Psychologia rozwoju człowieka 2300-SN-PSR
Cele:
1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:
przedmiotu psychologii rozwojowej, strategiach i metodach badawczych,
pojęcia zmiany rozwojowej, periodyzacji rozwoju oraz kryzysów rozwojowych,
prawidłowościach rozwoju w zakresie: rozwoju intelektualnego, rozwoju mowy, rozwoju moralnego, rozwoju społecznego, rozwoju emocji i samoregulacji.
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
rozpoznawania prawidłowości rozwojowych dla poszczególnych obszarów rozwojowych,
dostosowywania metod pracy pedagogicznej do możliwości rozwojowych podopiecznych,
wspierania rozwoju własnego oraz podopiecznych.
Treści. Tematy zajęć:
1. Przedmiot psychologii rozwojowej. Strategie i metody badawcze. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Kryteria podziałów, modele ilościowe i jakościowe. Badania nad rozwojem: ujęcie poznawcze, teorie uczenia się, psychoanalityczne kierunki współczesne. Periodyzacja rozwoju: stadialność rozwoju, tempo i rytm rozwoju. Koncepcja kryzysów w rozwoju.
2. Koncepcja rozwoju psychospołecznego według E. Eriksona.
3. Przebieg rozwoju intelektualnego: koncepcja rozwoju L. Wygotski i J. Piaget.
4. Przebieg rozwoju mowy: rozwój mowy w zależności od koncepcji, uwarunkowania rozwoju mowy: poznawcze, behawioralne oraz emocjonalne; komunikacja pisemna; stadia rozwoju mowy według L. Kaczmarka.
5. Przebieg rozwoju moralnego: koncepcja J. Piaget i L.Kohlberg.
6. Rozwój emocjonalny – początki rozwoju emocjonalnego, style przywiązania, rozwój emocjonalny jako kształtowanie inteligencji emocjonalnej; socjalizacja emocji; koncepcja samoregulacji, w tym samoregulacji emocji.
7. Rozwój kontaktów społecznych: relacje w rodzinie, pierwsze związki, zachowania prospołeczne oraz przyjaźnie, znaczenie grupy rówieśniczej.
8. Rozwój samoświadomości i tożsamości: rozwój struktury JA, powstawanie i rozwój podstawowych potrzeb, samoocena i jej wpływ na funkcjonowanie człowieka.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia.
1. Po zakończeniu wykładu student w zakresie wiedzy:
rozpoznanie i definiuje podstawy teoretyczne z zakresu psychologii rozwojowej: zmiana rozwojowa, periodyzacja rozwoju, kryzysy rozwojowe,
opisuje prawidłowości rozwoju z zakresu poszczególnych obszarów rozwojowych: intelektualnego, psychospołecznego, moralnego, społecznego, mowy, samoświadomości, emocjonalnego i w zakresie samoregulacji.
2. Po zakończeniu wykładu student w zakresie umiejętności:
potrafi wyjaśnić na czym polegają zmiany rozwojowe i czego dotyczą,
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwoju człowieka do analizowania i interpretowania różnych sytuacji pedagogicznych; planowania oddziaływań edukacyjnych podczas pracy wychowawczej.
potrafi pracować z uczniami i indywidualizować pracę z nimi wykorzystując wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej.
3. Po zakończeniu wykładu student w zakresie kompetencji społecznych:
ma świadomość, że pedagog powinien posiadać wiedzę z zakresu rozwoju człowieka,
ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych uwzględniających potrzebę dostosowania się do możliwości rozwojowych podopiecznych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie z całej tematyki wykładu. Studenci odpowiadają na pięć pytań otwartych. Kryteria oceniania zaliczenia końcowego: a) zgodność odpowiedzi z treściami z wykładu; b) uporządkowanie wypowiedzi; c) poprawność w zakresie użycia terminologii w powiązaniu z treścią z wykładu; d) poprawność językowa.
Literatura
1. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.
2. Erikson E.H. (2011). Dopełniony cykl życia. Wyd. Helion.
3. Hawras-Napierała B, Trempała J. (2015): Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Tom 3, Warszawa: PWN
4. Hawras-Napierała B, Trempała J. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.
5. Piaget J. (2012). Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: PWN.
6. Przetacznik Gierowska M., Tyszkowa M. (2014). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Tom 1. Zagadnienia ogólne. Warszawa: PWN.
7. Schaffer D.R., Kipp K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Wyd. Harmonia.
8. Schaffer RH. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo UJ.
9. Schaffer RH. (2014). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.
10. Trempała J. (red.). (2014). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: