MS2-Edukacja teatralna 2300-NZ2-MS2-PW-ET
W ramach programu przewidziano następujące bloki tematyczne:
1.WYBRANE ZAGADNIENIA WIEDZY O TEATRZE.
Rozwój i historia teatru dla dzieci.
Język, symbolika i podstawowe konwencje w teatrze dla dzieci.
Zasady i pomysły na inicjację teatralną młodego widza i aktora.
2.FORMY TEATRALNE WYKORZYSTYWANE W PRACY Z MAŁYM DZIECKIEM.
Charakterystyczne cechy i zasady animacji w teatrze lalkowym:
- teatr przedmiotów codziennego użytku.teatr paluszkowy,
supełkowy, teatr pacynkowy,teatr kukiełkowy,teatr marionetek,
teatr cieni.
-teatr „żywego planu”: pantonima, „czarny teatr”, teatr maski, hiszpański teatr cieni,
-organizacja przestrzeni scenicznej a ruch sceniczny aktora,
-kostium, maska i rekwizyt w pracy aktora – proste zadania aktorskie,
-Wykorzystanie elementów scenograficznych, oświetlenia i ścieżki dźwiękowej w przygotowywanym spektaklu.
III.ETAPY PRACY NAD PRZYGOTOWANIEM SPEKTAKLU TEATRALNEGO
Plan przedstawienia
Recepcja i percepcja spektaklu teatralnego przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
IV.KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW EDUKACJI TEATRALNEJ
Elementy edukacji teatralnej w programach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- student zna różne sposoby inicjacji teatralnej małego dziecka,
- wie, jakie są możliwości małych dzieci w zakresie percepcji i recepcji przedstawień teatralnych
-potrafi skonstruować program edukacji teatralnej z uwzględnieniem zasad wprowadzania małego dziecka w świat kultury i sztuki
-potrafi stworzyć plan przedstawienia teatralnego,
-umie przeprowadzić podstawowe ćwiczenia ułatwiające małemu dziecku odegranie roli w różnych formach teatralnych
-zna zasady planowania zajęć z wykorzystaniem elementów edukacji teatralnej
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami pracy są ćwiczenia, dyskusja, obserwacja i pokaz. W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów / prezentacje multimedialne, filmy, scenariusze, programy edukacji teatralnej , lalki, kostiumy, rekwizyty, ścieżki dźwiękowe, elementy scenograficzne/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji i projektów.
Zaliczenie zajęć uzyskuje sie na podstawie:
- wykonania ćw. z animacji, zadań aktorskich, pracy z tekstem
- porfolio, zawierajacego przykłady ćwiczeń z poszczególnych modułów programu edukacji teatralnej małego dziecka
- projekt zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym
Literatura
B.Broszkiewicz, J. Jarek: Warsztaty edukacji teatralnej
J.Górniewicz, Edukacja teatralna dzieci w placówkach kulturalno-oświatowych
H.Jurkowski, Dzieje teatru lalek. Od antyku do romantyzmu
H.Jurkowski, H.Ryl, A.Stanowska, Teatr lalek. Zagadnienia metodyczne.
Nęcka E.: Trening twórczości.
T.Samulczyk–Pawluk, Edukacja teatralna w szkole podstawowej
B.Stankiewicz, Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym,
M.Szczepańska,Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: