MS2-Asysta rodzinna 2300-NZ2-MS2-SDR-AS
Zajęcia dotyczą praktycznych aspektów pracy z rodziną w tym: obowiązujących uregulowań prawno-formalnych, rozumienia roli asystenta rodziny oraz celu , zasad, metod i stosowanych przez niego technik .
Studenci posiądą wiedzę w zakresie problematyki rodzinnej, a w szczególności dotyczącą trudności, potrzeb, zasobów każdego z członków rodziny oraz rodziny jako całości. Zapoznają się z zasadami, formami i sposobami udzielania wsparcia rodzinie w ramach instytucji pomocy społecznej, zwłaszcza działań asystenta rodziny.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć „Asysta rodzinna” student :
- opisuje sytuację rodziny we wszystkich obszarach jej funkcjonowania
- diagnozuje problemy rodziny
- rozpoznaje zasoby i możliwości własne rodziny, poszczególnych jej członków i środowiska
- nawiązuje kontakt z rodziną oparty na akceptacji, zaufaniu i współdziałaniu
- sporządza plan pracy z rodziną
- wspiera i pomaga rodzinie osiągnąć samodzielność w realizacji funkcji opiekuńczo wychowawczej i prowadzeniu gospodarstwa domowego
- ocenia wydolność rodziny w pełnieniu jej funkcji
- zna kompetencje służb, instytucji i organizacji pomocowych i potrafi z nimi współpracować
- zna akty prawne regulujące działania w zakresie wsparcia i pomocy rodzinie
- monitoruje efekty prowadzonej pracy z rodziną
Kryteria oceniania
- praca nad studium przypadku z wykorzystaniem poznanych na zajęciach metod.
- obecności na zajęciach (dopuszczalne są nieobecności na 2 zajęciach)
Literatura
1. Barbaro B. (red) ,Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny UJ. Kraków 1999.
2. Ciczkowska-Giedziun M. , Praca socjalna z rodziną oparta na zasobach. Dysfunkcje rodziny. Roczniki socjologii rodziny XXI. UAM Poznań 2011
3. Jaraczewska J., Krasiejko. I. (red), Dialog Motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany w pracy socjalnej i terapii. Wydawnictwo edukacyjne Akapit. Toruń 2012.
4. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej. Wydawnictwo Naukowe Śląsk. Katowice 2010.
5. Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej. Wydawnictwo edukacyjne Akapit. Toruń 2013.
6. Krasiejko I., Nowe role pracownika pomocy społecznej. Praca socjalna 6/2009
7. Krasiejko I., Znaki bezpieczeństwa – koncepcja pracy w ochronie dzieci przed maltretowaniem i zaniedbywaniem. Pracownik socjalny nr 3,4,5, 2011
8. Milner J., O’Byrne P., Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania. Zysk i S-KA Wydawnictwo. Poznań 2007.
9. Miś L. (red), Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach. Instytut Socjologii UJ. Kraków 2008. (Seria: Zeszyty Pracy Socjalnej, zeszyt 14)
10. Szczepkowski J., Praca socjalna –podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. Wydawnictwo edukacyjne Akapit. Toruń 2010.
11. Szpunar M. (red), Asystentura rodziny – nowatorska metoda pomocy społecznej w Polsce. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej Gdynia, Uniwersytet Gdański. Gdynia 2010
oraz :
1. Ustawa o pomocy społecznej
2. Ustawa o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej
3. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: