Zarządzanie 2400-FPiP2ZAR
Wykład w wymiarze 60 godz. podzielony jest na bloki tematyczne, obejmujące zagadnienia wymienione poniżej. Treści przedmiotu obejmują podstawowy kurs z zarządzania zgodny z międzynarodowym kanonem nauczania przedmiotu, rozszerzony o zagadnienia o dużym znaczeniu dla przedsiębiorstw działających na współczesnym konkurencyjnym rynku – m.in. zarządzania ryzykiem i jakością. Szacowany wkład własny studenta w opanowanie materiału to ok. 60 godz.
1. Wprowadzenie do przedmiotu. Istota organizacji:
• analogie organizacyjne
• podejście systemowe – organizacja jako system
• cykl życia organizacji
• cele organizacji
• przedsiębiorstwo jako specyficzna organizacja: cechy; organizacyjne zasady działania przedsiębiorstwa; zasoby, obszary działania, wzory zachowań organizacyjnych
• strategie finansowania przedsiębiorstwa na poszczególnych etapach cyklu życia
2. Istota zarządzania
• zarządzanie jako nauka i praktyka działalności
• podejścia do zarządzania
• funkcje zarządzania
3. Zarządzanie – nauka i praktyka
• kierunki i szkoły w nauce organizacji i zarządzania: klasyczna, neoklasyczna, kierunek administracyjny, k. socjologiczno-psychologiczny, szkoła behawioralna, sz. ilościowa, podejście systemowe, podejście sytuacyjne, współczesne koncepcje zarządzania
4. Formułowanie strategii organizacyjnej
• istota strategii
• cele formułowania strategii
• definiowanie strategii rozwoju
• wybrane zasady zarządzania strategicznego
• proces tworzenia strategii
• model otoczenia konkurencyjnego
• model 5 sił Portera
• powszechne błędy i dobre praktyki w zarządzaniu strategicznym
5. Projektowanie struktur działalności gospodarczej
• struktura organizacyjna – istota, funkcje, wymogi
• projektowanie organizacyjne – istota, podejścia, etapy, zasady
• typy struktur organizacyjnych – wymiary, wady i zalety
6. Procesy informacyjno-decyzyjne w organizacji
• problem decyzyjny
• fazy procesu decyzyjnego
• racjonalność w procesie podejmowania decyzji i czynniki ją ograniczające
• informacja – znaczenie, cechy dobrej informacji, funkcje, źródła
7. Kultura narodowa i organizacyjna
• kultury narodowe – modele wg różnych podejść klasyfikacyjnych
• kultura organizacyjna – definicje, funkcje
• proces formowania się kultury organizacyjnej
• poziomy kultury organizacyjnej
• przejawy kultury organizacyjnej
• typy kultury organizacyjnej wg Harrisona
• typologie kultur – m.in. wg Hofstede, Camerona, Quinna
• profile kultur organizacyjnych
• ocena siły i wpływu kultury organizacyjnej
8. Polityka personalna w organizacji – skuteczny HRM
• system Human Resources R. Millesa
• zarządzanie zasobami ludzkimi – zasady i funkcje
• 4 typy polityki kadrowej
9. Kapitał ludzki, intelektualny i społeczny organizacji
• rodzaje kapitału i rola kapitału ludzkiego w nowoczesnej organizacji
• model kapitału ludzkiego, identyfikacji kap. ludzkiego w organizacji
• metody pomiaru kapitału ludzkiego
• kapitał społeczny i intelektualny organizacji
• gospodarka oparta na wiedzy a gospodarka przemysłowa
10. Strategie organizacji opartych na wiedzy
• zarządzanie wiedzą w organizacji
• kultura organizacji opartej na wiedzy
• pracownik wiedzy
• zalecenia strategiczne dla firm opartych na wiedzy
11. Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie
• koszty i korzyści polityki jakości
• model tworzenia jakości, system jakości w firmie
• międzynarodowe normy ISO
• tradycyjne i nowoczesne podejście do jakości
• KAIZEN, zasada Ishikawy
• kompleksowe zarządzanie jakością TQM
12. Zarządzanie ryzykiem w działalności firmy
• rodzaje i czynniki ryzyka
• modele identyfikacji i analizy ryzyka
• system zarządzania ryzykiem
• ryzyko w organizacji a zarządzanie procesowe
13. Menedżerowie – umiejętności kierownicze i przywódcze
• kierowanie ludźmi w organizacji
• źródła władzy
• kryteria „dobrego dyrektora”
• style kierowania typu X i Y
• kryteria podziału stylów kierowania
• style kierowania wg Reddina
• typy menedżera
• motywowanie – istota, działanie
• teorie motywacji, w tym Herzberga, Vrooma, Adamsa, Skinnera
14. Zarządzanie zmianą i konfliktem
Zarządzanie zmianą:
• zmiany w świecie pracy
• rodzaje zmian
• postawy wobec zmian
• proces wprowadzania zmian w organizacji
• strategie wprowadzania zmian
• rola lidera zmian
Zarządzanie konfliktem:
• istota konfliktu społecznego
• typy i rodzaje konfliktów
• tradycyjne i współczesne podejście do roli konfliktu
• taktyki zarządzania konfliktem
• rozwiązywanie konfliktów – strategie negocjacji
15. Koncepcje i zasady kontrolowania
• etapy procesu kontroli
• rodzaje
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
• opisuje organizację jako system
• opisuje przedsiębiorstwo jako rodzaj organizacji
• charakteryzuje różne kierunki w nauce o zarządzaniu
• dokonuje analizy strategicznej przedsiębiorstwa
• identyfikuje i charakteryzuje strukturę organizacyjną firmy
• wymienia wady i zalety indywidualnego i grupowego podejmowania decyzji
• charakteryzuje różne typy polityki personalnej organizacji
• dokonuje opisu znaczenia kapitału ludzkiego, intelektualnego i społecznego organizacji
• wymienia cechy organizacji opartej na wiedzy
• rozróżnia systemy zarządzania jakością
• identyfikuje podstawowe obszary ryzyka firmy
• analizuje style kierowania i umiejętności menedżerskie
• opisuje podejścia do zarządzania zmianą
• charakteryzuje strategie firmy względem konfliktu
• identyfikuje funkcje i typy kontroli w firmie
KK01, KK02, KU06, KU05
Kryteria oceniania
Studenci są oceniani na podstawie końcowego egzaminu pisemnego, składającego się z testu (pytania jednokrotnego wyboru oraz pytania prawda/fałsz) oraz eseju. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie min. 50% z testu oraz min. 50% punktów z całego egzaminu. Test ma 40%, a esej 60% udziału w ocenie końcowej.
Literatura
Obowiązkowa:
Zarządzanie. Teoria i praktyka, praca zbiorowa pod redakcją A. K. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
Uzupełniająca:
Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej, praca zbiorowa pod redakcją P. Wachowiaka, Wyd. Stow.Księg. w Polsce, Warszawa 2006
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: