Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie - Klinika Kariery 2300-PS-PR-BDMI
Zajęcia będą poruszały temat bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie.
Uczestnicy zostaną zapoznani z następującymi zagrożeniami:
-Cyberprzemoc. W tym cyberbullying i hejt internetowy
-Seksting czyli przesyłanie nagich zdjęć i filmów
-Grooming czyli uwodzenie młodych osób za pośrednictwem interentu
-Szkodliwe treści. W tym pornografia, przemoc, szkodliwe wzorce, patotreści, fake news
-Nadużywanie internetu
W przypadku każdego zagrożenia zostanie przedstawiona jego specyfika, skala oraz konsekwencje. Uczestnicy będą także analizowali rozwiązania profilaktyczne, które najlepiej sprawdzą się w przypadku poszczególnych zagrożeń.
Zajęcia będą prowadzone metodą warsztatową z elementami wykładowymi. Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych oraz komunikacyjnych.
Zajęcia organizowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POWER, ścieżka 3.5.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Zdobycie wiedzy na temat zagrożeń online: nadużywania internetu, cyberprzemocy, szkodliwych tresci, uwodzenia online, sekstingu
Zdobycie umiejętności reagowania na zagrożenia online
Kryteria oceniania
-Obecność na minimum 80%
-Aktywny udział w warsztacie
Literatura
-Barlińska J., Małecka A., Świątkowska J., (2018), Cyberbezpieczeństwo. Charakterystyka, mechanizmy i strategie zaradcze w makro i mikro skali, monografia, Warszawa: Texter
-Makaruk K., Włodarczyk J., Michalski P., (2017), Kontakt dzieci z pornografią. Raport z badań, Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, zob. bit.ly/kdzporn (dostęp: 02.01.2019)
-Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK), (2016), Nastolatki 3.0. Wybrane
wyniki ogólnopolskiego badania uczniów w szkołach, Warszawa: NASK – Państwowy Instytut Badawczy, zob. bit.ly/wynnas3 (dostęp: 02.01.2019)
-Pyżalski J., (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
-Pyżalski J., (2013), Rodzina i szkoła a przeciwdziałanie zaangażowaniu młodych ludzi w ryzykowne zachowania online, w: „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, t. 12
-Pyżalski J., Zdrodowska A., Tomczyk Ł., Abramczuk K., (2019), Polskie badanie EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: