(Nie)świadoma tendencyjność (unconscious bias) – wpływ na relacje międzykulturowe 2300-OG-Multi-NT
Celem warsztatów edukacji międzykulturowej „Między innymi”
będzie rozwinięcie przez studentów kompetencji
międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic
kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność
nawiązywania i budowania pozytywnych relacji
międzykulturowych; postawa tolerancji dla niejednoznaczności i
ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki
i kierunków pokrewnych do roli multiplikatorów wiedzy i postaw
związanych z edukacją międzykulturową wśród różnych grup
pokoleniowych, w szczególności wśród młodzieży i dzieci.
1. Wstęp do edukacji międzykulturowej - wyjaśnienie pojęć
takich jak „kultura”, „wielokulturowość”
„międzykulturowość” i „edukacja międzykulturowa”,
zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia
sobie z nimi: różnice międzykulturowe, stereotypy,
uprzedzenia, wymiary kultury.
2. (Nie)świadoma tendencyjność (unconscious bias) – wpływ
na relacje międzykulturowe. Wyjaśnienie zjawiska
nieświadomych przekonań i tendencji, pogłębienie wiedzy
na temat mechanizmów związanych z konkretnymi
przekonaniami (na wybranych przykładach), pokazanie
wpływu nieświadomych przekonań na relacje
międzykulturowe, wypracowanie indywidualnych
sposobów i strategii radzenia sobie z nieświadomymi
przekonaniami.
Ponadto szersze omówienie możliwości realizacji projektów
międzykulturowych z wykorzystaniem środków Polsko-
Niemieckiej Współpracy Młodzieży oraz programu „Młodzież w
działaniu”
Wymagania formalne:
Warsztaty są przeznaczone dla osób, które wcześniej nie uczestniczyły
w zajęciach prowadzonych w ramach projektu „Między Innymi”.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Poznanie i zrozumienie idei oraz celu edukacji
międzykulturowej
Poznanie i zrozumienie idei i wartości edukacji
pozaformalnej
Poznanie i zrozumienie najważniejszych pojęć związanych z
edukacją międzykulturową
Poznanie zjawisk występujących na styku kultur,
zrozumienie ich wpływu na współpracę międzykulturową
oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi
Pogłębienie wiedzy dotyczącej własnych uwarunkowań
kulturowych
i ich wpływu na postrzeganie świata i zachowanie
Zwiększenie poziomu wiedzy na temat możliwych
nieporozumień
w komunikacji międzykulturowej i strategii radzenia sobie z
nimi
Poznanie programów pozwalających realizować projekty
międzykulturowe
Umiejętności:
Umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów
kulturowych
Umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych
relacji międzykulturowych
Umiejętność dostosowania swojego zachowania do
kontekstu kulturowego, zdolność radzenia sobie w
sytuacjach niejednoznacznych
Rozwinięcie umiejętności efektywnej komunikacji w
różnych kontekstach międzykulturowych (edukacyjnym,
zawodowym, prywatnym)
Zrozumienie i pogłębienie umiejętności analizowania
wartości, norm
i zachowań
Umiejętność odczytywania komunikatów zgodnie
z obowiązującym w danej kulturze kodem komunikacyjnym
Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z
nieporozumieniami
i trudnymi sytuacjami w różnych kontekstach
międzykulturowych
Zdolność krytycznej refleksji dotyczącej m.in. własnych
stereotypowych konstrukcji rzeczywistości
Postawa
Świadomość istnienia różnic kulturowych
Uwrażliwienie na różnorodność kulturową
Postrzeganie różnorodności jako potencjału
Otwarta postawa wobec innych kultur
Akceptacja odmiennych punktów widzenia
Kryteria oceniania
Ocena zostanie wystawiona na podstawie obecności na całości warsztatów (możliwa nieobecność do 2 godzin dydaktycznych w czasie
całego cyklu) oraz aktywności.
Literatura
Borowiak, A., Szarota, P. (red.) (2004) Tolerancja i
wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych.
Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: PWN i Academica
Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A.,
(2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania miedzykulturowe –Podręcznik, Warszawa: KOWEZiU
Gadzinowska D., Lipska-Badoti G., Wojtalik M. (2012), Jak mówić o większości świata. Warszawa: IGO
Matsumoto, D., Juang, L., (2007), Psychologia międzykulturowa,
Gdańsk: GWP
Inny w polskiej szkole – poradnik dla nauczycieli początkujących
z uczniami cudzoziemskimi, Redakcja merytoryczna: Ewa
Pawlic-Rafałowska, Miasto Stołeczne Warszawa
Kodeks w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: