Dzieci i młodzież - język - kultura współczesna 2300-SD-DM/1
Podczas kursu poruszone zostaną wątki tematyczne związane z kulturowymi i psychologicznymi uwarunkowaniami komunikacji werbalnej, przemianami zachodzącymi we współczesnym języku oraz komunikacją językową dzieci i młodzieży. Zajęcia pozwolą przyjrzeć się bliżej nowym tendencjom zauważalnym we współczesnej polszczyźnie - ekspansji mówionej potoczności, wizualizacji przekazu. Rozwój języka dzieci i młodzieży oraz uwarunkowania ich komunikacji językowej to jeden z ważnych tematów poruszanych w trakcie zajęć. Podczas seminarium omówione zostaną również następujące zagadnienia: komunikacja językowa w Internecie, twórczość językowa w reklamie, język a perswazja, nowe obszary komunikatów perswazyjnych, moda i snobizm w komunikacji językowej - autoprezentacja poprzez wypowiedź, komunikacja w nowych mediach jako element kultury dziecięcej i młodzieżowej, gwara uczniowska w dobie rewolucji informacyjnej, manipulacja językowa w mediach, a także - Czy potrafimy myśleć poza językiem? (językowy obraz świata) oraz - Czy kultura pisma nadal istnieje? (Przeobrażenia współczesnego modelu komunikacji).
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
Efekty kształcenia
Efekty uczenia: Student:
- zna lektury odnoszące się do wybranego tematu pracy,
- wskazuje metody, techniki i narzędzia badawcze stosowane w pedagogice społecznej,
- formułuje cele, problemy i pytania badawcze,
- potrafi opracować koncepcję pracy badawczej,
- tworzy bibliografię pracy,
- samodzielnie tworzy tekst poprawny pod względem merytorycznym i językowym.
Kryteria oceniania
Składowymi oceny końcowej będą:
- bieżące przygotowanie studenta do zajęć (znajomość zalecanych tekstów ujawniona w trakcie dyskusji nad problemem);
- regularna obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczone są dwie nieobecności w semestrze);
- systematyczna i terminowa realizacja kolejnych etapów projektu badawczego (w tym po pierwszym semestrze zajęć terminowe złożenie pełnej koncepcji pracy, na zakończenie seminarium - terminowe złożenie całości pracy licencjackiej).
Literatura
Literatura:
Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000.
Psychologia języka dziecka, red. B. Bokus, G.W. Shugar, Gdańsk 2007.
M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2006.
Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000.
A. Skudrzyk, Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice 2005.
M. Mrozowski, Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
Język trzeciego tysiąclecia III, red. G. Szpila, Kraków 2005.
J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa 2002.
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: