MS2-Edukacja medialna 2300-NZ2-MS2-PW-EM
Media - szanse i zagrożenia dla rozwoju małego dziecka.
Konteksty teoretyczne dekodowania znaczeń różnych przekazów medialnych przez małe dziecko.
Cele i zadania edukacji medialnej.
Efektywność programów multimedialnych-wyniki badań naukowych. Czynniki warunkujące efektywność edukacyjnych programów medialnych.
Cechy percepcji i recepcji małych dzieci a specyficzny język mediów.
Ocena różnych form medialnych w procesie popularyzacji nauki- rzetelność prezentacji i zgodność z teorią naukową
Zjawisko homogenizacji treści przekazu, szumu informacyjnego, różne manipulacje medialne a proces konstruowania wiedzy przez dziecko. Przekaz podprogowy.
Media a dziecięcy obraz świata – teorie wyjaśniające kształtowanie się umiejętności odróżniania fikcji o rzeczywistości
Słowo drukowane a komunikaty audiowizualne- analiza porównawcza różnych źródeł wiedzy, informacji i emocji. Książki i czasopisma popularno-naukowe dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym jako media – język, funkcje i formy komunikowania.
Nowoczesne technologie w edukacji- tablice interaktywne, e-booki, e-podręczniki, e-dzienniki, platformy edukacyjne.
Podstawy projektowania i przygotowywania różnych form komunikatów medialnych. Przygotowanie własnej prezentacji w programie Power Point. jako źródła wiedzy dla małego dziecka.
Konstruowanie scenariuszy zajęć oraz projektów edukacyjnych z wykorzystaniem multimedialnych środków dydaktycznych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
-student wyjaśnia w kontekście poznanych teorii proces nadawania znaczeń przez dzieci różnym komunikatom medialnym,
-wymienia kryteria, jakie powinny być wzięte pod uwagę przy ocenie programu medialnego, którego odbiorcą jest małe dziecka,
- ocenia programy medialne według poznanych kryteriów pedagogicznych, psychologicznych i medialnych,
-projektuje zajęcia z edukacji medialnej
-korzysta z różnych źródeł informacji naukowej i zasobów edukacyjnych
-przygotowuje interaktywną prezentację multimedialna
Kryteria oceniania
-obecność i aktywność na zajęciach,
-ocena programu medialnego według poznanych kryteriów pedagogicznych, psychologicznych i medialnych
-zaprojektowanie scenariusza zajęć z wykorzystaniem mediów w procesie konstruowania wiedzy dzieci,
-przygotowanie interaktywnej prezentacji w programie Power Point. jako źródła wiedzy dla małego dziecka.
Literatura
Hopfinger M. ( red):Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Warszawa 2002.
Izdebska J, Media elektroniczne-kreujące obraz rodziny i dziecka Wyd.Trans Humana 2008
Klus- Stańska D (red) –Światy dziecięcych znaczeń Wyd.”Żak” 2004
Kołodziejczyk A, Dziecięca koncepcja fikcji czyli co jest „na niby” w telewizji Wyd. UJ 2003
KołodziejczykA, Kubicka D, Psychologia wpływu mediów wybrane teorie. Metody badania. Wyd. Impuls 2007
Lemish D, Dzieci i telewizja. Perpektywa globalna Wyd.WUJ 2008
Łaciak B(red), Dziecko we współczesnej kulturze medialnej Wyd.ISP 2003
Reeves B, Nass C, Media i ludzie, PIW, Warszawa, 2000
Sieńczewska M, Czy dziecko może być odkrywcą wiedzy w świecie mediów? w: red. M.Karwowska-Struczyk, E.Słodownik-Rycaj Pedagogika małego dziecka. Wybrane zagadnienia.IBE2007
Strykowski W, Scenariusze z edukacji czytelniczej i medialnej Wyd.Naukowe UAM 2002
Tanaś M, Pedagogika@środki informatyczne i media IMPULS 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: