Edukacja zdrowotna 2300-SN-EZDR
Cele:
1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:
- holistycznej koncepcji zdrowia i czynników je warunkujących,
- koncepcji współczesnej edukacji zdrowotnej i jej celów w różnych okresach życia,
- edukacji zdrowotnej w rodzinie, przedszkolu i szkole,
- rozwijania umiejętności osobistych i społecznych,
- metodyki edukacji zdrowotnej – planowanie i ewaluacja, rola ucznia i nauczyciela, uczenie się przez doświadczanie,
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
− poznawania siebie, identyfikowania własnych potrzeb w zakresie edukacji zdrowotnej,
− podejmowania działań dla zmiany zachowań zdrowotnych w kierunku prozdrowotnym,
− rozpoznawania potrzeb dzieci w zakresie edukacji zdrowotnej,
− opracowywania scenariuszy zajęć, z wykorzystaniem cyklu uczenia się przez doświadczanie.
Treści :
- Holistyczna koncepcja zdrowia, koncepcja salutogenezy i poczucia koherencji, Prozdrowotne style życia, dbałość o zdrowie, poczucie samoskuteczności, wsparcie społeczne
- Koncepcja współczesnej edukacji zdrowotnej,
- Edukacja zdrowotna w rodzinie, przedszkolu i szkole,
- Edukacja zdrowotna ukierunkowana na rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych (życiowych – life skills),
- Podstawy metodyki edukacji zdrowotnej - komunikowanie się, badanie potrzeb
- Metody aktywizujące,
- Zasady planowania, realizacji i ewaluacji zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
I. W zakresie wiedzy – student:
1. Omawia definicję, wymiary zdrowia, jego holistyczne ujęcie oraz czynniki je warunkujące,
2. Wie, na czym polega dbałość o zdrowie w różnych okresach życia.
3. Wyjaśnia co oznacza termin umiejętności osobiste i społeczne (życiowe) i jaki jest ich związek ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem.
4. Wymienia cele i zakres tematyczny edukacji zdrowotnej w przedszkolu i szkole
5. Omawia cykl uczenia się przez doświadczanie i jego wykorzystanie w przygotowaniu scenariuszy zajęć
6. Omawia zasady planowania, realizacji i ewaluacji edukacji zdrowotnej
II. W zakresie umiejętności – student:
1. Dokonuje oceny własnych zachowań zdrowotnych,
2. Prezentuje metody aktywizujące dostosowane do dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym,
3. Opracowuje scenariusz zajęć z edukacji zdrowotnej
III. W zakresie kompetencji społecznych – student:
1. Wyraża gotowość do wprowadzania zmian w swoim stylu życia
w kierunku prozdrowotnym i tworzenia pozytywnych wzorców dla dzieci i młodzieży.
2. Ma świadomość potrzeby rozwijania swoich umiejętności osobistych i społecznych
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne na ocenę. Pytania z zestawu pytań, które student otrzymuje na drugich zajęciach.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2007 lub 2010, 2012 – część I (str. 17-275).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: