MS2-Różnice indywidualne w nauczaniu-praca z dzieckiem zdolnym i z dysfunkcjami rozwojowymi 2300-NZ2-MS2-PW-RIZ
Zakres tematów:
- Różnice indywidulane – źródła, uwarunkowania i konsekwencje dla procesu edukacji
- Zdolności, ich uwarunkowania, rozpoznawanie i diagnozowanie zdolności
- Strategie i metody pracy z uczniem zdolnym
- Instytucje wspierające uczniów zdolnych; Rozwiązania stosowane w Europie
- Przyczyny trudności edukacyjnych dzieci
- Zaburzenia rozwojowe jako przyczyna trudności edukacyjnych
- Specyficzne trudności w uczeniu się
- Sposoby nauczycielskiego diagnozowania trudności edukacyjnych
- Sposoby wspierania rozwoju i edukacji dzieci
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student potrafi:
−rozpoznać uwarunkowania różnic indywidualnych wśród uczniów
−zidentyfikować oraz zdiagnozować zdolności ucznia oraz deficyty rozwojowe
−dostosować proces dydaktyczno-wychowawczy do specyficznych potrzeb ucznia wynikających z jego zdolności bądź dysfunkcji rozwojowych
−wspierać i rozwijać zdolności ucznia, za pomocą odpowiednio dobranych metod i strategii pracy
−stymulować rozwój uczniów
Kryteria oceniania
Praca pisemna na koniec semestru, aktywność na zajęciach, obecność.
Literatura
−Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji – problem i diagnozowanie, Gdańsk 2002.
−Brejnak W., Zabłocki K., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1999.
−Giza T., Socjopedagogiczne uwarunkowania procesów identyfikowania oraz rozwoju zdolności uczniów w szkole, Kielce 2006.
−Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, Toruń 1995.
- Janowski A. Poznawanie uczniów, WSiP 1985
−Krasowicz-Kupis G. (red.), Dysleksja rozwojowa – perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2006.
−Limont W., Teoria i praktyka edukacyjna uczniów zdolnych, Cz. II, Kraków 2004.
−Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot 2010.
−Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych: problem diagnozy i terapii, Kraków 2008.
−Partyka M., Zdolni utalentowani twórczy. Poradnik dla pedagogów, psychologów, nauczycieli i rodziców, Warszawa 1999.
−Przetacznik-Gierowska M, Włodarski Z., Psychologia wychowawcza T.1, Warszawa 1998.
−Sękowski A., Osiągnięcia uczniów zdolnych, Lublin 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: