klasy MRP I/II (Material Resource Planning) i ERP I/II (Enterprise Resource Planning).
6. Student zna i rozumie specyfikę wdrożeń IT w różnych typach obiektów gospodarczych, w sferach handlu i usług, przemysłu, jednostkach administracji, instytucjach użyteczności publicznej, np. banków i giełd.
7. Student ma wiedzę na temat utrudnień i ich przyczyn w ocenie efektywności ekonomicznej inwestycji w IT. Umie zidentyfikować czynniki wpływające na możliwość oceny efektywności wdrożenia. Potrafi zinterpretować paradoks produktywności IT (Solowa).
8. Student potrafi określać efekty ekonomiczne, techniczne, społeczne i inne (organizacyjne i socjo-psychologiczne) z informatyzacji. Zna naturę kosztową przedsięwzięć informatycznych. Potrafi zidentyfikować grupy kosztów związane z informatyzacją.
9. Student zna podstawowe metodyki oceny przedsięwzięć informatycznych, ich zalety i wady, w tym wskaźniki rentowności inwestycji (ROI), metody wartości zaktualizowanej netto (NPV), technikę powiązania wartości (value linking), technikę przyspieszania wartości (value accelaration), technikę restrukturyzacji wartości (value restructuring), metodę wartościowania innowacji (innovation valuation).
10. Student ma wiedzę na temat ewolucji i modeli elektronicznych struktur rynkowych. Zna motywy ekonomiczne i uwarunkowania tworzenia rynków elektronicznych oraz skutki ich wdrażania, w różnych segmentach gospodarki.
11. Student ma wiedzę o systemach zdalnej realizacji usług i pracy na rynkach elektronicznych. Student rozumie rolę Internetu jako globalnego rynku elektronicznego. Ma wiedzę na temat modeli i perspektyw rozwoju handlu (biznesu) elektronicznego.
12. Student zna i rozumie standardy systemów informacji gospodarczej, w tym standardy międzynarodowe (EDIFACT). Ma wiedzę na temat standaryzacji dokumentacji elektronicznej z wykorzystaniem technologii XML/EDI.
13. Student rozumie rolę ochrony zasobów informacyjnych i infrastrukturalnych przedsiębiorstwa (organizacji gospodarczej), ma wiedzę o ryzyku informatycznym, zna mierniki niezawodności systemów komputerowych.
14. Student ma wiedzę na temat planowania ciągłości biznesowej przedsiębiorstwa (Business Continuity Planning) oraz planowania na wypadek katastrof (Disaster Recovery Planning).
15. Student rozumie rolę informacji jako kategorii ekonomicznej. Potrafi zinterpretować triadę „dane – informacja – wiedza”. Zna podstawowe atrybuty informacji.
16. Student rozumie ideę społeczeństwa informacyjnego, ma wiedzę na temat wyznaczników i mierników oceny jego rozwoju.
B) umiejętności
Student dysponuje umiejętnościami w zakresie analizy problemów ekonomicznych na potrzeby informatyzacji przedsiębiorstwa oraz informatyzacji w skali makroekonomicznej. Potrafi oceniać efektywność inwestycji w IT.
1. Student posiada umiejętność określania potrzeb w zakresie informatyzacji przedsiębiorstwa i obszarów gospodarki.
2. Student potrafi określić współzależności między infrastrukturalnymi systemami informatycznymi współczesnej gospodarki.
3. Student potrafi dobrać narzędzia informatyczne do rozwiązywania konkretnych problemów ekonomicznych, w tym automatyzacji procesów podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie.
4. Student ma umiejętność określania potencjalnych problemów w zakresie wdrażania systemów informatycznych, w różnych typach obiektów gospodarczych.
5. Student potrafi zidentyfikować i oszacować ryzyko w projektach informatycznych.
6. Student potrafi zidentyfikować korzyści i koszty inwestycji w IT.
7. Student potrafi dobrać metodę oceny efektywności do konkretnego przedsięwzięcia informatycznego.
8. Student potrafi przygotować opracowanie zadanego problemu oraz zaprezentować je na forum grupy.
C) kompetencje społeczne
Student ma świadomość ogromnej roli, jaką w gospodarce rynkowej odgrywają systemy informatyczne, zarówno w skali mikroekonomicznej (przedsiębiorstwa), jak i makroekonomicznej. Rozumie konieczność ciągłego pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności w tym zakresie.
1. Student rozumie konieczność wykorzystywania systemów informatycznych we współczesnych instytucjach rynkowych.
2. Student potrafi zidentyfikować korzyści społeczno-ekonomiczne, generowane przez dane przedsięwzięcie informatyczne.
3. Student rozumie ograniczenia związane z przedsięwzięciami informatycznymi.
4. Student rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy związanej z systemami informatycznymi, które z uwagi na swój dynamiczny rozwój stwarzają coraz to nowe możliwości dla instytucji rynkowych.
5. Student rozumie współzależności w ramach społeczeństwa informacyjnego.
6. Student zna i rozumie zagadnienia prawne związane z wykorzystywaniem oprogramowania komputerowego.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne: test z wyborem odpowiedzi i częścią analityczną. Wpływ na ocenę ma aktywność na zajęciach.
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Wrycza St.: Informatyka ekonomiczna. PWE, Warszawa 2010.
2) Kisielnicki J., Sroka H.: MIS. Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania. Wydawnictwo Placet, Warszawa 2005.
3) Scheer A.W.: Wstęp do informatyki gospodarczej. Podstawy efektywnego zarządzania informacją. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1997.
Literatura uzupełniająca:
1) Kisielnicki J.: MIS. Systemy informatyczne zarządzania. Placet, Warszawa 2008.
2) Chmielarz W., Turyna J., red. nauk.: Komputerowe systemy zarządzania. Wydawnictwo Naukowe WZ Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.
3) Książki z serii: "Studia Informatyki Gospodarczej", Wydawnictwo Nowy Dziennik oraz Katedra Informatyki Gospodarczej i A.E. WNE UW, Warszawa (1999-2009).
4) "Human-Computer Interaction", red. nauk. Kubiak B., Korowicki A: Uniwersytet Gdański, Gdańsk. Materiały konferencyjne (2001-2010).
5) "Efektywność zastosowań systemów informatycznych", red. nauk. Nowak J., Grabara H., PTI i Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa. Materiały konferencyjne (2001-2009).
Literatura podstawowa i dodatkowa może ulec zmianie - liczne zapowiedzi wydawnicze podręczników z zakresu informatyki gospodarczej.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: