Edukacja międzykulturowa: zrozumieć proces adaptacji do życia w nowej kulturze 2300-OG-Mk-SA
Celem warsztatów edukacji międzykulturowej „Między innymi” będzie rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa tolerancji dla niejednoznaczności i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki i kierunków pokrewnych do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych z edukacją międzykulturową wśród różnych grup pokoleniowych, w szczególności wśród młodzieży i dzieci.
1. Wstęp do edukacji międzykulturowej - wyjaśnienie pojęć takich jak „kultura”, „wielokulturowość” „międzykulturowość” i „edukacja międzykulturowa”, zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia sobie z nimi: różnice międzykulturowe, stereotypy, uprzedzenia, wymiary kultury.
2. Stres akulturacyjny. Wspieranie procesu adaptacji do życia w innej kulturze: wyjaśnienie mechanizmu procesu akulturacyjnego osoby, która uczestniczy w sytuacji kontaktu kulturowego; poznanie mechanizmu szoku kulturowego – jego znaczenia dla adaptacji do życia w innej kulturze; zdobycie wiedzy na temat migracji: emigracja z Polski i imigracja do Polski; zdobycie wiedzy na temat zmian w kulturze kraju przyjmującego, które mogą być wynikiem procesów migracyjnych; przyjrzenie się oczekiwaniom wobec migrantów/ek i migrantów/ek przez społeczeństwo przyjmujące; poznanie strategii akulturacyjnych; wspieranie procesu adaptacji do innej kultury – praktyka dnia codziennego.
Ponadto szersze omówienie możliwości realizacji projektów międzykulturowych z wykorzystaniem środków Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży oraz programu „Młodzież w działaniu”
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Poznanie i zrozumienie idei oraz celu edukacji międzykulturowej
Poznanie i zrozumienie idei i wartości edukacji pozaformalnej
Poznanie i zrozumienie najważniejszych pojęć związanych z edukacją międzykulturową
Poznanie zjawisk występujących na styku kultur, zrozumienie ich wpływu na współpracę międzykulturową oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi
Pogłębienie wiedzy dotyczącej własnych uwarunkowań kulturowych
i ich wpływu na postrzeganie świata i zachowanie
Zwiększenie poziomu wiedzy na temat możliwych nieporozumień
w komunikacji międzykulturowej i strategii radzenia sobie z nimi
Poznanie programów pozwalających realizować projekty międzykulturowe
Umiejętności:
Umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów kulturowych
Umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych
Umiejętność dostosowania swojego zachowania do kontekstu kulturowego, zdolność radzenia sobie w sytuacjach niejednoznacznych
Rozwinięcie umiejętności efektywnej komunikacji w różnych kontekstach międzykulturowych (edukacyjnym, zawodowym, prywatnym)
Zrozumienie i pogłębienie umiejętności analizowania wartości, norm
i zachowań
Umiejętność odczytywania komunikatów zgodnie
z obowiązującym w danej kulturze kodem komunikacyjnym
Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z nieporozumieniami
i trudnymi sytuacjami w różnych kontekstach międzykulturowych
Zdolność krytycznej refleksji dotyczącej m.in. własnych stereotypowych konstrukcji rzeczywistości
Postawa
Świadomość istnienia różnic kulturowych
Uwrażliwienie na różnorodność kulturową
Postrzeganie różnorodności jako potencjału
Otwarta postawa wobec innych kultur
Akceptacja odmiennych punktów widzenia
Kryteria oceniania
Ocena zostanie wystawiona na podstawie obecności na całości warsztatów (możliwa nieobecność do 2 godzin dydaktycznych w czasie całego cyklu) oraz aktywności.
Literatura
Borowiak, A., Szarota, P. (red.) (2004) Tolerancja i wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: PWN i Academica
Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A., (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania miedzykulturowe – Podręcznik, Warszawa: KOWEZiU
Gadzinowska D., Lipska-Badoti G., Wojtalik M. (2012), Jak mówić o większości świata. Warszawa: IGO
Matsumoto, D., Juang, L., (2007), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk: GWP
Inny w polskiej szkole – poradnik dla nauczycieli początkujących z uczniami cudzoziemskimi, Redakcja merytoryczna: Ewa Pawlic-Rafałowska, Miasto Stołeczne Warszawa
Kodeks w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: