Decyzje w przedsiębiorstwach: kształtowanie rynku 2400-EP3DWP
I część (wprowadzenie)
1. Modele podejmowania decyzji: racjonalny i ograniczonej racjonalności (ograniczenia obiektywne, ograniczenia subiektywne, model kosza na śmiecie). Teoria racjonalnych decyzji (H.A.Simon). Logika rezultatu i logika kontekstu. Ograniczona racjonalność – przyczyny. Nierealistyczność teorii racjonalnych decyzji (Ch.E.Lindblom). Decyzje w warunkach ryzyka i niepewności.
2. Struktura rynku. Co decyduje o strukturze rynku? Jak struktura rynku wpływa na zachowanie przedsiębiorstw działających na tym rynku. Struktura rynku a strategie rozwoju przedsiębiorstw. Zdolność firm do wpływania na rynek – czynniki.
I część (analityczna, realizowana przez Studentów)
Wybór przez Studentów spółek do analizy (z grupy przedsiębiorstw niefinansowych, których akcje notowane są na GPW w Warszawie). Studenci pracują w 2-osobowych zespołach.
Przygotowanie i prezentacja przez Studentów informacji (prezentacja) o wybranej spółce, m.in. opis (z wykorzystaniem wykresów) struktury rynku na którym działa spółka, misja, cele strategiczne, opis produktowy i geograficzny, udział w rynku, struktura akcjonariatu, struktura grupy kapitałowej, najważniejsze regulacje prawne mające wpływ na działalność spółki.
II część (podejmowanie decyzji, analiza strategiczna – omówienie narzędzi)
1. Podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie - etapy.
2. Strategia przedsiębiorstwa – cztery szkoły: planistyczna (H.I.Ansoff, R.L.Ackoff, grupa z Harvardu), ewolucyjna E.Wrapp, J.Quinn), pozycyjna (M.E.Porter), zasobów i umiejętności (m.in. C.K.Prahalad, G.Hamel).
3. Analiza przewagi konkurencyjnej i analiza strategiczna (w tym m.in. analiza makrootoczenia, analiza strukturalna sektora, ekstrapolacja trendów, luka strategiczna, analiza konkurencji, model łańcucha wartości, analiza KPI, metody portfelowe, m.in. macierz BCG, macierz McKisney’a, macierz Hofera, model ADL, analiza SPACE, analiza SWOT. Model biznesowy Osterwaldera.
II część (analityczna, realizowana przez Studentów)
Studenci przygotowują i prezentują analizę strategiczną spółek w oparciu o wybrane przez siebie narzędzia. Analizę kończy prezentacja modelu biznesowego oraz analiza SWOT wybranej spółki. Celem tej części konwersatorium jest pokazanie wpływu decyzji przedsiębiorstw podjętych w przeszłości na rynek na którym działa spółka.
III część (kształtowanie rynku – strategie)
1. Strategiczna kongruencja – zasoby, otoczenie (na bazie analizy SWOT), wartości (wizja, misja).
2. Strategie rozwoju firmy – kształtowanie rynku. Strategiczne alternatywy. Strategia wzrostu firmy Ansoffa, strategie firmy wg Handlera, strategie firmy wg Druckera, model Andrewsa, strategie konkurencji Portera. Strategie adaptacji, strategie sterowania.
III część (analityczna, realizowana przez Studentów)
Studenci przygotowują i prezentują swoje pomysły na zmiany w modelu biznesowym spółki (decyzje), które pozwolą jej na efektywne oddziaływanie na rynek, kształtowanie rynku. Prezentują wynikające z tego potencjalne zmiany (na wykresach) w strukturze rynku, na którym działa spółka. Wybierają i omawiają strategie, które spółka powinna wykorzystać, aby proponowana zmiana modelu biznesowego mogła zostać zrealizowana.
Celem tej części jest pokazanie wpływu decyzji spółek (zmiany w modelu biznesowym), wspartych wybranymi przez Studentów strategiami, na zmiany struktury rynku na którym te spółki działają.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student nabywa kompetencji w zakresie:
a) wiedza
wiedza i rozumienie ograniczeń działania przedsiębiorstwa wynikających ze struktury rynku na którym ono działa,
wiedza i rozumienie znaczenia czynników makroekonomicznych dla decyzji podejmowanych w przedsiębiorstwie,
wiedza na temat wpływu decyzji podjętych w przedsiębiorstwie w przeszłości na jego zdolność do kształtowania rynku,
znajomość różnych narzędzi analizy konkurencji i analizy strategicznej, modeli biznesowych przedsiębiorstw i rozumienie potrzeby ich zmian.
b) umiejętności
umiejętność oceny struktury rynku na którym działa przedsiębiorstwo,
umiejętność wykorzystania metod analitycznych, w tym narzędzi analizy strategicznej, do oceny decyzji podejmowanych przez przedsiębiorstwo w przeszłości i ich wpływu na pozycję przedsiębiorstwa na rynku,
umiejętność interpretacji uzyskanych wyników analiz i zaproponowania zmian (decyzji) w modelu biznesowym spółek,
umiejętność dostosowania strategii do planowanych zmian w modelu biznesowym.
c) kompetencje społeczne
świadomość ważności i rozumienie znaczenia decyzji podejmowanych w przedsiębiorstwie dla jego pozycji na rynku, a także dla struktury tego rynku,
umiejętności pracy w grupie,
zdolność do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
S_W01, S_W02, S_W03, S_W04, S_U01, S_U02, S_U03, S_U04, S_K01
Kryteria oceniania
Studenci oceniani są na podstawie przeprowadzonych samodzielnie i zaprezentowanych na zajęciach trzech analiz wybranych przez siebie spółek (analiza opisująca wybraną spółkę, analiza konkurencji i analiza strategiczna, propozycja zmian w modelu biznesowym i zastosowania nowych strategii) i prezentacji wyników tych analiz.
Kryterium oceny jest także aktywność na zajęciach.
Kryteria oceniania – patrz poniżej (sposób zaliczenia).
Na zaliczenie składać się będą następujące elementy:
1) przygotowanie i przedstawienie na zajęciach analizy wybranej spółki: oceniają wszyscy (Studenci i prowadząca) w skali 1-6 pkt. w dwóch kategoriach – (a) zawartość merytoryczna i (b) prezentacja. Ze wszystkich punktów liczona jest średnia. Otrzymane punkty dają 50% ostatecznej oceny;
2) raport podsumowujący przeprowadzone trzy analizy wybranej spółki – 50% ostatecznej oceny (ocenia prowadząca);
3) aktywność w czasie dyskusji – dodanie 0,5 oceny do ostatecznej oceny. Wspólne ze Studentami wskazanie max. 3 osób otrzymujących dodatkowe 0,5 ceny za aktywność.
Literatura
Literatura:
1. Podręcznik do mikroekonomii (do wyboru)
2. Allaire Y., Firsirotu M.E. (2000), Myślenie strategiczne, PWN
3. Analiza rynku (2003), Mruk H. (red.), PWE
4. Ansoff H.J. (1988), New Corporate Strategy, Wiley, New York
5. Berliński L. (2003), Projektowanie i ocena strategii innowayjnych, AJG
6. Brilman J. (2002), Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE
7. Chwistecka H., Sroka W. (2000), Alianse strategiczne, WPSB
8. Cygler J. (2002), Alianse strategiczne, Difin
9. De Bono E. (1998), Myślenie równoległe, Wyd. Prima, Warszawa
10. De Wit B., Meyer R (2007), Synteza strategii, PWE
11. Doz Y.L., G.Hamel G. (2006), Alianse strategiczne. Sztuka zdobywania korzyści poprzez współpracę
12. Drążek Z., Niemczynowicz B. (2003), Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa
13. Gierszewska G., Romanowska M. (2002), Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa
14. Gorynia M. (2007), Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE
15. Hamel G., Prahalad C.K. (1994), Competing for Future, Harvard Business School Press, Boston
16. Janasz W., Janasz K., Świadek A., Wiśniewska J. (2001), Strategie innowacyjne przedsiębiorstw, USzczeciński
17. Johnson G., Scholes K. (2002), Exploring Corporate Strategy, Pearson Educationl
18. Konkurencyjność przedsiębiorstw – nowe podejście (2002), Skawińska E. (red.), PWN
19. Kotler Ph., Trias de Bes F. (2004), Marketing lateralny, PWE
20. Lisiński M. (2004), Metody planowania strategicznego, PWE
21. Obłój K. (1998), Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa
22. Obłój K. (2001), Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE
23. Obłój.K (2017), Praktyka strategii Irmy, Poltext
24. Peng M.W. (2001), The Resource-Based View and International Business, Journal of Management, 27
25. Pierścionek Z. (1996), Strategie rozwoju firmy, PWN
26. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie (2001), Lichtarski J. (red.), WAE im. O.Langego we Wrocławiu, Wrocław
27. Porter M.E. (1980), Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors, The Free Press, New York
28. Rokita J. (2005), Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjne, PWE
29. Romanowska M. (2009), Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE
30. Root F.R. (1994), Entry Strategies for International Markets, Jossey-Bass, San Francisco
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: